Bij grote brandcompartimenten/Beheersbaarheid van Brand doen wij (Hollands Midden) dit met behulp van de DBK. We geven het brandveiligheidsconcept van het pand aan. Op basis van slachtoffers of geen slachtoffers, het kwadrantenmodel, lezen van rook enz enz is het dan aan de bevelvoerder en officieren hier op te acteren.
Bij dit pandje en brandje zou ik zeggen aan elke zijde van het pand een waterkanon en de catering ter plaatse laten komen.
Snap ik, maar ik doel meer op beginsituaties of situaties voordat we die kanonnen gaan plaatsen. Het gaat niet om het nu, maar eigenlijk al voordat er überhaupt iets gebeurt. Kunnen we allemaal in computers proppen, maar elke situatie is anders, gelukkig mag ik dat dan bepalen als eerst aankomende.
De discussie is echter als men ervoor kiest bij het bouwen dat men genoegen neemt met het afbrandscenario. Zetten we dan in het DBK dit pand heeft een afbrandscenario, dus we doen alleen een defensieve buitenaanval?
Ik moet er niet aan denken dat er voor mij bepaalt wordt op tekening al dat ik defensief buiten moet in gaan zetten, we zijn toch opgeleid om dit aanrijdend dan wel ter plaatsen te bepalen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat de verzekering hierin mee gaat, want dat betekent nogal wat.
Misschien niet het goede topic, maar ik vind dit wel een leuke discussie, omdat dit in heel Nederland wel een dingetje is.
Je kunt je hele gebouw dicht timmeren met veiligheid voorzieningen, maar je kunt het ook niet doen, wat kunnen we aanrijdend hiermee en hoe krijgen we die info tot ons aanrijdend in de korte tijd die we hebben. Ik weet van de programma's die er zijn en die zijn heel mooi en compleet, maar het moet wel functioneel zijn, niet te veel en ook niet je inzet in de weg zitten als je begrijpt wat ik bedoel?