GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval met vrachtwagens) A28 L - Zeist 24-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (ongeval met vrachtwagens) A28 L - Zeist 24-11-2016  (gelezen 6424 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
De cabine zit maar met 2 scharnieren (Kingpin) vast aan het chassis zodat deze kan kantelen bij onderhoud.
Wanneer de truck op een andere vrachtwagen rijdt kan het gebeuren dat de trailer naar voren schiet en tegen de cabine aanduwt. De kracht van de (vaak zware) trailer is groter als de sterkte van de 2 schanieren, en de cabine valt voorover met het voorraam op het asfalt.
Onjuist !
De Kingpin is de pen onder de trailer die in de schotel van de trekker valt.
De cabine draait op de twee voorste scharnierpunten die de cabinedraagbalken verbinden met de chassis balken. Aan de achterzijde bevindt zich de cabine vergrendeling. Dit geheel is de bevestiging van de cabine op het chassis, en is lucht geveerd. Bij een aanrijding is de "Kreukelzone" van een frontstuur vrachtwagen cabine het verplaatsen van de cabine op het chassis door het afbreken (breekbouten) de eerste veiligheid om te voorkomen dat de cabine vervormd en de chauffeur bekneld raakt.
https://www.youtube.com/watch?v=-h6wCBilowM

Het verhaal dat een cabine van achter door lading weggedrukt wordt kan inderdaad, vooral bij scharen van de trekker oplegger combinatie, en ook daar zijn voorbeelden van te vinden,
PAS op kan schokkend zijn
https://www.youtube.com/watch?v=FfLlJMNCpvU
Daarom kun je maar beter opletten bij natuurkunde lessen  8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb (ten onrechte) het woord kingpin verward met de 2 scharnieren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tower-ladder link=msg=1462974 date=1480025570

Het verhaal dat een cabine van achter door lading weggedrukt wordt kan inderdaad, vooral bij scharen van de trekker oplegger combinatie, en ook daar zijn voorbeelden van te vinden,
PAS op kan schokkend zijn
http://www.youtube.com/watch?v=FfLlJMNCpvU
Daarom kun je maar beter opletten bij natuurkunde lessen  8)

De kinetische energie 1/2xmxv2 van de lading moet toch ergens naartoe !
m : massa lading
v  : snelheid van het voertuig dus ook van de lading
en wordt omgezet middels K=mxa
K  : de kracht
m : massa lading
a  : versnelling/vertraging van de lading

Als de lading vwb voorwaartse bewegingen niet deugdelijk is gezekerd en er weinig wrijving is tussen de lading en de laadvloer krijg je dit, de lading schiet naar voren.

Een wel heel zwaar uitgevoerd schot aan de voorkant van de oplegger of het vrachtgedeelte zou (een gedeelte van) de krachten kunnen opvangen bij een beperkte wrijving en als de lading niet deugdelijk vast is gezet. De meeste vrachten worden verticaal vast gezet waardoor o.a de wrijving tussen lading en laadvloer wordt vergroot. Bij stalen pijpen zoals in het filmpje (staal op staal heeft een betrekkelijk lage wrijvingscoëfficiënt) zal de wrijving tussen de pijpen onderling moeten dus worden vergroot, o.a middels rubber oid (hoge wrijvingscoëfficiënt), hout etc.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Lading klem tegen het kopschot, staal op rubber en hout en vastzetten voldoende sjorbanden. Anders resultaat zoals in dat Chinese filmpje.

maar daar heb je met een tankwagen niet mee te maken.

En volgens mij is het loskomen van een vrachtwagen cabine bij een bepaalde (enorme) kracht tegenwoordig een veiligheidsvoorziening.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ja kijk dan even naar de DAF video en mijn post.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: tower-ladder link=msg=1463102 date=1480103095
Ja kijk dan even naar de DAF video en mijn post.
Goh, wat waren we weer wakker. Idd, word duidelijk behandeld in je video. Bedankt ;)