Jammer om te lezend dat er bij jou weinig info is bij gekomen. Volgens mij is het kwadrantenmodel landelijk uitgerold, heb je daar wat van mee gekregen? En zoals je schrijft wordt je bijgeschoold over de ontwikkelingen op preventie in relatie met repressie. Dan moet je toch op de hoogte zijn van de actualiteit!? Maar goed ik ervaar bij jou wat onzekerheid en te kort aan kennis. Goed en eerlijk dat je dat aan geeft! En goed dat je je in jouw regio laat horen!
Dat je kritisch bent ten opzichte van de situatie die je aan treft is zeer zeker goed. De DBK is ook een advies aan de bevelvoerders en OVD. Nav verkenning moet je je complete beeld vormen.
De DBK (Digitale Bereikbaarheids Kaart) is ook een landelijke fenomeen. DBK is geen programma/softwarepakket maar de landelijke standaard. Als je regio nog niet over de DBK of analoge objectkaarten beschikt scoort je regio volgens mij een onvoldoende op het voorbereiden op incidenten en sturen ze jou en je collega's dus zonder voorinformatie zomaar ergens naar toe?! Een kwalijke zaak in mijn ogen. Als je papieren of bestanden niet kloppen, geef dat aan bij de korpsleiding! Dat mag namelijk niet gebeuren en zit er een afdeling bij jou te slapen!
Ga ook na wat er wel en wat er niet in je DBK staat. Kantoorgebouwen en studentenhuizen staan bij ons niet in de DBK en kan je dus niet als verrassing tegen aan lopen. Nogmaals als iemand wat een het brandveiligheidsconcept van een pand veranderd hebben ze daar vergunning voor nodig en zullen de wijzigingen verwerkt worden in de DBK. Doet men wat illegaal dan is het aan jou om dit te controleren tijdens jouw verkennen en hierop in te spelen. Mis je brandveiligheidsvoorzieningen in het pand die wel op de BDK staan dan is het aan jou om je inzet hier op aan te passen. Geen brandmuren of sprinkler meer? Dan ga je naar buiten, stel je het leven van je manschappen niet in de waagschaal en laat je het pand gecontroleerd uitbranden. De eigenaar heeft verzaakt, niet jij!
Ik zit er even strak in, dat besef ik mij. Maar als je direct al er van uit gaat dat niets klopt dan komen we nergens! Het is namelijk allemaal opbouwend bedoeld en ik hoop dat repressieve collega's meer met preventieve ogen gaan kijken naar een incident.
Jou reactie komt allemaal een beetje betweterig en naïef over. Dat vind ik wel bijzonder, want je geeft in een ander topic aan dat je minder boos moet worden en ook minder boos op elkaar moet zijn, jou reactie nodigt echter wel een reactie uit, ik weet niet wat je ermee wilt bereiken?
In meerdere topics zijn je inhoudelijke vragen gesteld waar je geen antwoord op wenst of durft te geven.
Nu ga je hier een beetje flink lopen doen en waarom, omdat ik aangeef hoe het in de praktijk werkt? En dat het op papier lijkt of alles goed is geregeld?
Heb al eerder aangegeven bij jou reacties dat je vaak reageert vanuit de papierenwerkelijkheid, je mist duidelijk de repressieve ervaring van de straat en dat is jammer. In al die jaren dat ik al als bevelvoerder optreedt, bij het IFV wordt uitgenodigd om te sparren en ik vragenlijsten krijg over hoe ik met het kwandranten model omga geeft dat volgens mij iets aan, dat zou je ook op kunnen maken uit de inhoudelijke reacties die ik geef in de diversen topics en nu begin jij over of ik iets gemist heb?
Hele rare benadering!
Ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken, in de praktijk gaat (net als wat oma aangeeft) een ondernemer echt niet elke verbouwing doorgeven, ook intern wordt er bij de brandweer echt niet elke keer de tekening aangepast, een gezonde basis wantrouwen op welke info je krijgt is dus relevant en als je dat niet doet kun je juist van een koude kermis thuis komen. Laat dit dan een wake up call voor je zijn, want je krijgt hem echt een keer om je oren en dan zul je hier nog wel eens aan terug denken. Dat je dit nu bij mij neerlegt als onzekerheid ligt denk ik in het feit dat je er zelf regelmatig omheen draait.
Mijn bijdrage in dit topic zijn juist bedoelt om een gezonde discussie over de praktijk te voeren en het voorbeeld wat ik geef gebeurt gewoon, dat jij dat niet meemaakt verbaast me, maar zegt wat over jou ervaring, dat geeft niet.
Ik geef alleen aan dat ik opgeleid ben als onderbrandmeester waar weinig aandacht was voor preventie, in de module brandmeester was helemaal geen aandacht voor preventie, die gaat tegenwoordig namelijk steeds meer over managen.
De bij en omscholingen voor bevelvoerders gaan inderdaad over het kwadrantenmodel, koelend vermogen, casussen enz enz, ook hier weinig aandacht voor preventie.
Als ik wellicht tegen problemen van preventieve of risicobeheersmatige problemen aanloop mail ik gewoon de gewenste afdelingen met een vraag, zo kom ik aan mijn info. Zo werkt het nu eenmaal in de praktijk.
Landelijk is er overigens weinig standaard, helaas werken de regio's nog te weinig samen, vandaar ook dat de diversen regio's met verschillende tablets en systemen werken, ook dat is namelijk de praktijk.