Meer rijdocenten voor de politie

Auteur Topic: Meer rijdocenten voor de politie  (gelezen 2553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 30 november 2016, 21:24:30
Rijopleiding Politieacademie deels plat door docentenactie
VANDAAG, 13:50 BINNENLAND

Docenten van de rijopleiding aan de Politieacademie in Apeldoorn hebben het werk de afgelopen twee dagen deels neergelegd. Daardoor konden enkele tientallen agenten geen examen doen voor hun rijopleiding.

De Politieacademie heeft inmiddels met de betrokken docenten gekeken naar een oplossing. De staking is daarna beëindigd. De docenten gaan morgen weer aan het werk.

Lees verder op: http://nos.nl/artikel/2145792-rijopleiding-politieacademie-deels-plat-door-docentenactie.html


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2016, 08:02:44
Citaat
Duizenden agenten missen elk jaar hun verplichte training in rijvaardigheid. Door een tekort een instructeurs ligt de politie enorm achter, schrijft het AD.

Elk jaar zijn zo'n tienduizend agenten aan de beurt om hun rijvaardigheid op te frissen. Dat is verplicht, maar in 2016 zijn tot zover nog geen 3000 agenten getest, blijkt uit documenten die de krant heeft opgevraagd.

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/duizenden-agenten-missen-verplichte-rijtraining


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2016, 08:14:28
Citaat van: oma link=msg=1464020 date=1480575764
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/duizenden-agenten-missen-verplichte-rijtraining

Zouden er aanmerkelijk minder incidenten zijn als iedere agent de verplichte rijtrainingen wel zou volgen ?
Burgers kennen ook geen vervolgtraingen/rijtraingen en als je een 4wd koopt hoef je geen 4wd training etc te doen,de politie moet/moest dat bijv. wel etc.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2016, 09:06:48
Zouden er aanmerkelijk minder incidenten zijn als iedere agent de verplichte rijtrainingen wel zou volgen ?
Burgers kennen ook geen vervolgtraingen/rijtraingen en als je een 4wd koopt hoef je geen 4wd training etc te doen,de politie moet/moest dat bijv. wel etc.
Een gewone burger rijdt geen achtervolging, heeft geen spoedmeldingen en heeft tijdens zijn werk (over het algemeen) geen vrijstelling van het RVV. Het is meer dan alleen een voertuig besturen. Andere zaken worden ook door training up to date gehouden omdat er iets verandert en daar hoort de rijtraining ook bij.  


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2016, 10:04:41
ohja de PRVT, daar heb ik alleen op papier over gehoord.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2016, 23:43:13
Meer rijdocenten voor de politie

Laatste update: 30-11-2016 | 16:43

Den Haag - De politie gaat extra rijdocenten aanstellen om alle agenten op tijd de Politie Rijvaardigheidstraining te kunnen aanbieden. Deze onderhoudstraining is gericht op het onderhouden van de rijvaardigheden en zou volgens de eigen brancherichtlijn Verkeer eens per drie jaar gevolgd moeten worden. Door een tekort aan rijdocenten lukt dat bij een deel van de agenten nu niet op tijd.

Tijdens de Politie Rijvaardigheidstraining (PRVT) bekijken de rijdocenten of agenten die surveillanceauto’s of politiemotoren besturen nog steeds voldoen aan het eindniveau van de basisrijopleiding die zij tijdens hun opleiding volgden. Naast een theorietoets en bespreking van eventuele veranderingen in regelgeving worden hun vaardigheden en gedrag op tien verschillende punten beoordeeld. Hieronder vallen onder andere remmen, uitwijken en bochtentechniek op snelheid. Het onderhoud van deze kennis en vaardigheden is van belang voor de veiligheid van zowel het publiek als de politieagenten zelf.

Achterstand inlopen
Om alle ruim dertigduizend politieagenten de gelegenheid te bieden op tijd de herhalingsinstructie te doorlopen, zijn landelijk 50 docenten Rijvaardigheid en Rijveiligheid nodig. Op dit moment is er formatieruimte voor 26 rijdocenten. Roy Lassche, landelijk projectleider Rijvaardigheid en Rijveiligheid: ‘Deze onderbezetting leidt tot een achterstand. Jaarlijks moeten gemiddeld tienduizend politiemedewerkers op herhaling. In 2015 lukte het om dit voor 5.639 agenten te organiseren. Tussen 1 januari en 12 oktober 2016 gold dit voor 2.612 collega’s.

Lassche: ‘De korpsleiding weet zich als werkgever verantwoordelijk voor het faciliteren van een goede rijvaardigheid en –veiligheid. Daarom besloot zij onlangs in goed overleg met de vakorganisaties dat de formatie moet worden uitgebreid. Hierin worden ook docenten opgenomen die instructies voor het besturen van bijzondere politievoertuigen organiseren. Denk aan ME-voertuigen en auto’s voor arrestatie- en observatieteams. Een welkome aanvulling.’ Het voorgenomen besluit van de korpsleiding ligt, conform de geldende afspraken, voor advies bij de Centrale Ondernemingsraad. In afwachting van dit advies kunnen nog geen concrete aantallen docenten worden aangegeven.

Geen invloed op bevoegdheid
Het niet volgen van de herhalingsinstructie heeft overigens geen invloed op de bevoegdheid tot het besturen van een politievoertuig. Alle agenten krijgen deze bevoegdheid zodra ze tijdens hun opleiding de basisopleiding rijvaardigheid positief afsluiten. Deze vervalt niet als de herhalingsinstructie niet op tijd wordt gevolgd. Herhaling wordt door de werkgever echter wel van belang geacht, zeker als het gaat om het rijden met optische en geluidssignalen. Daarom is hij door de korpsleiding als verplichting vastgelegd in haar brancherichtlijn Verkeer (2014).

Politieacademie
Vanzelfsprekend kost het werven en opleiden van nieuwe docenten tijd. De rijdocenten van de Politieacademie zullen in 2017 een deel van deze herhalingsinstructies voor hun rekening nemen. Bij de eenheden wordt op dit moment geïnventariseerd hoeveel opleidingsplaatsen gereserveerd moeten worden.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 2 december 2016, 17:41:29
https://www.youtube.com/watch?v=3oiw1yY9FH4&feature=youtu.be
Uitzending Editie nl 1 december 2016

Gepubliceerd op 2 dec. 2016 PROCentrum
Opfriscursus bestuurders voorrangsvoertuigen van levensbelang

Duizenden agenten missen hun verplichte rijtraining terwijl politievoertuigen vaak bij ongelukken betrokken zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Macchill

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2016, 09:05:55
Maar gaan de andere weggebruikers zich dan ook beter gedragen als ze een voorrangsvoertuig met toeters en bellen aan zien komen?
Zijn er rij-instructeurs (de burger versie in dit geval) die er ook maar iets in de praktijk over vertellen? Buiten het standaard 'je moet gewoon blijven rijden als je nergens heen kan' en 'niet in paniek raken'. Maar ja, als ik zo eens wat filmpjes bekijk vanuit de politieauto's, zie je toch een hoop mensen die óf in paniek raken en rare manoeuvres maken, óf mensen die gewoonweg helemaal niet opletten/reageren. (tuurlijk zijn er genoeg die wel opzij gaan natuurlijk.

Gooi die rijbewijs-studenten in een simulator, en laat ze even flink peentjes zweten met wat toeters en blauw lichten in alle spiegels.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2016, 15:40:16
'2000 ongelukken per jaar'

Nee, 2000 meldingen van schade. Dat is inclusief parkeerschade, velgen door stoepranden, rammen van verdachten etc.
Als we het hebben over ongelukken waarbij óf een tegenpartij betrokken is OF eenzijdig met de airbags uit, kom je op een veel lager getal uit. Maar dat klinkt niet zo spectaculair natuurlijk.

Ben het wel roerend eens met het feit dat we meer moeten trainen, ik heb na de basis rijopleiding nooit meer een opfriscursus gehad.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.