EHBO nieuwe stijl

Auteur Topic: EHBO nieuwe stijl  (gelezen 11023 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2005, 21:03:27
ziet er goed uit, als website en als een bewijs dat EHV nog steeds jongeren aan kan spreken als het goed verkocht wordt.


Ad Fundum

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2005, 22:05:16
Als sexuele intimidatie de reden zou zijn dan zou alleen de lies-variant niet meer opgenomen zijn. Drukpunten zijn zeker nog effectief maar een weinig geoefend iemand kan het beter eerst proberen met hooghouden en druk op de wond geven. Dit is in de meeste gevallen voldoende. Voorheen werd vaak meteen een drukpunt gezocht en het so veel pijn bezorgd terwijl het leek dat er aan de wond niets gedaan werd.

Geruststelling van het so staat hoog in het vaandel. Ik vind de nieuwe aanpak beter maar de drukpunten moeten wel geleerd worden. Alleen niet meer in de basisopleiding.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2005, 14:01:42
Erg mooie site, duidelijke foto's en overzichtelijke informatie!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2005, 18:00:44
Als het Topiconderwerp lees, vraag ik me direct af, over welke nieuwe stijl we het hebben..

Naar aanleiding van het lezen van de topic, gaat het dus over de Oranje Kruis versie.. en gaat het blijkbaar over de 24e druk boekje en bijbehorende mogelijkheden voor herhalingslessen en dat je als instructeur mogelijkheden hebt om maatwerk te maken voor bepaalde doelgroepen..
Het gekke is dat is al ruim twee jaar oud.. (hoezo nieuw ?),  De volgende wijzingen staan al weer op de rol voor het oranje kruis...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2005, 18:12:15
Sommige instructeurs kunnen maar niet wennen aan het idee, dat het OK steeds meer aanbevolen handelingen geeft en geen dwingende voorschriften


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2005, 20:34:45
Wat mij nu opvalt is dat een aantal mensen die in andere topics roepen dat je niet buiten het boekje mag gaan, nu roepen dat het boekje te beperkt is en dat je maar moet doen wat je wilt. ??? :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2005, 21:51:22
Hoe je het ook draait of keert, feit blijft dat een groot aantal mensen de lesstof van het OK te beperkt vindt.
Uiteraard is het niemand  verboden meer en andere dingen te leren, maar het is jammer dat er dan van een eenheid in instructie geen sprake meer is.

Wat let het Oranje Kruis om het gat tussen vraag en aanbod in te vullen ?
Ik weet het niet, heeft misschien te maken met de taak die men vanuit de overheid bij die organisatie heeft neergelegd.

Maar omdat je beter met mensen kunt praten als over mensen (al denken sommige daar misschien anders over) zal ik het OK eens een mailtje sturen, met de vraag of ze bekend zijn met de uitgebreidere wensen "uit het veld" en waarom/hoe men dit al dan niet gaat invullen.

PS kan iemand die typvout uit het onderwerp van deze posting halen, staat een beetje lullig
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2005, 21:57:45
Hoe je het ook draait of keert, feit blijft dat een groot aantal mensen de lesstof van het OK te beperkt vindt.
Uiteraard is het niemand  verboden meer en andere dingen te leren, maar het is jammer dat er dan van een eenheid in instructie geen sprake meer is.

Voor basic Eerste Hulp Bij Ongelukken is de lesstof in het OK boekje naar mijn mening voldoende: je weet de meest basale eerste hulp te verlenen, tot er deskundige hulp aanwezig is (= de definitie van EHBO).
Ga je echter geregeld ingezet worden als vrijwilliger / BHV'er / whatever, dan ga je verder dan de basis eerste hulp: vaak zul je definitieve hulp bieden bij bijvoorbeeld een sportblessure, of men gaat bij een complexere hulpvraag meer van je verwachten, omdat jij daar op dat moment simpelweg staat om hulp te verlenen, in je Rode Kruis of EHBO-pakje. Op dat moment schiet de standaard OK-opleiding tekort. In mijn mening is in zo'n geval dan ook niet aan het OK, maar aan EHBO-verenigingen / RK-afdelingen / BHV-instructeurs zélf om 'aanvullende lesstof' in te brengen; op die manier kan die stof ook nog aangepast worden aan de hulpvragen die bij een bepaalde afdeling / een bepaald bedrijf vaker voorkomen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:07:03
In mijn mening is in zo'n geval dan ook niet aan het OK, maar aan EHBO-verenigingen / RK-afdelingen / BHV-instructeurs zélf om 'aanvullende lesstof' in te brengen;

Dat ben ik niet met je eens, op deze manier krijg je een wildgroei in de behandeling van allerlei aandoeningen.
Nu de hele medische wereld richting landelijke of zelfs wereldwijde protocollen gaat, gaat in jouw geval bij de EHBO iedereen zelf het wiel uitvinden.

De afdeling/vereniging mag van mij best bepalen welke aandoeningen ze toevoegen, maar bij het hoe te behandelen ga ik toch voor een aanpak op basis van algemeen geaccepteerde methodes. het OK mag die samen met de achtergrondinfo best uitbrengen (wat mij betreft)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:10:11
Hoe je het ook draait of keert, feit blijft dat een groot aantal mensen de lesstof van het OK te beperkt vindt.
Uiteraard is het niemand  verboden meer en andere dingen te leren, maar het is jammer dat er dan van een eenheid in instructie geen sprake meer is.

Het is maar wat je onder eeenheid van instructie verstaat. De doelstellingen zijn in de loop der jaren niet veranderd, de kunstjes wel.