Beste allen,
blij jullie interesse te zien in het concept van de ambulance drone. Dit is mijn afstudeerproject voor mijn ingenieursstudie. Ik zie dat jullie twijfelen aan de haalbaarheid van het concept, en daar heb ik alle begrip voor. In samenwerking met de Ambulance diensten van UZ gent en Amsterdam kijk ik hoe we het systeem kunnen optimaliseren.
Daarom nog even een herhaling van het idee: doelstelling is om aan hoge snelheid hulp middelen ter plaatse te brengen bij de persoon in nood (bv. AED). De drone is daarom geen vervanging van het bestaande systeem maar een toevoeging. In combinatie met het 'burgerwacht' idee wat in werking wordt gezet, waarbij professionals als jullie die in de buurt zijn worden gewaarschuwd, kan er gewerkt worden naar een zeer snelle hulpverlening. Deze burgerwacht heeft echter de juiste tools nodig, die dan zouden worden gebracht door de drone.
Mocht deze burgerwacht niet aanwezig zijn, zit er ook een speaker en camera op de drone om persoonlijke instructies te geven aan 'lay-persons'. Verder werken we er aan om de bediening van de instrumenten zo eenvoudig mogelijk te maken voor de gebruiker. Tot slot vouwt de drone automatisch op en is deze draagbaar om ook binnen de tools / camera / speaker te gebruiken.
Ik begrijp dat er gaten in het concept zitten, zoals het slecht weer wat jullie aangaven (we kunnen 95% uptime garanderen, maar de andere 5% moeten we terugvallen op het huidige systeem) alsook wetgeving. Aarzel dus niet om mee te denken over hoe we dit systeem kunnen optimaliseren. Het idee om hulpmiddelen binnen de minuut ter plaatse te hebben is namelijk zeer krachtig.
De reden waarom we nu reeds met het project naar buiten treden is omdat we financiering zoeken voor verdere doorontwikkeling. Doelstelling is om de drone lichter te maken, meer tools te integreren en een topsnelheid van 200km/h te halen.
Mochten jullie nog vragen hebben over het project, alles (inclusief mijn thesis) staat online op alecmomont.com . Later vandaag wordt ook het filmpje gelanceerd wat verder uitleg zal bieden.
Ik hoor graag of jullie nog ideeën hebben over verbetering!
Alec