Middel hulpverlening (verkeersongeval) A1 - Wilp 01-12-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (verkeersongeval) A1 - Wilp 01-12-2016  (gelezen 6339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 3 december 2016, 19:07:07
Citaat van: janvangent link=msg=1464524 date=1480787090
Of zegt het dat beroeps in Nederland gewoon veel te weinig oefenen? Fireball zit er niet ver naast met zijn inschatting, is mijn persoonlijke ervaring. Twee keer per week een oefening van een uurtje of soms eentje van twee uur, daar bleef het bij. Elke dag een uur voetballen deden ze wel, met elke maand minstens een blessure tot gevolg. De Qatarese praktijk mag anders zijn (en beter), maar het verschil in geoefendheid tussen beroeps en vrijwilliger is hier niet zo groot als jij het schetst. Tel daar bij op dat in mijn ervaring de meeste vrijwilligers uitermate gemotiveerd zijn om een goede oefening te draaien want anders hadden ze beter thuis op de bank kunnen blijven zitten en het verschil wordt nog kleiner. Onbegrijpelijk, want in elke 24-uursdienst moet ruimte zat zijn voor minstens twee uur oefenen.

Als we er van uitgaan dat het door forumlid Fireball geschetste beeld juist is vind ik dat de beroepsbrandweermensen inderdaad veel te weinig oefenen. In Dubai en Qatar werken brandweerofficieren uit de hele wereld; ongeacht waar ze vandaan komen vinden ze dat je alleen maar goed genoeg kan worden als je veel brandweervaardigheden oefent en beschikt over een uitmuntende conditie. De uitmuntende conditie krijg je alleen door goede conditietraining, niet door een potje voetballen met de blusploeg.

Citaat van: oma link=msg=1443947 date=1472022477
Citaat
Maj Gen Rashid Thani Al Matrooshi, Director General of Dubai Civil Defence, confirmed that his department has exceeded its target for civil defence drills in the first half of 2016.

Evacuation Drills are one of the main pillars of the Dubai Civil Defence strategic plans and an annual target is set by his operations department to each fire station.  Targets for types of drills are based on the statistical analysis of real incidents and potential risks, in order to ensure the maximum effort is put in to being prepared for the most likely events and those that carry the greatest risk.
http://blog.intersecexpo.com/dubai-and-qatar-lead-the-gulf-in-civil-defence-drills

Ik ben ontzettend begaan met de gezondheid van de Qatarese brandweermannen. De goede conditie moet er aan bijdragen dat ze minder kwetsbaar zijn voor hitte-uitputting/hitteberoerte. Blessures komen zelden voor vermoedelijk door de begeleiding van sporttrainers, fysiotherapeuten en sportartsen.

Ik zie de blessures bij onze ambulancedienst nooit bij verplichte conditietraining. Ik zie het wel zodra ze mee doen aan beach-rugby of voetbal. Het aantal blessures stijgt zelfs als ze tegen een team van de politie of brandweer moeten spelen.

Ik had al geschreven dat brandweermannen in Qatar 12-uursdiensten draaien. Ze rukken hier ook niet meer uit met kamelen, ze hebben modern Europees materieel en ze hebben vergelijkbare brandweeropleidingen achter de rug (westerse standaarden). De boys moeten hier ook zorgen dat de kazerne schoon blijft, de voertuigen gewassen worden, ze op tijd pauze nemen echter blijven er altijd voldoende uren over om te oefenen.

Ik kan ook niet begrijpen waarom een beroepsbrandweerploeg in Nederland niet kan oefenen op zaterdag en zondag. Het beroepsbrandweerpersoneel heeft namelijk geen kantoorwerkweek. Afhankelijk van het rooster is de zaterdag of zondag een normale werkdag.

De politieman of verpleegkundige die op zondag moet werken gaat ook niet in de hangmat omdat het zondag is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 3 december 2016, 19:10:50
Citaat van: Fireball link=msg=1464529 date=1480787496
De leidraad oefenen ging in het verleden uit van ongeveer 70 uur voor een manschap. 40 oefenavonden per jaar (52 minus schoolvakanties etc) x 2 a 2,5 uur per avond = 80 a 100 uur per jaar. Minimaal 80% aanwezig was gebruikelijk in mijn post, dus kwam dat aardig overeen.  Daarnaast dus nog extra oefeningen zoals eerder genoemd.

Beroepsbrandweerman en/of HART-paramedic in Qatar: minimaal 768 oefenuren per jaar.

Conditietraining/sporten valt niet onder oefenen.

Beide werken 48 uur per week.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #52 Gepost op: 3 december 2016, 19:15:36
Citaat van: oma link=msg=1464537 date=1480788427
Ik kan ook niet begrijpen waarom een beroepsbrandweerploeg in Nederland niet kan oefenen op zaterdag en zondag. Het beroepsbrandweerpersoneel heeft namelijk geen kantoorwerkweek. Afhankelijk van het rooster is de zaterdag of zondag een normale werkdag.

De politieman of verpleegkundige die op zondag moet werken gaat ook niet in de hangmat omdat het zondag is.

Ja, en nee. Zondagsrust, Arbeidstijdenwet, werk, wacht,  - en slaapuren.... De politieman werkt op zondag, de brandweerman wacht- of slaapt, totdat het alarm gaat.... Hebben ze in Qatar ook vakbonden en OR-en?  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 3 december 2016, 19:26:55
Citaat van: Fireball link=msg=1464539 date=1480788936
Ja, en nee. Zondagsrust, Arbeidstijdenwet, werk, wacht,  - en slaapuren.... De politieman werkt op zondag, de brandweerman wacht- of slaapt, totdat het alarm gaat.... Hebben ze in Qatar ook vakbonden en OR-en?  ;)

Waarom moeten verpleegkundigen en politiemensen werken op zondag en de beroepsbrandweermannen wachten of slapen tot het alarm afgaat? Het zegt dus dat de brandweer de 24-uursdiensten voor brandweerpersoneel moet afschaffen en net als de politie moet gaan inroosteren waardoor we werkende brandweermannen krijgen.

In Qatar zijn vakbonden gelukkig verboden en we hebben geen ondernemingsraden nodig. De baas van Qatar Airways zegt dat Europese luchtvaartmaatschappijen niet kapot gaan door de concurrentie uit Midden Oosten maar kapot gaan aan onderneminsgraden en vakbonden waardoor personeel om de haverklap staakt of weer extra loon eist. Opvallend is dat steeds meer Westerse dames en heren kiezen om te gaan werken bij Qatar Airways terwijl het geen enkel geheim is hoe men daar denkt over vakbonden.

In Qatar werken ook veel jonge, ex-Nederlanders bij de brandweer. Zij missen vakbonden of ondernemingsraden niet. Bij de ambulancedienst hoor ik Westers personeel vaak zeggen dat ze blij zijn dat vakbonden hier verboden zijn. Als ze een probleem hebben gaan ze naar hun leidinggevende. De afstand tussen de leidinggevenden en werkvloer is hier klein. Het zegt dat iedereen hier inspraak heeft. Het zegt ook dat als ik iets rigoreus wil veranderen ik moet zorgen dat ik breed draagvlak op de werkvloer heb. In Nederland hoef je alleen met een vakbond te babbelen, zodra zij het goedkeuren kan het doorgaan zelfs als de massa geen vakbondslid is of ooit iets gevraagd is.


ikbenben112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • Technicus hoogspanning, Manschap B
Reactie #54 Gepost op: 3 december 2016, 20:48:59
Citaat van: Peter71 link=msg=1464478 date=1480776106
Waarom kan de vrijwilliger elders in het land dit allemaal dan wel? Als het geen wat je hier zegt zou kloppen, zou het betekenen dat de vrijwilligers in de regio Noord en oost Gelderland slechter worden opgeleidt dan elders in het land. In Utrecht krijgen wij als vrijwilligers dit allemaal wel voor de kiezen en lukt het allemaal wel. Dus dit betekend dat dit een beslissing is van de hogere legerleiding van N-O Gelderland, wat dus een slechte zaak zou zijn.
Het is zoals Fireball al zegt, de spullen die op een HV liggen zijn helemaal niet zo spannend dat dit zoveel oefenbelasting kost

Maak hiervan maar gewoon Apeldoorn..... Bij ons in Zutphen rijd de HV (06-8271) gewoon met 2 man. Deze zorgen in hoofdtaak voor materiaal uitgifte. Daarnaast nog evt. hand en spandiensten en mogelijk specifieke aanwijzingen bij het gebruik van bepaalde gereedschappen. Iedere opgeleide manschap behoord gewoon met de BIZA bepakings materialen van een HV te kunnen werken. Zeer specifieke gereedschappen (niet BIZA) (zoals op de 06-8271 o.a. een plasmasnijder) kunnen als dit nodig is met hulp van de 2e man van de HV gewoon ingezet worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #55 Gepost op: 4 december 2016, 10:52:11
Citaat van: oma link=msg=1464480 date=1480776849
Ik heb op zich geen probleem met de brandweervrijwilliger an sich. Ik zou er wel de voorkeur aangeven om in 2016 gewoon te spreken over brandweerman/brandweervrouw. Bij andere overheidsdiensten en bedrijven noemen ze het deeltijd personeel/oproepmedewerkers ook geen vrijwilligers.

Als de deeltijdbrandweerman net zo veel oefent, traint en zelfde bijscholing krijgt als een beroepsmedewerker is het prima. Als de deeltijdbrandweerman het niet kan moet hij gewoon een stapje terug doen, bijvoorbeeld door beperkt inzetbaar inzetbaar te zijn; bijv. alleen brandbestrijding en reanimatie.

Op een Nederlandse autospuit zitten 6 man, ieder met een specifieke taak varierend van bevelvoerder, pompbediende/chauffeur, tot twee redders. Moet een ieder op die autospuit in uw optiek de zelfde/gelijke oefeningen, trainingen bijscholing etc. krijgen. Van de redders/aanvallers, bijvoorbeeld wordt veel meer verwacht dan van de pompbediende. Redders/aanvallers kunnen tijdens de verschillende branden voor "onverwachte", situaties komen te staan, moeten improviseren en vaak grote fysieke inspanningen leveren. De pompbediende moet in eerste instantie goed weten om te gaan met de autospuit/bluswaterlevering en daar zitten geen al te grote verassingen bij en zijn de fysieke inspanningen in de regel vrij beperkt.

Vrijwillige brandweerlieden hebben meestal een vaste baan waarnaast ze brandweertaken uitvoeren. Beroepsbrandweerlieden hebben een vaste baan bij de brandweer, waarnaast er nogal wat beroepskrachten zijn die een of meerdere banen/baantjes hebben in de tijden dat ze niet op de kazerne aanwezig zijn.
Vwb de beschikbaarheid en daarmee de verschillende voorkeuren voor roosters, een vrijwilliger woont meestal in de buurt van de post, een beroeps kan heel ver weg wonen van de kazerne (alhoewel dat officieel niet is toegestaan maar overal valt in de praktijk wel een mouw aan te passen).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 4 december 2016, 11:10:43
Citaat van: ikbenben112 link=msg=1464552 date=1480794539
Maak hiervan maar gewoon Apeldoorn..... Bij ons in Zutphen rijd de HV (06-8271) gewoon met 2 man. Deze zorgen in hoofdtaak voor materiaal uitgifte. Daarnaast nog evt. hand en spandiensten en mogelijk specifieke aanwijzingen bij het gebruik van bepaalde gereedschappen. Iedere opgeleide manschap behoord gewoon met de BIZA bepakings materialen van een HV te kunnen werken. Zeer specifieke gereedschappen (niet BIZA) (zoals op de 06-8271 o.a. een plasmasnijder) kunnen als dit nodig is met hulp van de 2e man van de HV gewoon ingezet worden.
Blijkbaar dus toch Apeldoornse regeltjes tegenover de normale geldende regels die in het land worden gebruikt. Maakt weer een hoop duidelijk. ;)

Citaat van: Thor link=msg=1464605 date=1480845131
Op een Nederlandse autospuit zitten 6 man, ieder met een specifieke taak varierend van bevelvoerder, pompbediende/chauffeur, tot twee redders. Moet een ieder op die autospuit in uw optiek de zelfde/gelijke oefeningen, trainingen bijscholing etc. krijgen. Van de redders/aanvallers, bijvoorbeeld wordt veel meer verwacht dan van de pompbediende. Redders/aanvallers kunnen tijdens de verschillende branden voor "onverwachte", situaties komen te staan, moeten improviseren en vaak grote fysieke inspanningen leveren. De pompbediende moet in eerste instantie goed weten om te gaan met de autospuit/bluswaterlevering en daar zitten geen al te grote verassingen bij en zijn de fysieke inspanningen in de regel vrij beperkt.

Ik weet niet waar je deze bijdrage vandaan haalt. Maar de brandweerman hier in nederland moet alles kunnen, en de beroepsbrandweerman moet zelfs kunnen chauffeuren en duiken. Aangezien de taken per dienst wisselen. Is een brandweerman de ene dienst chauffeur, is hij een volgende dienst 113 of 111 of zelfs duiker. De enige die zijn vaste plek heeft is een Bevelvoerder. Bij de vrilligers heeft ook niemand een vaste taak, alleen is het vastgesteld wie er chauffeur en bevelvoerder zijn. En iemand die bij de ene uitruk chauffeur is geweest kan bij de volgende uitruk achterin zitten. ::)