Je hebt de geluiden uit Frankrijk ook meegekregen? Zowel de politie als defensie staan op knappen door de roosterdruk. De kosten zijn torenhoog en het ziekteverzuim is groot.
De politie kan volgens mij juist sterk worden ontlast, door ondersteuning van militairen met een aanvullende politieopleiding. Daarbij kan bijvoorbeeld tweeduizend man van de Nederlandse infanterie worden overgeplaatst naar de Marechaussee.
Overbelasting van militairen, die worden ingezet voor bewaking van burgerdoelen tegen terrorisme, kan volgens mij worden voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door voldoende militairen in te zetten voor die taken, door hen te laten samenwerken in teams van veilige grootte (bijvoorbeeld vier militairen in plaats van twee), met voldoende munitie, en met hoogwaardige uitrusting en voertuigen, door de militaire ambities en het aantal militaire oefeningen en buitenlandse missies van het leger te verminderen, door de militairen genoeg rustdagen en werkpauzes te geven, en door hen voldoende aangepaste training te geven op deze specifieke civiele taken.
Ook kan het helpen als de werksfeer onderling goed is, als de interne organisatie goed is geregeld, en als de samenwerking en communicatie met de politie goed verloopt. En als de burgers goed worden geďnformeerd over de redenen van militairen in het straatbeeld.
Uiteindelijk lijkt het me zwaarder als een militair betrokken is bij hevige gevechten in een oorlogssituatie, dan dat hij surveilleert in Parijs tegen de dreiging van terrorisme, dat daar incidenteel voorkomt.
Ik vind dat er in Nederland te krampachtig wordt vermeden, om militairen te laten samenwerken met de politie, in de strijd tegen zware misdaad en terrorisme. En dat geldt ook voor de inzet van militaire helikopters, om weer terug te keren naar het thema van dit topic.