Het verhaal dat een cabine van achter door lading weggedrukt wordt kan inderdaad, vooral bij scharen van de trekker oplegger combinatie, en ook daar zijn voorbeelden van te vinden,
PAS op kan schokkend zijn
http://www.youtube.com/watch?v=FfLlJMNCpvU
Daarom kun je maar beter opletten bij natuurkunde lessen
De kinetische energie 1/2xmxv2 van de lading moet toch ergens naartoe !
m : massa lading
v : snelheid van het voertuig dus ook van de lading
en wordt omgezet middels K=mxa
K : de kracht
m : massa lading
a : versnelling/vertraging van de lading
Als de lading vwb voorwaartse bewegingen niet deugdelijk is gezekerd en er weinig wrijving is tussen de lading en de laadvloer krijg je dit, de lading schiet naar voren.
Een wel heel zwaar uitgevoerd schot aan de voorkant van de oplegger of het vrachtgedeelte zou (een gedeelte van) de krachten kunnen opvangen bij een beperkte wrijving en als de lading niet deugdelijk vast is gezet. De meeste vrachten worden verticaal vast gezet waardoor o.a de wrijving tussen lading en laadvloer wordt vergroot. Bij stalen pijpen zoals in het filmpje (staal op staal heeft een betrekkelijk lage wrijvingscoëfficiënt) zal de wrijving tussen de pijpen onderling moeten dus worden vergroot, o.a middels rubber oid (hoge wrijvingscoëfficiënt), hout etc.