Grote brand Catshuis - Den Haag 15-05-2004

Auteur Topic: Grote brand Catshuis - Den Haag 15-05-2004  (gelezen 18719 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2010, 17:01:32
Anatomie van de Catshuis-doofpot

RTL Nieuws onthult strikt geheime documenten over de Catshuisbrand, die de Tweede Kamer alleen vertrouwelijk mag inzien, en die van het kabinet niet in de openbaarheid mogen. Nu blijkt waarom: e-mails en nota's leveren de vingerafdrukken op de doofpot.

Topambtenaren hebben willens en wetens een cover-up op touw gezet om voor de overheid belastende informatie in de Catshuis-affaire voor iedereen geheim te houden. Stukken die doelbewust werden opgeborgen in de kluis van de Landsadvocaat. Hieronder wordt duidelijk hoe en waarom. Uit de vertrouwelijke ambtelijke papertrail over het verloop van de brand: "Er werd zelfs gesproken over het Volendam-effect."

Het is januari 2009. Er broeit onrust op het ministerie van Algemene Zaken. In de lucht hangt het zwarte scenario waarvoor ambtelijk eerder in het diepste geheim gewaarschuwd werd; dat de zaak 'schade gaat opleveren voor de minister van Vrom en/of de minister-president'.

Het onderzoek van de Rijksrecherche naar de Catshuis-affaire is bijna afgerond. Archieven zijn doorzocht, hele computerservers binnenste buiten gehaald. De ambtelijke top van het ministerie van premier Balkenende weet dan al minstens driekwart jaar dat het een venijnig rapport kan worden, waarin een kwaadaardig duiveltje opspeelt: het bewust verdonkeremanen van belastende informatie, die de overheid – Algemene Zaken en Vrom (de Rijksgebouwendienst) - in een kwaad daglicht stelt.

Er is weliswaar geen bewijs gevonden voor de verdenking dat ambtenaren vooraf wisten dat bij renovatie van het Catshuis thinner zou worden gebruikt; het middel dat leidde tot de fatale brand, waarbij in 2004 een schilder om het leven kwam.

Ook is niet aangetoond dat er druk is uitgeoefend op het opsporingsonderzoek van de Arbeidsinspectie en de Koninklijke Marechaussee om ambtenaren uit de wind te houden.

Maar er zijn wel 'zeer gevoelige' documenten opgedoken, die de reputatie en de geloofwaardigheid van de overheid op het spel zetten. Een TNO-document uit 2005 dat de brandgevaarlijkheid van het Catshuis aan de kaak stelt – en dus de mogelijke medeverantwoordelijkheid van de overheid – is in een diepe la gestopt, zodat niemand het ooit zou horen. Het OM niet, het veroordeelde schildersbedrijf niet, de weduwe niet. Terwijl uit dat onderzoek blijkt dat de schilder het ongeluk mogelijk had kunnen overleven.

Een officieel document (het memorandum, waarover straks meer) waarin die afspraken zijn vastgelegd, is destijds opgeborgen in de kluis van de Landsadvocaat. Preciezer: in de kluis van mr. G.J.H. (Bert-Jan) Houtzagers, partner van het prestigieuze adocatenkantoor Pels Rijcken & Drooglever Fortuyn – het juridisch opperhoofd en geweten van de Staat der Nederlanden. Het motto van Houtzagers: "De cliënt moet er iets mee opschieten." Zijn collega Grootveld weet precies wat hun cliënt nodig heeft in deze Catshuisaffaire, zo blijkt uit zijn verhoor, want hij 'acht zich in de rol van landsadvocaat niet verantwoordelijk voor de morele verplichting het rapport te verstrekken aan het OM'.

Schuldbekentenis
Op 13 januari 2009 – begin dit jaar dus - vindt er op het kantoor van Pels Rijcken een bijzondere bijeenkomst plaats met de Landsadvocaat. Twee ambtenaren van Algemene Zaken komen langs om te spreken over het rapport van de Rijksrecherche (dat pas in juni vertrouwelijk naar de Tweede Kamer zal gaan.) Op tafel ligt een alarmerende notitie van de huisjurist van 10 januari die latere ontkenningen en relativeringen van het kabinet over het TNO-rapport zal ontkrachten. Men maakt zich namelijk wel degelijk grote zorgen.

Het stuk bevat, zoals dat in politiek-ambtelijk jargon heet 'een analyse van de rol van medewerkers van de Landsadvocaat en de mogelijke aandacht die het onderzoek van de Rijksrecherche zou gaan genereren'. Waar de heren daadwerkelijk over spraken was vooral een pijnlijk juridisch dilemma; een vorm van schuld bekennen. Namelijk, dat bijvoorbeeld de schikking met het schildersbedrijf (dat strafrechtelijk werd vervolgd) mogelijk kon worden opengebroken op grond van het geheimgehouden TNO-rapport. De staat kon immers mede-verantwoordelijk worden gehouden voor het verloop van de brand. Dat zou wel eens geld kunnen gaan kosten. Alleen al dit document riekt naar een schuldbekentenis avant la lettre.

"Als een dergelijk rapport – hoe onvoldragen ook – openbaar gemaakt zou worden, zou dit het schildersbedrijf argumenten kunnen geven om te beweren dat de schade voor een deel te wijten is aan de eigen schuld van de Staat." En, Mr. Houtzagers houdt vol dat zijn medewerkers 'geen fout hebben gemaakt door niet aan te dringen op het informeren van het OM over het concept-rapport'. Hoewel achteraf 'wellicht een andere beslissing verstandiger zou zijn geweest'. Maar men voelde geen 'morele verplichting'.

Blinde paniek
Als RTL Nieuws op donderdag 11 juni op basis van betrouwbare informatie uit het onderzoek van de Rijksrecherche publiceert dat sprake is van een cover-up, wordt politiek en ambtelijk Den Haag bevangen door zenuwen. Het duurde 7,5 uur voordat antwoord kwam op de vraag: Wist de minister-president van het geheimgehouden TNO-rapport. (Antwoord: nee. Of, exacter: "De minister president had geen kennis van het concept-rapport en van het niet doorzenden daarvan.")

Het duurde ook 7,5 uur voordat antwoord kwam op de vraag: Wist de toenmalige hoogste ambtenaar van premier Balkenende, de secretaris-generaal, inderdaad van het achterhouden van het onderzoek, en wat is daarop uw commentaar: (Antwoord: geen antwoord.) De betrokken topambtenaar, Wim Kuijken, tegenwoordig secretaris-generaal van Verkeer en Waterstaat, begint in blinde paniek om zich heen te bellen: "Dit gaat helemaal fout!"

Tweede Kamerleden reageren ontsteld. Vooral ook omdat de informatie is weggestopt in de kluis van de Landsadvocaat, die sowieso eerder niet erg happig was om mee te werken met Justititie ('We hebben geen morele plicht'), en ook geen volledige medewerking geeft aan het onderzoek van de Rijksrecherche – er worden documenten achtergehouden.

"Ik was laaiend", zegt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt, die al jarenlang onderzoek doet naar de Catshuisaffaire.
"Dit is een doofpot met het deksel er op vastgelast," analyseert VVD’er Teeven.
"Zeer ernstig," zegt PvdA-Kamerlid Anja Timmer.
"Ik wil wel eens weten er nog meer in die kluis zit," zegt D66-leider Pechtold fijntjes.

Premier Balkenende zal een dag later, vrijdag 12 juni, op zijn wekelijke persconferentie zijn verdedigingsmantra herhalen en zeggen dat het allemaal 'grote woorden' zijn, maar dat hij niet twijfelt aan de integriteit van zijn ambtenaren. Ook niet van zijn oude secretaris-generaal, die hij halfslachtig in bescherming neemt: "Hij heeft tegenover de Rijksrecherche verklaard dat hij wel wist van het rapport, maar niet van het besluit om het niet door te sturen naar het Openbaar Ministerie." Toen RTL Nieuws de Rijksvoorlichtingsdienst op donderdag vroeg om een reactie op de feiten, heeft deze geen contact opgenomen met Kuijken. Men negeerde deze vraag.

De kluis van de Landsadvocaat
Achter de schermen is dan al een zeer ongebruikelijke stap voorbereid. 'Nader onderzoek' naar de rol van de Landsadvocaat, noemt de premier dat.

Het betekent dat de mannen van de Rijksrecherche opnieuw op pad worden gestuurd: de cliënt van de Landsadvocaat laat de rol van de Landsadvocaat nu zelf onderzoeken. In het weekeinde van 13 juni, in het diepste geheim, wordt het gehele dossier van de Landsadvocaat alsnog gelicht. Formeel in opdracht van het College van procureurs-generaal. Het is nog nooit vertoond; de Staat der Nederlanden die z'n eigen advocaat in het verdachtenbankje zet – alsof de Staat niet de baas is van die advocaat.

Want het kabinet voelde de bui al hangen en kiest de vlucht naar voren. Dit vuiltje moet worden weggewerkt vóór het lastige Kamerdebat van dinsdag 23 juni. Zodat dán niet meer kan worden gezegd dat de advocaat van premier Balkenende een officieel onderzoek naar de integriteit van de overheid heeft tegengewerkt. Zodat die opzienbarende tegenwerking met terugwerkende kracht – een beetje - ongedaan wordt gemaakt.

De speurders van de Staat treffen een aantal documenten die de Rijksrecherche nog niet in bezit had.

Zoals het hierboven genoemde verslag van de juridische gevolgen van het verzwijgen van het TNO-rapport. (Dat na het onderzoek werd opgesteld) Zoals de correspondentie met het parket Den Haag; daarin werd gevraagd om informatie (bewijs) uit het strafrechtelijk onderzoek van de Arbeidsinspectie en Koninklijke Marechaussee, zodat het schildersbedrijf civielrechtelijk kon worden aangepakt en aansprakelijk gesteld.

En eindelijk krijgt de Rijksrecherche alsnog de beschikking over de letterlijke aantekeningen van de bijeenkomst van 29 juni 2005, waarin ambtenaren van Algemene Zaken en Vrom samen definitief besloten het 'zeer gevoelige' concept-TNO-rapport onder de pet te houden. Die aantekeningen vormen de basis van het 'memorandum' dat jaren was verborgen voor de buitenwereld. Het was het memorandum over de bespreking waarin hardop werd gezegd dat bij de Catshuisbrand sprake was van het 'Volendam-effect'.

Het TNO-rapport en de aard van de verwondingen van de schilder. Dat 'Volendam-effect' is de kern van van de concept-rapportage van TNO-specialist Reijman. In gewoon Nederlands betekent dat: als het Catshuis niet zo brandgevaarlijk was geweest, als er een gebruiksvergunning was geregeld, als de wandbekleding tegen vuurgevaarlijkheid was behandeld, dan had schilder Aart de Lijster een kans gehad te overleven.

TNO was ingehuurd door verzekeringsbedrijf Crawford & Co, dat weer was ingehuurd door de Rijksgebouwendienst (RGD), voor de civielrechtelijke afhandeling van de brand. Lees: voor de aansprakelijkheidsstelling.

Het Hoofd Unit Testing van het Centrum voor Brandveiligheid van TNO komt tot een keiharde conclusie: "De in de Herenkamer aanwezige wandbekleding heeft mogelijk een rol van betekenis gespeeld in de branduitbreiding en brandverloop en is daardoor mogelijk in significante mate verantwoordelijk voor het uiteindelijke schadeniveau en aard van de verwondingen van de schilder." (Link naar TNO-rapport)

Uit de reconstructie van TNO volgt dat de brandgevaarlijke wandbekleding van beginnend vuur een verzengende vuurzee heeft gemaakt, zo blijkt ook uit een nog niet gepubliceerde verklaring van de schilder die het drama wél overleefde. "Ik zag ineens vuur op de vloer ter hoogte van de haard. Het waren blauwe vlammetjes. Heel snel greep het vuur om zich heen. De vloer en de wandbekleding vatten razendsnel vlam, het gebeurde in een fractie van een seconde." Deze schilder vlucht halsoverkop, een deur slaat dicht als gevolg van de enorme luchtverplaatsing door de brand, zijn collega De Lijster komt om.

>>>vervolg

(bron: www.rtl.nl )
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2010, 17:02:34
>>>vervolg

Ethische aspecten
Het concept-rapport slaat in als een bom. Het staat namelijk haaks op de strategie die al op 8 juni 2004 was bepaald, zo blijkt uit een intern memo van Vrom aan minister Dekker. Terwijl het strafrechtelijk onderzoek naar de brand nog maar amper is begonnen, stellen de ministeries van Algemene Zaken, Vrom én de Landsadvocaat al vast dat het schildersbedrijf 'toerekenbaar tekort is geschoten en/of zich jegens de staat onrechtmatig heeft gedragen'. Niks over een (mogelijke) verantwoordelijkheid van de overheid: alleen de schilder – en dus het schildersbedrijf – draagt schuld.

Een hoge ambtenaar van het ministerie van Vrom slaat daarom in een vertrouwelijke email van 27 juni 2005 alarm over het TNO-rapport. Bij collega’s, bij de directeur-generaal van de RGD en bij het ministerie van Algemene Zaken(Link naar geheim document 1): "Als het verhaal van TNO juist is – en ze zullen nog eens kritisch naar hun formuleringen kijken – dan is dat zeer ernstig, het meest voor de overleden schilder, maar ook voor:

1. De strafrechtelijke procedure: gaan we de TNO-bevindingen inbrengen, als het OM/de wederpartij niet zelf hiermee komt?
2. De civielrechtelijke procedure: de in te nemen positie rond het schadeverhaal kan een andere worden.
(...) Ik adviseer deze nieuwe ontwikkeling morgen (of eerder) met de minister te bespreken in de RGD-staf. Secretaris-generaal AZ wordt ook geïnformeerd."

De ambtelijke top is zich terdege bewust van een 'ethisch' aspect, zo blijkt uit handgeschreven toevoegingen: "Ethisch aspect - gebruikelijk is dat wederzijds de technische rapporten worden uitgewisseld (en RGD heeft het rapport van de wederpartij al…)"

De ambtenaar van Algemene Zaken stuurt de kern van de bevindingen van TNO én de alarmerende email direct door in een vertrouwelijk memo naar zijn secretaris-generaal, wijst en passant op het Volendam-effect, en op de indringende vraag die daarmee op de agenda staat: "Naast o.m. een ethisch aspect nemen ook de politieke risico’s toe, gezien de voortdurende aandacht van Tweede kamer en FNV Bouw." Topambtenaar Wim Kuijken zet zijn paraaf, en stelt vast: 'Vrij concluderend!'.

Een 'onvoldragen' rapport
Er beginnen dagen van hectisch overleg. Tussen ambtenaren van Algemene Zaken, Vrom en de landsadvocaat.

Er wordt teruggegrepen naar een beproefd politiek en ambtelijk recept; het concept-rapport wordt omstreden gemaakt. Er wordt afgedongen op de werkwijze, de methode, op de conclusies. Op de manier waarop TNO de grenzen van de opdracht verkende. Er is nader onderzoek nodig, maar dat kan mogelijk niet (het enige restant van de wandkleding was al gebruikt voor de proef). Er wordt getwist over de mogelijke oorzaak van de brand: was dat nou de kachel, of kortsluiting? Er staan veel meer uiterst twijfelachtige passages in het memorandum. De staat heeft voor de ingebruikname verzuimd een zogenaamde gebruiksvergunning aan te vragen. Dat is een vergunning die toeziet op de brandveiligheid en wordt afgegeven door de brandweer. Dan moet het pand brandveilig zijn, dan moet je bijvoorbeeld de wandbekleding impregneren. Maar die vergunning was niet nodig, zo schrijft de landsadvocaat in het geheime memorandum, omdat het Catshuis geen gebouw is met een publieke, openbare functie zoals een museum, maar een 'ambtswoning, tevens ontvangstruimte'. Dus: geen vergunning nodig. Maar hoe kan het dan dat de hoogste ambtenaar van Balkenende op een mail van 27 juni 2005 krabbelt: 'het ontvangstdeel van het Catshuis is wel degelijk openbaar'. Dus was er wel een vergunning nodig. In het memorandum van een paar dagen later schrijven ze het tegendeel. Later zal het OM vaststellen dat zo'n vergunning inderdaad wettelijk verplicht was.

Andere ambtenaren grijpen werkelijk iedere komma aan om onder die schrikbarende gedachte uit te komen: "De wandbekleding is een kunstwerk." Dus... als de kerstversiering in café het Hemeltje in Volendam een 'kunstwerk' was geweest, dan was de cafébaas niet vervolgd? Zoiets?

Flashover
Maar de kern zit 'm in dat woordje 'onvoldragen'. Ook het kabinet zal later z’n verdedigingslinie baseren op de gedachte dat het TNO-stuk een onvoldragen rapport is.

Hoewel de bevindingen van Reijman jaren later in een officiële contra-expertise in opdracht van de Rijksrecherche juist expliciet worden bevestigd. Premier Balkenende weerspreekt dat vrijdag op zijn persconferentie en beweert over deze contra-expertise: '...maar ook wanneer in het hele beeld van wat zich toen heeft afgespeeld, moet dan ook naar voren komen dat het rapport onvoldragen is, dat een contra-expertise een heel ander verhaal oplevert...'

Belgische onderzoekers van Warringtonfiregent stellen vast dat er op onderdelen kritiek mogelijk is op het rapport, maar zij prijzen juist de aanpak van Reijman en zijn gevolgde methode. En als het gaat om de kern van wat Reijman betoogt – het Volendam-effect – zeggen de Belgen: "In die zin is de voorlopige conclusie relevant voor het trekken van definitieve conclusies omtrent de brandontwikkeling." In technisch jargon: "Het is redelijk te stellen dat de wandbekleding de Herenkamer versneld naar flashover condities brengt." In gewoon Nederlands: "De wandbekleding heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de brand."

De contra-expertise brengt het Openbaar Ministerie Rotterdam, dat het onderzoek van de Rijksrecherche leidt, tot een keiharde conclusie: het was zeer relevante informatie, en de rechtsgang is door de overheid doelbewust gefrustreerd.

"Op zijn minst had het bestaan van het rapport aan het OM gemeld dienen te worden. Door dit niet te doen is afbreuk gedaan aan de mogelijkheid de strafrechtelijke verwijtbaarheid in volle omvang aan de strafrechter voor te leggen. De consequenties van het niet beschikbaar stellen van het rapport aan het OM zijn onvoldoende afgewogen en er is het OM belet om bij de vervolging zelfstandig te beslissen omtrent de strafrechtelijke relevantie."

Het ultrageheime memorandum
Uit het memorandum uit de kluis van de Landsadvocaat, dat RTL Nieuws vandaag onthult, blijkt dat op 29 juni 2005 alles in het werk werd gesteld om de concept-rapportage te nuanceren. Aanwezig waren ambtenaren van Algemene Zaken, Vrom en medewerkers van de Landsadvocaat, de opsteller van het rapport Reijman, en een medewerker van Crawford & Co.

Het is de formele weerslag van de 'Volendam-effect'-bespreking. Na een opsomming van een lange reeks mitsen en maren komt de kernvraag op tafel: "Ter sprake komt wat er thans met het huidige concept-rapport moet gebeuren. De aanwezigen realiseren zich dat de inhoud van het conceptrapport zeer gevoelig is. Het zou voor de strafzaak mogelijk relevant kunnen zijn." Dus niet alleen in de civiele zaak; ambtenaren vermoeden dat de strafzaak tegen het schildersbedrijf anders kan gaan lopen: de strafmaat zou wel eens heel anders kunnen uitpakken als de verantwoordelijkheid van de overheid over het voetlicht komt.

Duidelijk is dat de ambtenaren en de gerenommeerde juridische adviseurs er flink mee in hun maag zitten. Met tegenzin wordt vastgelegd: "Van het in de doofpot stoppen van het conceptrapport kan geen sprake zijn." Als het geen doofpot is, waarom schrijf je het dan op?

En toch is dat precies wat wordt gedaan – omdat het zo'n onvoldragen rapport is. En omdat de politieke en juridische risico’s te groot zijn. "Op grond van die bezwaren komen de aanwezigen tot de conclusie dat het niet zinvol is om het huidige concept-rapport aan het OM toe te zenden. Het risico is te groot dat het conceptrapport nu een eigen leven gaat leiden, terwijl de aard van het uitgevoerde onderzoek dat niet rechtvaardigt. Interne vertrouwelijkheid is dan ook absoluut noodzakelijk."

Er wordt gesproken over een eventuele 'herijking' van het rapport zodra de tegenpartij hun informatie aan de staat geeft. Als zij niks aan ons geven, hoeven wij ook niks aan hun te geven, is de redenering. Een redenering die niet kán kloppen, want twee dagen eerder schrijft men op een memo: "Ethisch aspect, gebruikelijk is dat wederzijds de technische rapporten worden uitgewisseld (en de RGD heeft het rapport van de tegenpartij al...)."

Dus wísten de ambtenaren dat toen ze deze redenering in het memorandum lieten opschrijven, dat het – mild geformuleerd – een onwaarheid was.

Gekke dingen
Met het ultrageheime memo gebeuren een paar heel gekke dingen. In tegenstelling tot wat ambtelijk gebruikelijk is, lijkt het erop dat er geen afschriften naar de ministeries van Algemene Zaken en Vrom gaan. Ze worden veilig opgeborgen in de kluis van de Landsadvocaat.

Zo staat het in de vertrouwelijke stukken van de Rijksrecherche: "Besloten is dat de Landadvocaat een gespreksverslag zou schrijven in de vorm van een memorandum en dit zou bewaren in zijn dossier. De inhoud van dat memorandum is met betrokkenen afgestemd door de Landsadvocaat en spreekt voor zich, ook over de vraag wat te doen met de getrokken conclusies. Die handelwijze is overigens ter kennis gebracht van de secretaris-generaal AZ. Bij het besluit is mede overwogen dat tot dat moment er op geen enkele wijze contact was tussen OM, LA of de RGD."

En er gebeurt nog iets wonderlijks met dat geheime memo. Er wordt in gezegd dat de opsteller van het rapport het er roerend mee eens is dat het rapport rammelt èn dat het wordt begraven. Er wordt gesuggereerd dat Peter Reijman – de expert die ook de Schiphol- en Volendambrand onderzocht – het zelf ook maar broddelwerk vond.

Tegenover de Rijksrecherche verklaart Reijman iets heel anders: het was onvoldragen omdat het een concept-rapport is. Daarom heette het concept-rapport. Hij was een professional. Er moest nader onderzoek komen. Maar de kern van zijn bevindingen – daar staat hij tot op de dag van vandaag voor: dankzij de brandgevaarlijkheid van de wandkleding had Aart de Lijster geen kans meer, een kans die hij anders nog wel zou hebben gehad.

Reijman zal tegen de rijksrecherche verklaren: "...wilde zijn onderzoek als professional voortzetten en had een onbevredigend gevoel toen besloten werd het onderzoek stop te zetten." Hoe dat onderzoek is stopgezet, weten de ambtenaren onder elkaar heel goed: "Vriendelijk is R. verzocht het concept mee te nemen en op te slaan en niet uit te brengen. Gewezen op geheimhoudingsplicht."

Een onvoldragen rapport? Als je het al zo kan noemen, dan was het onvoldragen omdat Reijman het niet af mocht maken. Het bedrijf dat Reijman voor het onderzoek had ingehuurd krijgt de volgende vraag van de Rijksrecherche: Heeft u ooit het gevoel gehad dat het onderzoek weer opgestart zou worden? Bij monde van de heer Remmerswaal antwoordt men: "Nee, het onderzoek is stil komen te liggen en ik heb daar niets meer in betekend. Na de vergadering bij de Landsadvocaat heeft TNO een rekening naar ons verzonden, waaraan wij voldaan hebben."

Print screen
Er gebeurt nóg iets heel wonderlijks rond het memorandum, zo merkt de Rijksrecherche. De betrokken ministeries en de Landsadvocaat suggereren dat Reijman een kopie van het memorandum via de mail heeft ontvangen, maar daar nooit op heeft gereageerd en het dus met de inhoud eens is. De Rijksrecherche stuit bij de landsadvocaat op een print screen van de bewuste email waarin het emailadres van Reijman als laatste bij de ontvangers staat.

Reijman zegt tegen de Rijksrecherche dat hij nooit zo'n mail heeft ontvangen. Dan had hij er wel op gereageerd. Hoe zit dit nu? Is de naam van Reijman alleen maar in de mail gezet om te kunnen zeggen dat hij het heeft ontvangen en is deze mail in werkelijkheid nooit aan Reijman verstuurd? Of vergist Reijman zich en heeft hij de mail wel degelijk ontvangen? Deze vraag is cruciaal: heeft Reijman geweten dat er in memorandum staat dat hij afstand neemt van zijn eigen rapport? De Rijksrecherche laat onderzoek doen naar de servers van TNO, naar alle mails tussen mei 2005 en augustus 2005. Er worden veel mails gevonden van de Landsadvocaat. Maar deze cruciale mail heeft de server van TNO nooit bereikt...

De regie van een doofpot: niet vernietigen, maar veilig opschrijven. Het kabinet zegt sinds het uitlekken van informatie uit het Rijksrecherche-rapport dat het allemaal geen doofpot genoemd mag worden, dat ‘feiten en beelden’ door elkaar heen lopen.

De documenten die RTL Nieuws vandaag onthult, brengen feiten die daar juist wel op wijzen. Of, in de woorden van mr. H.J.S.M Langbroek, medewerker van de Landsadvocaat, en notulist van het cruciale beraad: "Hetgeen tijdens de bespreking werd besproken was bedoeld om binnen vier muren te blijven." Want uit een ander vertrouwelijk document blijkt hoe het besluit om het TNO-rapport van tafel te krijgen ambtelijk was voorgekookt. Er zat een duidelijke regie op de doofpot. Het is een onthutsende email, van een hoge ambtenaar van de Stafafdeling Juridische Advisering van de RGD. Op 30 juni 2005 schrijft hij de Landsadvocaat ter bevestiging, om de hele redeneerlijn van 29 juni vast te leggen.

Zo gaat dat kennelijk in de ambtelijke cultuur:

1. Het hele huidige concept-rapport moet van tafel, vooral ook de harde conclusie over de schilder. Er moét een nieuw concept komen. In ambtenarenjargon heet dat zo: "TNO stelt op basis van de nieuwe informatie (...opmerkingen ten aanzien van de toonzetting van een aantal onderdelen van het concept, buiten de onderzoeksvraag om opgenomen conclusies zoals de verwijzing naar de aard van de verwondingen van het slachtoffer...) het concept bij tot een nieuw concept. Het concept blijft een concept omdat TNO (nog) niet kan beschikken over feitelijke informatie en dus vooralsnog teveel aangewezen is op aannamen en veronderstellingen."
2. Als dat nieuwe, gekuiste concept er is (wat er dus nooit zou komen) dan staat één ding vast: de weduwe, het schildersbedrijf en het OM zullen er níet over worden ingelicht. "Het (aangepaste) TNO-rapport gaat vooralsnog niet naar het OM omdat het rapport niet uit het concept-stadium kan komen..."
Het is deze mail waaruit ook blijkt dat hoge ambtenaren van Algemene Zaken en Vrom ('op bestuurlijk niveau') zich niet echt lekker voelen bij het bestaan van het rapport, en vrezen dat het ‘schade gaat opleveren voor de minister en/of minister-president'. "Ik kan proberen je uit te leggen wat daarmee wordt bedoeld maar ik denk dat jouw politieke antenne zodanig ontwikkeld is dat die uitleg niet nodig is."

En dan komt de aap uit de mouw; de reden waarom er een memorandum moet komen, voor de kluis van de Landsadvocaat, met een afschrift naar de ministeries. Het is de levensverzekering voor alle betrokken ambtenaren.

Ambtenaren houden niet van het vernietigen van stukken, en al helemaal niet als de kring van mensen die weten te groot is. Dan moét er een andere oplossing komen. De informatie moet worden gekuist, en gewit. Zodat voor een verre toekomst – als het ooit nodig mocht zijn – er een verdediging paraat is; hoe omstreden en ongeloofwaardig die ook is. Als de doofpot aan het licht komt, kan men een mooi memorandum laten zien waaruit moet blijken dat het allemaal heel integer was wat men deed. "Vandaar dat ik er bij jou op wil aandringen om zo spoedig mogelijk met het memorandum te komen", aldus de ambtenaar.

En de mail vervolgt veelzeggend: "Niet als 'deksel op een doofpot', maar om in voorkomende gevallen duidelijk te kunnen maken dat de TNO-rapportage gelet op de aannamen en veronderstellingen, wordt aangehouden tot meer informatie beschikbaar is, waarmee het voorlopig kan worden afgerond."

Van het rapport wordt – tot deze maand - nooit meer iets vernomen.

>>>vervolg

(bron: www.rtl.nl )
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2010, 17:02:56
>>>vervolg

De topambtenaar van Algemene Zaken wist ervan
Uit een ander document dat vandaag opduikt, blijkt dat de secretaris-generaal van het ministerie van Algemene Zaken, Wim Kuijken, exact wist wat er speelde. De directeur Financieel Economische Zaken stuurt de rechterhand van Balkenende op 27 juni een email door van een Vrom-collega, 'met het dringende verzoek dit voor jezelf te houden totdat er meer feiten onderzocht': "De kring wordt steeds groter."

Uit de mail blijkt alweer hoe hoog de nood is: "Overleg over het concept-rapport van TNO is noodzakelijk." En dan blijkt: de hoogste baas van de Rijksgebouwendienst wil het rapport juist niet onder de pet houden: "DG RGD is voorstander van informatieverstrekking aan OM."

Het document is gelezen door secretaris-generaal; dat blijkt overduidelijk uit z’n herkenbare handschrift, en die onmiskenbare paraaf. En dat het politiek en publicitair helemaal mis kan gaan blijkt uit zijn krabbels: "Het wordt tijd vdW/Brs persoonlijk in te lichten." Die twee afkortingen staan hoogstwaarschijnlijk voor de namen van de twee mannen die toen de baas waren van de Rijksvoorlichtingsdienst. En Kuijken voegt er veelzeggend aan toe: "Niet via de mail."

Politiek pokeren
De Tweede Kamer maakt zich nu op voor het debat, volgende week, over de Catshuisbrand.

Het politieke – en ambtelijke - pokerspel is alvast begonnen. Er ìs relevante informatie achtergehouden voor het Openbaar Ministerie, concludeert het College van procureurs-generaal.

Het kabinet betreurt die gang van zaken, maar klampt zich vast aan de redenering van het OM Den Haag dat het 'uiteindelijk' niet had uitgemaakt voor de strafzaak. De baas van het onderzoek van de Arbeidsinspectie denkt daar heel anders over, zo blijkt uit zijn getuigenis in het dossier van de Rijksrecherche. "Indien ons was gebleken dat die wandbekleding van zo'n groot belang was geweest voor de gevolgen van de verwonding van de overleden schilder, dan hadden wij de resultaten van dat technisch onderzoek zeker met het OM besproken. Ik zou het OM dan willen wijzen op de vraag of de inrichting wel voldeed aan de brandtechnische eisen."

Tweede Kamerleden lopen zich nu al warm voor een vragenvuur: hoe komt het kabinet erbij dat het TNO-rapport niets uitmaakte voor de rechtsgang; voor de strafzaak, de civiele schikking, voor de weduwe?

Achter de schermen vindt nog een pokerspel plaats; iedereen begint naar iedereen te wijzen, en z’n eigen straatje schoon te vegen.

De toenmalig secretaris-generaal van Algemene Zaken zegt dat hij niet wist van het besluit om het rapport niet aan het OM te verstrekken, maar dat hij dat overliet aan de RGD. Documenten van de Rijksrecherche suggereren dat de voormalige topambtenaar van Balkenende wèl op de hoogte was.

De hoogste baas van de RGD wilde de stukken wél aan het OM geven; hij informeerde zijn minister (Sybilla Dekker) over het geheime TNO-rapport. Wie nam dat besluit, en met wie werd het afgestemd?

Hoe kan het dat diezelfde topambtenaar de opvolger van Dekker, Ella Vogelaar, op 7 juni 2007 informeert over de schadeclaim met het schildersbedrijf en zijn minister meldt dat 'de RGD zelf geen onderzoek had kunnen laten doen naar de oorzaak van de brand'? Dat kon prima, daar hadden ze Reijman voor ingehuurd, maar die mocht zijn werk niet afmaken.

Wanneer kwam Ella Vogelaar erachter dat er iets onder de pet werd gehouden?

Wanneer wisten haar collega’s in het kabinet?

Dat willen Tweede Kamerleden ook weten: want als de ministers het tóen niet wisten, wanneer dan wel?

Was dat voor het onderzoek van de Rijksrecherche? Of erna?


Wordt vervolgd

(bron: www.rtl.nl )
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 26 januari 2010, 17:35:05

Onderzoek Catshuisbrand openbaar

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/01_januari/26/binnenland/documenten-catshuisbrand-openbaar.xml

Op verzoek van RTL Nieuws heeft het ministerie van Justitie het vertrouwelijke Rijksrecherchonderzoek naar de Catshuisbrand alsnog openbaar gemaakt.
de documenten:

Deelonderzoek 1

Deelonderzoek 2

Deelonderzoek 3

Deelonderzoek 4

Deelonderzoek 5

Deelonderzoek 6

Deelonderzoek 7

Deelonderzoek 8

Deelonderzoek 9

Deelonderzoek 10

Deelonderzoek 11

Deelonderzoek 12

Algemeen Proces Verbaal onderzoek

Aanvullend onderzoek

E-mail OM Rotterdam en OM Den Haag over brand


(bron: www.rtl.nl )
Samen sterk in de hulpverlening!