Veel regio's - zo niet de meeste - gebruiken een monitorcode en geven nadere info bij de meldingen, zoals ongeval of onwel. Waarom wordt er bij de CPA Haaglanden niet gewerkt met een monitor capcode
Misschien omdat ze er geen behoefte aan hebben? Naar mijn idee wordt dit -in tegenstelling tot jouw bewering- zeker niet door elke regio gebruikt, ik schat het gebruik op zo'n 50%. Doorgaans zit zo'n monitorcode in de lichtkrant die op de meldkamer hangt (vroeger in een pager die op de meldkamer lag, maar dat is inmiddels achterhaald geloof ik) en niet elke meldkamer heeft daar behoefte aan.
Immers, wat heb je eraan dat de melding op de lichtkrant verschijnt? Enerzijds kan de melding wel op de lichtkrant verschijnen, maar elke pager is een zelfstandige ontvanger en kan het bericht alsnog missen. Het geeft dus wel een bevestiging dat het bericht is verzonden/uitgezonden, maar je zult nooit weten of het (door iedereen) is ontvangen. Of omgekeerd, het bericht is gemist op de lichtkrant, maar misschien 'in het veld' wel ontvangen. Naar mijn altijd even bescheiden mening is zo'n lichtkrant niets meer dan een stukje overbodige luxe en heeft het totaal geen meerwaarde. Overigens niet altijd, bijvoorbeeld Noord-Holland-Noord heeft verschillende monitorcodes in gebruik waardoor ze kunnen zien of er juist gealarmeerd is (lang verhaal, teveel details), maar in de regel voegt het erg weinig toe.
en waarom wordt er nooit aanvullende info bij de meldingen gezet?
Waarom zouden ze dat wel doen? Zodat de hele wereld het mee kan lezen? Veel regio's hebben in de loop der jaren hun meldingen steeds verder ingekort, puur omdat alles op internet verschijnt. De CPA Gooi en Vechtstreek is zelfs om die reden volledig van P2000 verdwenen. Als de pieper maar gaat. Vervolgens neemt men telefonisch, hetzij via C2000 contact op met de meldkamer en men weet exact wat er aan de hand is.
Ik heb weleens gehoord dat men nogal huiverig is voor meekijkers, maar is dit de echte reden? Want waarom kennen andere regio's die terughoudendheid niet? Komt dit beleid van de huidige leiding, zodat er ooit een kans op bijstellen bestaat, of is dit ergens keihard vastgelegd en niet voor wijzigen vatbaar?
Elke regio hanteert zijn eigen beleid. Typisch Nederlands, elke regio mag zelf het wiel uitvinden, eigen beleid uitstippelen en eigen regels hanteren. En ja, zoals ik in de voorgaande alinea al schreef, het heeft meer dan alles te maken met meelezen en dan met name via internet. Had alles niet open en bloot op internet gestaan dan was er veel meer te beleven geweest....
Groeten, Peter.