Ik heb de
WEBSITE eens doorgeplozen en verbaas me nogal over wat ze daar leren.
- "medicatie optrekken" en een "infuus klaarmaken" Volgens mij zijn dit voorbehouden handelingen die gewoon onder de wet BIG vallen en dus alleen door een arts of verpleegkundige gedaan mogen worden. Medicatiefouten in het ziekenhuis komt helaas al vaak voor, laat staan dat iets verkeerd verdund wordt door een leek met een cursus.
- "monitor aansluiten" hoe vaak heb ik al wel niet een raar ecg voorbij zien komen door wat later bleek dat de rode en gele lead verkeerd om zaten doordat een verpleegkundige die dit weinig doet het even door elkaar haalde. Laat staan als je dit een enkele keer per jaar doet
- "oropharyngeale tube inbrengen". Ik mag hopen dat ze daarmee een guedell bedoelen... volgens mij kan je beter een goede chinlift of stabiele zijligging aanleren. Een te kleine of te grote guedell duwt de tong juist naar achteren
- "spullen klaarleggen voor intubatie" hoevaak intubeert de ambulance uberhaubt nog, ik zie ze meestal met een larynxmasker of igel op de SEH verschijnen (kan per regio wel verschillen denk ik). En moet een leek dan in de tassen van de ambulance gaan graaien om spullen te zoeken?
Kortom, deze cursus begeeft zich op het randje van wat uberhaubt volgens de wet is toegestaan en geeft weinig nut voor de praktijk. Volgens mij kun je je als ehbo'er veel beter richten op het gebied waar jullie echt van belang zijn: de zichtbaarheid op het evenemententerrein, het eerste contact met zieken/gewonden, adequate EHBO bij de kleine ongevallen, en als er dan iemand echt ziek/gewond is, doe dan waar je goed in bent: BLS/stabiele zijligging, zorg dan voor goede communicatie en duidelijke overdracht met de verschillende diciplines (ehbopost, beveiliging, ambulance, politie) en creeer ruimte voor de ambulance, houd toeschouwers op afstand. Dit is waar de kracht van EHBO'ers ligt. Als je hier goed in wordt beteken je veel meer voor de slachtoffers/patiënten en help je de ambulance veel beter dan dat je via zo'n soort cursus een soort surrogaatverpleegkundige probeert te worden. En wil je echt meer, doe dan een (deeltijd) opleiding tot verpleegkundige en ga op een SEH/IC werken (daar staan ze op t moment te springen om nieuwe mensen)