Verdovingen bij hechtingen?

Auteur Topic: Verdovingen bij hechtingen?  (gelezen 8454 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2005, 15:53:18
kiezen :-\ ik mocht toch echt niet kiezen. maargoed niet dat ik het zonder verdoving had gewilt :-X.

Vp,

Dat is jammer dat je niet mocht kiezen, maar het is wel je recht. Kennelijk zijn er nog steeds dinosaurussen in de gezondheidszorg die denken dat ze alles mogen bij een patient. Niets is minder waar....je moet eens kijken naar de WGBO - daar staat alles keurig in over de relatie tussen de patient en diens behandelaar. Ik ben ervan overtuigd dat ik als patient een lastig baasje zou zijn, maar goed, je hebt rechten (en uiteraard ook plichten) als patient.

Carl.

Even wat anders - een verdoving bij een lumbaal punctie heeft weinig zin....je verdooft alleen maar het onderhuidsweefsel, zodra de naald de cortex passeert heb je geen profijt meer......
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Paul SEH

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2005, 10:33:47
even een andere wending aan deze topic.

Vorig jaar heb ik een lumbaal punctie gehad zonder verdoving de meeste zeggen dat het altijd met verdoving gebeurd. Wie weet hoe het wel moet met of zonder.

Oh ja het was geen pretje

Een LP (Lumbaal Punctie) is en prik in de rug. De prik door de huis voel je. Dat moet je een spuit geven om de prik niet te voelen. Dat werkt dus niet.
Je kunt het van te voren verdoeven met Emla creme. Maar dat moet toch wel 30 tot 60 minuten blijven zitten voordat het werkt.
Soms wordt er onder druk en vloeistof in de huid gespoten die zorgt voor een verdovend effect. Dit gebeurt niet in alle ziekenhuizen enn op alle afdelingen. Misschien dat je dit bedoelt.  ??? 8)

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2005, 19:09:04
Lumbaal Punctie is dat dan een rugge prik die je bij de een operatie krijgt?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2005, 19:52:35
Bij een operatie wordt er ook via de rug de  epiduraal aangeprikt waarin de medicatie gespoten wordt.
Als er over een LP of lumbaal punctie wordt gesproken, is dat de ruggeprik om bijvoorbeeld de liqour druk te meten of liquor af te nemen voor onderzoek
(denk bijv. aan meningitis)

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2005, 19:53:23
oke  :)
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Paul SEH

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2005, 22:43:02
Bij een operatie wordt er ook via de rug de  epiduraal aangeprikt waarin de medicatie gespoten wordt.
Als er over een LP of lumbaal punctie wordt gesproken, is dat de ruggeprik om bijvoorbeeld de liqour druk te meten of liquor af te nemen voor onderzoek
(denk bijv. aan meningitis)
Er kunnen dan ook medicijnen worden toegedient. Met name op de OK gebeurt dit wel eens.

vp studentje

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2005, 12:37:23
Vp,

Dat is jammer dat je niet mocht kiezen, maar het is wel je recht. Kennelijk zijn er nog steeds dinosaurussen in de gezondheidszorg die denken dat ze alles mogen bij een patient. Niets is minder waar....je moet eens kijken naar de WGBO - daar staat alles keurig in over de relatie tussen de patient en diens behandelaar. Ik ben ervan overtuigd dat ik als patient een lastig baasje zou zijn, maar goed, je hebt rechten (en uiteraard ook plichten) als patient.

Carl.

heey carl,

achja het was uiteindelijk ookwel me keuze hoor ik moet er niet aan denken dat ze het hadden gehecht zonder verdoving :-X. Maar je hebt gelijk ze hadden het wel mogen vragen maarja zo zijn er meer dingen waar je van denkt dat had anders gemogen en iedereen maakt fouten. Ookal hoop ik er zo weinig mogelijk te maken straks de wensen van de patienten gaan voor!!

groetjes vp studentje

Even wat anders - een verdoving bij een lumbaal punctie heeft weinig zin....je verdooft alleen maar het onderhuidsweefsel, zodra de naald de cortex passeert heb je geen profijt meer......

vp studentje

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 6 november 2005, 13:03:26
heey ik zie dat mijn citaat niet helemaal gelukt is
in ieder geval wat ik wilde zeggen

heey carl
achja het was uiteindelijk ookwel mijn keuze hoor ik moet er niet aandenken dat ze het hadden gehecht zonder verdoving  :-X maar je hebt gelijk ze hadden het wel mogen vragen maarja zo zijn er meer dingen waar je van denkt dat had anders gemogen en iedereen maakt fouten. ookal hoop ik er zo weinig moglijk te maken straks en de wensen van de patient gaan voor!!

groetjes vp studentje

vpk bbt

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2006, 15:28:08
wat wij steeds doen is onze xylocaïne aanlengen met 1 à 2 cc natriumbicarbonaat.
dit neutraliseert de zuurtegraad van de vloeistof een beetje zodat het injecteren iets minder pijnlijk wordt.

mvg

sander

Paul SEH

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2006, 13:54:33
wat wij steeds doen is onze xylocaïne aanlengen met 1 à 2 cc natriumbicarbonaat.
dit neutraliseert de zuurtegraad van de vloeistof een beetje zodat het injecteren iets minder pijnlijk wordt.

mvg

sander
Dat doen wij ook, maar alleen bij verdoving van ontstekingen. Om de zuurtegraag te corrigeren zodat de verdoving beter werk. Denk maar aan een abces incideren.