Of zegt het dat beroeps in Nederland gewoon veel te weinig oefenen? Fireball zit er niet ver naast met zijn inschatting, is mijn persoonlijke ervaring. Twee keer per week een oefening van een uurtje of soms eentje van twee uur, daar bleef het bij. Elke dag een uur voetballen deden ze wel, met elke maand minstens een blessure tot gevolg. De Qatarese praktijk mag anders zijn (en beter), maar het verschil in geoefendheid tussen beroeps en vrijwilliger is hier niet zo groot als jij het schetst. Tel daar bij op dat in mijn ervaring de meeste vrijwilligers uitermate gemotiveerd zijn om een goede oefening te draaien want anders hadden ze beter thuis op de bank kunnen blijven zitten en het verschil wordt nog kleiner. Onbegrijpelijk, want in elke 24-uursdienst moet ruimte zat zijn voor minstens twee uur oefenen.
Als we er van uitgaan dat het door forumlid Fireball geschetste beeld juist is vind ik dat de beroepsbrandweermensen inderdaad veel te weinig oefenen. In Dubai en Qatar werken brandweerofficieren uit de hele wereld; ongeacht waar ze vandaan komen vinden ze dat je alleen maar goed genoeg kan worden als je veel brandweervaardigheden oefent en beschikt over een uitmuntende conditie. De uitmuntende conditie krijg je alleen door goede conditietraining, niet door een potje voetballen met de blusploeg.
Maj Gen Rashid Thani Al Matrooshi, Director General of Dubai Civil Defence, confirmed that his department has exceeded its target for civil defence drills in the first half of 2016.
Evacuation Drills are one of the main pillars of the Dubai Civil Defence strategic plans and an annual target is set by his operations department to each fire station. Targets for types of drills are based on the statistical analysis of real incidents and potential risks, in order to ensure the maximum effort is put in to being prepared for the most likely events and those that carry the greatest risk.
http://blog.intersecexpo.com/dubai-and-qatar-lead-the-gulf-in-civil-defence-drills
Ik ben ontzettend begaan met de gezondheid van de Qatarese brandweermannen. De goede conditie moet er aan bijdragen dat ze minder kwetsbaar zijn voor hitte-uitputting/hitteberoerte. Blessures komen zelden voor vermoedelijk door de begeleiding van sporttrainers, fysiotherapeuten en sportartsen.
Ik zie de blessures bij onze ambulancedienst nooit bij verplichte conditietraining. Ik zie het wel zodra ze mee doen aan beach-rugby of voetbal. Het aantal blessures stijgt zelfs als ze tegen een team van de politie of brandweer moeten spelen.
Ik had al geschreven dat brandweermannen in Qatar 12-uursdiensten draaien. Ze rukken hier ook niet meer uit met kamelen, ze hebben modern Europees materieel en ze hebben vergelijkbare brandweeropleidingen achter de rug (westerse standaarden). De boys moeten hier ook zorgen dat de kazerne schoon blijft, de voertuigen gewassen worden, ze op tijd pauze nemen echter blijven er altijd voldoende uren over om te oefenen.
Ik kan ook niet begrijpen waarom een beroepsbrandweerploeg in Nederland niet kan oefenen op zaterdag en zondag. Het beroepsbrandweerpersoneel heeft namelijk geen kantoorwerkweek. Afhankelijk van het rooster is de zaterdag of zondag een normale werkdag.
De politieman of verpleegkundige die op zondag moet werken gaat ook niet in de hangmat omdat het zondag is.