EHBO nieuwe stijl

Auteur Topic: EHBO nieuwe stijl  (gelezen 11011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:12:32
Het is maar wat je onder eeenheid van instructie verstaat. De doelstellingen zijn in de loop der jaren niet veranderd, de kunstjes wel.
Sorry, ik vat je punt even niet in relatie tot mijn opmerking, wat bedoel je precies ?

Ik bedoel met eenheid in instructie dat het wel handig is om bij je instructie landelijk of liefst nog breder de zelfde werkmethodes, protocollen, indicaties en contraindicaties etc te hanteren.
Dat het heeft als voordeel dat mensen beter/gemakkelijker kunnen samenwerken en bovendien kan de lestof in wat grotere oplagen verspreid worden en dat is uit kostenoogpunt ook wel weer handig.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:30:13
Eenheid in de leerstof hoeft van mij niet, want de doelgroepen zijn te divers..
Maar dat er tussen de alleengaande eerste hulpverlener en ambulancezorg meer is.. roep ik al een tijdje..

Dat is nu precies waarom we met meerdere mensen Stichting MedicalRescue.NL hebt opgericht..

hier vind je de statuten..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2005, 16:01:23
Sorry, ik vat je punt even niet in relatie tot mijn opmerking, wat bedoel je precies ?

Ik bedoel met eenheid in instructie dat het wel handig is om bij je instructie landelijk of liefst nog breder de zelfde werkmethodes, protocollen, indicaties en contraindicaties etc te hanteren.
Dat het heeft als voordeel dat mensen beter/gemakkelijker kunnen samenwerken en bovendien kan de lestof in wat grotere oplagen verspreid worden en dat is uit kostenoogpunt ook wel weer handig.

Ik ben het met je eens zoals je het hierboven verwoord.
Waar ik allergisch voor ben is dat de handelingen exact volgens het boekje moeten worden uitgevoerd.
Volgens mij moet je handelingen aanpassen aan het slachtoffer en niet anders om. Daarbij moeten de doelstellingen van de handelingen natuurlijk wel bereikt worden


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 27 oktober 2005, 15:23:57
Hoe je het ook draait of keert, feit blijft dat een groot aantal mensen de lesstof van het OK te beperkt vindt.

Maar omdat je beter met mensen kunt praten als over mensen (al denken sommige daar misschien anders over) zal ik het OK eens een mailtje sturen, met de vraag of ze bekend zijn met de uitgebreidere wensen "uit het veld" en waarom/hoe men dit al dan niet gaat invullen.

Geachte heer Schenk,

Uiteraard is bij ons bekend dat er mensen zijn die hun EHBO kennis graag verdiept willen zien.  Als zij denken dat dat van ons niet zou mogen, dan hebben zij de opzet van het eerstehulponderwijs sinds 1 augustus 2003 niet geheel begrepen.

Het nieuwe systeem gaat uit van een basiscursus die in beginsel voor iedereen toegankelijk en haalbaar is en die de cursist voorbereidt op het overgrote deel van de gevallen waarmee hij in het dagelijks leven te maken krijgt. Wij hebben de opzet zo compact en praktisch mogelijk gemaakt: wat neem je waar? waar wijst dat op? wat moet je dus doen? Vanuit die optiek is het bij voorbeeld niet interessant om uit te weiden over hersenschuddingen of soortgelijke letsels: de cursist kan er niets mee; hij kan alleen iets met datgene wat hij waarneemt. Vandaar ook het verdwijnen van het verschil tussen bewusteloosheid en diepe bewusteloosheid: voor de aanpak maakt dat niet uit en wij willen de “gewone cursist” daarom niet opzadelen met voor hem overbodige informatie. Het gros van de cursisten haalt zijn diploma immers voor eigen -, dan wel bedrijfsgebruik en zal  zelden of nooit gebruik van zijn kennis maken. Dat betekent overigens niet dat een instructeur ter aankleding van zijn lessen geen achtergronden zou mogen behandelen.

Daarnaast zijn een aantal handelingen geschrapt omdat die in de dagelijkse praktijk van minder belang bleken te zijn. Een goed voorbeeld zijn de drukpunten. Slagaderlijke bloedingen komen heel weinig voor, en in het overgrote deel van de gevallen volstaat een normaal wonddrukverband of gewoon druk op de wond. Slechts bij zeer grote uitzondering is het nodig een slagader bij een drukpunt dicht te drukken. Als je daarbij bedenkt dat het aanleren en oefenen tot pijn en schade bij de lotus kan leiden ligt het voor de hand dit onderdeel te schrappen en de kostbare oefentijd te besteden aan zaken die vaker voorkomen. De instructeur die les geeft aan bv. een ploeg mensen van een glasfabriek is uiteraard geheel vrij om  drukpunten alsnog in zijn lessen in te bouwen; ze maken alleen geen deel uit van de examenstof.

In het oude systeem leerde men meer, maar was er vervolgens toe veroordeeld om dezelfde stof iedere twee jaar te herhalen. Het zal u dus niet verbazen dat velen hun diploma na de tweede herhalingscyclus lieten verlopen. Daarom hebben wij gekozen voor een gemakkelijke instap en een geleidelijke verdieping/ nascholing. Wij zijn er van overtuigd dat men zijn diploma langer geldig wil houden wanneer de nascholing interessant is en tot meer kennis of vaardigheden leidt. De instructeurs zijn geheel vrij om al hun creativiteit hierop los te laten. Het Oranje Kruis is volop bezig om modules en lespakketten te ontwikkelen die daarvoor bruikbaar zijn.  Het is ons bekend dat sommige instructeurs lonken naar zaken als zuurstof en nekspalken, maar wij zijn er faliekant op tegen om dit soort potentieel gevaarlijke technieken te onderwijzen aan gewone leken die geen bijzondere kennis, ervaring of achtergrond hebben.

Ik wil u aanraden om nog eens te kijken naar de extra uitgave van Reddingwezen die wij in mei 2003 hebben uitgebracht. Daarin wordt het nieuwe systeem uitgebreid beschreven en gemotiveerd.

In de hoop u voldoende te hebben ingelicht,
Het Centraal Bureau van Het Oranje Kruis
 

ir. J.H. van Linge

directeur


De onderstreping is van mijzelf omdat ik elders op het forum gelezen had dat iemand beweerde dat afdrukken van slagaders niet meer onderwezen mocht worden, die mythe is dus bij deze ook ontrafelt

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 27 oktober 2005, 19:28:45
wauw.... nou tof!!
Het enige jammere wat er dan nog overblijft, is dat het toch een drempel blijkt te zijn om te besluiten dat de basis genoeg herhaald is en er (geld voor) een nieuwe module moet komen.
Maar bedankt; ik ga me weer uitleven. (binnen de oude drukken van het boekje dan, en een beetje eigen inzicht) Want oh ja; als er meer mag dan in het boekje staat, hoe weet ik dan wat wel en niet verantwoord is? (jaja inzicht in eigen kunnen, bekwaam, bevoegd) Maar ik bedoel: of een techniek die ik wil gebruiken maar die niet in het boekje staat, is weggelaten om de vereenvoudigingsreden of omdat hij achterhaald is?!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 27 oktober 2005, 23:22:34
FF spieken bij andere leerstof geavanceerde eerste hulp, zoals medic first aid, DAN europe, Meduca, LPLHB 1.2 ?

Competentie gericht opleiden invoeren ?

Over welke handelingen wil je het hebben ?


Kanarie

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 28 oktober 2005, 16:55:52
Is een idee inderdaad  :)


Nu ging het namelijk zo: drukpunten bij slagaderlijke bloeding staat wel in de oude druk maar niet in de nieuwe --> waarom niet? --> zal wel niet afdoende effect hebben, baten wegen niet tegen de kosten op, of.... ja of gewoon vereenvoudiging, maar ik vond het een logischer conclusie dat er een belangrijke reden was (gevaar?) dat het niet meer gedaan werd

Nu lees ik echter dat het nog wel mag; alleen niet meer als standaard behandeling en niet meer op mensen die geen bloeding hebben.




Lief Oranje Kruis, als de organisatie waar ik mijn Eerste-Hulp-diploma geldig houd, mij niet op korte termijn aanvullende modules aanbiedt, hoe kan ik dan zelf bepalen wat jullie redenen geweest zijn om bepaalde delen van de oude leerstof weg te laten????

Moet ik dan bij andere organisaties gaan kijken naar hun methoden? Hoezo wildgroei en verlies van eenheid in methodes............


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2005, 19:46:19
Er is nog nooit eenheid in eerste hulp handelingen geweest..  Sinds 1980 zijn er verschillende eerste hulp opleidingen in Nederland..

Alleen er zijn een boel mensen met oogkleppen die net doen of dat het Oranje Kruis eenheid schept, en dat is per definitie een verkeerd beeld..

Er zijn een boel wegen naar rome, sommige zijn handiger dan anderen.. Dus moet je op zoek naar instructeurs die verder kijken dan dat ene boekje en die werkelijk hun vakliteratuur bijhouden, en kennis uit meerdere lesmaterialen bij houden..

Eerste hulp is geen eenheidsworst !!!, dat is het nooit geweest, alleen doen een hoop mensen alsof dat wel zo is...

Het Oranje Kruis levert een redelijk goede lesmateriaal voor de alleengaande eerste hulpverlener,  Maar als je het naast het materiaal van bijvoorbeeld Medic First Aid kijkt, zie je wat verschillen die heel goed verklaarbaar zijn..
Dus kijk eens om je heen.. Er er zijn genoeg instructeurs die wel hun literatuur bijhouden, en verder kijken dan het OK boekje..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 28 oktober 2005, 19:50:38
Lief Oranje Kruis, als de organisatie waar ik mijn Eerste-Hulp-diploma geldig houd, mij niet op korte termijn aanvullende modules aanbiedt, hoe kan ik dan zelf bepalen wat jullie redenen geweest zijn om bepaalde delen van de oude leerstof weg te laten????

Moet ik dan bij andere organisaties gaan kijken naar hun methoden? Hoezo wildgroei en verlies van eenheid in methodes............

Dat kun je zeer zeker doen, en dat raad ik je zelfs aan, omdat meer gezichtshoeken een verrijking van je competenties zijn.

Maar om op je vraag te geven het OK is al in 2003 zo vriendelijk geweest om deze motivatie te schrijven op bladzijdzijde 28 van de bijbehorende handleiding voor instructeurs.

Als je instructeur de vraag niet had kunnen beantwoorden is het misschien een goed idee om hem een exemplaar kado te doen ......


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 28 oktober 2005, 19:59:55
Er is nog nooit eenheid in eerste hulp handelingen geweest..  Sinds 1980 zijn er verschillende eerste hulp opleidingen in Nederland..

Alleen er zijn een boel mensen met oogkleppen die net doen of dat het Oranje Kruis eenheid schept, en dat is per definitie een verkeerd beeld..

Er zijn een boel wegen naar rome, sommige zijn handiger dan anderen.. Dus moet je op zoek naar instructeurs die verder kijken dan dat ene boekje en die werkelijk hun vakliteratuur bijhouden, en kennis uit meerdere lesmaterialen bij houden..

Eerste hulp is geen eenheidsworst !!!, dat is het nooit geweest, alleen doen een hoop mensen alsof dat wel zo is...

Het Oranje Kruis levert een redelijk goede lesmateriaal voor de alleengaande eerste hulpverlener,  Maar als je het naast het materiaal van bijvoorbeeld Medic First Aid kijkt, zie je wat verschillen die heel goed verklaarbaar zijn..
Dus kijk eens om je heen.. Er er zijn genoeg instructeurs die wel hun literatuur bijhouden, en verder kijken dan het OK boekje..

Blijkbaar heb jij ook een beperkt gezichtsveld, omdat de eenheid van onderwijs niet zozeer slaat op exacte uitvoering van vaardigheden, maar op de onderwerpen en basisvaardigheden welke aan de orde moeten komen.

Net zo goed als je vroeger goed in schoolvakken was als je de regeltjes kon opdreunen, goldt voor de EHBO dat je de handelingen volgens het boekje moest doen.

Wat je het OK kunt verwijten, dan ze te lang gewacht hebben met conservatieve instructeurs duidelijk te maken dat de doctrine van het OK niet slaat op het uitsluitend uitvoeren van technieken zoals in het boekje zijn vermeld. En als je dat vindt, dan moet je dat ook kenbaar maken bij het OK, want daarmee kunnen zij wat doen-