Middel hulpverlening (verkeersongeval) A1 - Wilp 01-12-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (verkeersongeval) A1 - Wilp 01-12-2016  (gelezen 6380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #30 Gepost op: 2 december 2016, 18:56:40
Citaat van: rozema12 link=msg=1464336 date=1480701209
Ik weet niet waar je deze flauwekul vandaan haalt, maar het raakt kant nog wal. Vanuit de tijd dat er nog geen hv gereedschap op de tankautospuiten zat werden de hulpverleningen gedaan door het korps Apeldoorn-Centrum. Hiervoor was het hulpverleningsvoertuig dan ook voorzien van een manschappencabine zodat er met 6 man een inzet gedaan kon worden. Toen ook de tankautospuiten voorzien werden van hv gereedschap is er hier voor gekozen om in de eerste jaren ter ondersteuning mee uit te rukken en de vrijwillige korpsen niet op te leiden met het specifieke gereedschap wat op de HV lag. Dit is o.a. gedaan vanwege de oefenbelasting.

Sinds enige jaren hebben we een nieuwe HV en deze is voorzien van een enkele cabine. Om toch de ondersteuning te kunnen bieden richting de vrijwillige korpsen rukken we nog steeds uit met 6 personen. Dit is de reden dat er een extra voertuig mee gaat. Normaal gesproken is dat de tas (7732) omdat deze altijd beschikbaar is.

Deze manier van uitrukken kan vreemd over komen, maar hier werkt het prima. Zowel de beroeps als de vrijwilligers werken op deze manier prima samen en dat komt de slachtoffers alleen maar ten goede.

Het heeft dus werkelijk niets te maken met het niet onder leiding willen werken van een vrijwillige bevelvoerder

Welk specifieke gereedschap ligt er nu op de HV, waar de vrijwilligers niet mee kunnen werken?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 2 december 2016, 19:02:58
Citaat van: rozema12 link=msg=1464336 date=1480701209
Ik weet niet waar je deze flauwekul vandaan haalt, maar het raakt kant nog wal. Vanuit de tijd dat er nog geen hv gereedschap op de tankautospuiten zat werden de hulpverleningen gedaan door het korps Apeldoorn-Centrum. Hiervoor was het hulpverleningsvoertuig dan ook voorzien van een manschappencabine zodat er met 6 man een inzet gedaan kon worden. Toen ook de tankautospuiten voorzien werden van hv gereedschap is er hier voor gekozen om in de eerste jaren ter ondersteuning mee uit te rukken en de vrijwillige korpsen niet op te leiden met het specifieke gereedschap wat op de HV lag. Dit is o.a. gedaan vanwege de oefenbelasting.

Sinds enige jaren hebben we een nieuwe HV en deze is voorzien van een enkele cabine. Om toch de ondersteuning te kunnen bieden richting de vrijwillige korpsen rukken we nog steeds uit met 6 personen. Dit is de reden dat er een extra voertuig mee gaat. Normaal gesproken is dat de tas (7732) omdat deze altijd beschikbaar is.

Deze manier van uitrukken kan vreemd over komen, maar hier werkt het prima. Zowel de beroeps als de vrijwilligers werken op deze manier prima samen en dat komt de slachtoffers alleen maar ten goede.

Het heeft dus werkelijk niets te maken met het niet onder leiding willen werken van een vrijwillige bevelvoerder

Komt vanuit mensen in de betreffende vrijwillige posten.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


geeraed

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #32 Gepost op: 2 december 2016, 19:12:28
Citaat van: Fireball link=msg=1464338 date=1480701400
Welk specifieke gereedschap ligt er nu op de HV, waar de vrijwilligers niet mee kunnen werken?

heren misschien toch even het bericht van rozema 12 goed lezen voor je wat roept hij zegt ook niet dat zei het niet kunnen. Echter is er voor gekozen om een kleine groep mensen op te leiden en opgeleid te houden ivm de oefenbelasting van de vrijwilliger. Nogmaals wij komen zeker geen incident over nemen maar zijn er om samen met het desbetreffende korps het incident af te ronden. Volgens mij hebben we maar 1 doel en dat is de beste zorg voor het slachtoffer.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #33 Gepost op: 2 december 2016, 19:24:57
Citaat van: geeraed link=msg=1464342 date=1480702348
heren misschien toch even het bericht van rozema 12 goed lezen voor je wat roept hij zegt ook niet dat zei het niet kunnen. Echter is er voor gekozen om een kleine groep mensen op te leiden en opgeleid te houden ivm de oefenbelasting van de vrijwilliger. Nogmaals wij komen zeker geen incident over nemen maar zijn er om samen met het desbetreffende korps het incident af te ronden. Volgens mij hebben we maar 1 doel en dat is de beste zorg voor het slachtoffer.

prima, dan zal ik de vraag anders stellen..... Voor welk gereedschap op de HV hebben de vrijwilligers ondersteuning nodig? Of te wel, welk gereedschap op de HV wordt niet door de vrijwilliger beoefend?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 3 december 2016, 09:05:48
Citaat van: Fireball link=msg=1464347 date=1480703097
prima, dan zal ik de vraag anders stellen..... Voor welk gereedschap op de HV hebben de vrijwilligers ondersteuning nodig? Of te wel, welk gereedschap op de HV wordt niet door de vrijwilliger beoefend?
Elke vrijwilliger moet met alle gereedschappen op de HV kunnen werken, sterker tijdens de opleiding krijg je ook te maken met de diverse gereedschappen uit de HV. Verhalen over oefenbelasting zijn onzin. Waarom kan in elke andere regio het verhaal over de HV wel worden meegenomen tijden de oefenavonden, en waarom zou het daar niet kunnen. Een paar maal per jaar komt bij ons de HV op een oefenavond en werken we met de spullen op de HV. Je moet alleen wel even de HV aanvragen, zodat deze ook komt. Dit gebeurd net zo met het redvoertuig, die komt ook een paar maal per jaar bij ons, en wordt ook alles weer behandeld. Dit wordt expres zo gedaan omdat dit voertuigen zijn waar we regelmatig inzetten mee moeten kunnen draaien.

Maarja, als je een HV laat uitrukken met een TS met beroeps, naar een ongeval waar al een TS met vrijwilligers bij staat heb je al snel dat een ongeval even wordt "overgenomen'' door de beroepsbezetting. In de ogen van de beroeps is het dan als samenwerken bedoeld, door de vrijwilliger wordt het al snel ervaren als dat hun klus wordt overgenomen. Hier komt een HV pas als we hem echt nodig hebben, en dan komen er maar 2 of 3 man mee, en die zijn dan de magazijnmeesters over de HV en adviseren ons. ::)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #35 Gepost op: 3 december 2016, 09:28:49
Citaat van: Peter71 link=msg=1464410 date=1480752348
Elke vrijwilliger moet met alle gereedschappen op de HV kunnen werken, sterker tijdens de opleiding krijg je ook te maken met de diverse gereedschappen uit de HV. Verhalen over oefenbelasting zijn onzin. Waarom kan in elke andere regio het verhaal over de HV wel worden meegenomen tijden de oefenavonden, en waarom zou het daar niet kunnen. Een paar maal per jaar komt bij ons de HV op een oefenavond en werken we met de spullen op de HV. Je moet alleen wel even de HV aanvragen, zodat deze ook komt. Dit gebeurd net zo met het redvoertuig, die komt ook een paar maal per jaar bij ons, en wordt ook alles weer behandeld. Dit wordt expres zo gedaan omdat dit voertuigen zijn waar we regelmatig inzetten mee moeten kunnen draaien.

Maarja, als je een HV laat uitrukken met een TS met beroeps, naar een ongeval waar al een TS met vrijwilligers bij staat heb je al snel dat een ongeval even wordt "overgenomen'' door de beroepsbezetting. In de ogen van de beroeps is het dan als samenwerken bedoeld, door de vrijwilliger wordt het al snel ervaren als dat hun klus wordt overgenomen. Hier komt een HV pas als we hem echt nodig hebben, en dan komen er maar 2 of 3 man mee, en die zijn dan de magazijnmeesters over de HV en adviseren ons. ::)

Ja, precies, Daarom was ik benieuwd naar de "afwijking" in Apeldoorn. Kan me namelijk er niets bij voorstellen. Zo bijzonder is de bepakking van de HV niet, zeker niet nu alle TS-sen standaard bepakt zijn met ook HV-gereedschap. De HV brengt een werkplatform wat handig kan zijn bij een vrachtwagen maar veel meer bijzonderheden kan ik niet verzinnen. En hoe moet het dan met de HV van Deventer, waar de vrijwilligers dan ook niet mee geoefend hebben? Daar rijdt ook geen extra TS mee..... Kortom, het klinkt mij als een traditie die zijn grenzen wat verlegd heeft na de regionalisering en clustervorming.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 3 december 2016, 10:35:49
Citaat van: Fireball link=msg=1464347 date=1480703097
prima, dan zal ik de vraag anders stellen..... Voor welk gereedschap op de HV hebben de vrijwilligers ondersteuning nodig? Of te wel, welk gereedschap op de HV wordt niet door de vrijwilliger beoefend?

Het uitblijven van enige reactie op jouw vragen en de eerdere reacties van de beide heren in deze spreken toch boekdelen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 3 december 2016, 11:28:05
Citaat van: rozema12 link=msg=1464336 date=1480701209
Toen ook de tankautospuiten voorzien werden van hv gereedschap is er hier voor gekozen om in de eerste jaren ter ondersteuning mee uit te rukken en de vrijwillige korpsen niet op te leiden met het specifieke gereedschap wat op de HV lag. Dit is o.a. gedaan vanwege de oefenbelasting.


Als de korpsleiding een keuze moet maken om vrijwilligers te ontzien door middel van een lagere/geringe oefenbelasting zegt het al dat de vrijwilliger niet gelijk kan staan aan de beroeps. De korpsleiding weet dat de brandweer wereldwijd steeds verder professionaliseert/specialiseert. Het gaat je niet lukken met vrijwilligers die 2 uur per week oefenen (brandje blussen, reanimeren, technische hulpverlening, grijpgredding bij waterongevallen, incidenten gevaarlijke stoffen in vuilwerkpark, enz)

De beroepsbrandweerman kan je wel maximaal belasten met training en oefening en deze mensen hebben hogere exposure.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 3 december 2016, 11:59:04
Citaat van: oma link=msg=1464430 date=1480760885
Als de korpsleiding een keuze moet maken om vrijwilligers te ontzien door middel van een lagere/geringe oefenbelasting zegt het al dat de vrijwilliger niet gelijk kan staan aan de beroeps. De korpsleiding weet dat de brandweer wereldwijd steeds verder professionaliseert/specialiseert. Het gaat je niet lukken met vrijwilligers die 2 uur per week oefenen (brandje blussen, reanimeren, technische hulpverlening, grijpgredding bij waterongevallen, incidenten gevaarlijke stoffen in vuilwerkpark, enz)

De beroepsbrandweerman kan je wel maximaal belasten met training en oefening en deze mensen hebben hogere exposure.

Dat zou er dan op neerkomen dat vrijwilligers in Nederland als een soort tweederangs hulpverleners zouden moeten worden gezien.
Hoe gaat dat met het tijdstip eerste voertuig ter plaatse, moet er dan een ook een onderscheid gaan worden gemaakt tussen vrijwilligers en beroeps ter plaatse.
Dan zullen de aanrijtijden in de regel wel wat en soms wel aanzienlijk langer worden en daar zit de brandweerleiding lijkt mij niet bepaald op te wachten.

Overigens is het wel zo dat sommige beroepsbrandweerkorpsen voor bepaalde taken steeds meer gaan leunen op vrijwilligers, komt o.a. het budget zeker ten goede.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #39 Gepost op: 3 december 2016, 12:54:36
het heeft niet te maken met het niet willen reageren, maar deze discussie is al eerder voorbij gekomen op dit forum. Ik stel dan ook voor om dat topic eerst te lezen :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79260.0