Hallo Alec,
Ten eerste welkom op het forum, leuk om hier de ontwerper/ontwikkelaar van de Ambulance Drone te hebben. In een ander topic heb ik een soort AED-drone al eerder benoemd, als toekomstbeeld voor de ambulancezorg. Ik zie hier dus wel iets in, het vergt alleen (zoals elk concept) verdere uitwerking op verschillende gebieden waarvan er al een aantal hierboven genoemd zijn. Onder mijn quote heb ik een aantal punten toegevoegd die voor jou van waarde kunnen zijn.
Mijn beeld over ambulancezorg in 2030
- AED apparatuur wordt ingevlogen door drones, via GPS.
- EHBO & Reanimatiecursus op de middelbare school een (gratis, extra) keuzevak.
- Ambulances zoals wij nu kennen, gaan alleen ter plaatse als er een persoon naar het ziekenhuis vervoerd moet worden.
- Ambulances zoals wij nu kennen, worden vervangen door motorambulances en 1 of 2 persoons rapid responders. (sneller ter plaatse, sneller in het verkeer)
- Bij een inzet van ambulancezorg komt altijd politie ter plaatse, al dan niet prio 1, om het voertuig & personeel te bewaken.
- Voorrangsvoertuigen (waaronder die van ambulancezorg) zijn sneller ter plaatse door goede voorlichting tijdens de rijlessen, en door goede voorlichting op TV, radio, social media e.d.
Kunnen we ook zoiets doen voor brandweer in 2030?
Ik heb zelf m'n twijfels bij een aantal van de gegeven cijfers, en ben erg benieuwd waarop deze gebaseerd zijn. Naast de medische cijfers, ook de 95% uptime van de drone. De accu van de drone zal opgeladen moeten worden, en ook de AED zal na elke inzet gecontroleerd moeten worden. Dit zal moeten gebeuren door iemand met kennis van zaken. Denk bij de doorontwikkeling aan
controle & onderhoud. Ik ben ook benieuwd naar de standplaatsen. Aan de kust heb je natuurlijk te maken met een zoute lucht, wat voor de nodige aantasting van materialen zorgt. Denk er dus aan dat je
klimaat & weersomstandigheden (neerslag, harde wind) meeneemt in de doorontwikkeling. Ook de
landingsplaats & aansturing is van belang. Niet alleen vanwege de obstakels die je onderweg tegenkomt, ook de obstakels bij het incident zelf. Onder bomen kun je niet landen, maar op een openbare weg bijvoorbeeld ook niet, in verband met het verkeer. De drone is voorzien van leuke striping, maar ik denk dat
verlichting ook geen slecht idee zal zijn. Met name 's avonds en 's nachts moeten de mensen de drone wel kunnen vinden als deze ter plaatse is.
Misschien interessant om mee te nemen in de doorontwikkeling: Een Iraanse drone is uitgerust met een reddingsboei (
nieuwsbericht), als er documentatie over deze drone beschikbaar is zijn daar wellicht leerpunten uit te halen. Ook kan het handig zijn om instructies (in vorm van tekst & afbeeldingen) aan boord van de drone te hebben, of met een stikker aan te brengen aan de body. Dit zorgt ervoor dat de drone niet ongebruikt blijft als de
verbinding (bereik) wegvalt.
Deze of komende week zal ik je thesis doorlezen, ben er erg benieuwd naar. Ook houd ik uiteraard dit topic in de gaten.