Drones voor spoedeisende hulpverlening

Auteur Topic: Drones voor spoedeisende hulpverlening  (gelezen 21331 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #50 Gepost op: 11 november 2014, 18:00:46
Om het nog maar eens verder uit te werken, wat cijfers van het CBS:
In 2012 overleden 140.813 mensen, dus gemiddeld 385 mensen per dag.
In 2012 overleden 38.371 mensen als gevolg van ziekten van hart en vaatstelsel, dus gemiddeld 105 per dag, waarvan:
6.761 aan hartdecompensatie
6.175 aan acuut myocardinfarct
4.381 aan beroerte, niet gespecificeerd als bloeding of infarct
3.201 aan chronische ischemische hartziekte
2.323 aan hartstilstand
1.542 aan intracerebrale bloeding
1.477 aan atriumfibrillatie en -flutter
1.274 aan aneurysma en dissectie van aorta
1.123 aan niet-reumatische aortaklepaandoeningen
1.117 aan atherosclerose.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #51 Gepost op: 11 november 2014, 19:34:58
De limitaties van de cijfers van het CBS zijn dat ze gebaseerd zijn op de doodsoorzaak die de arts op het overlijdensrecord zet. Heel grof gezegd overlijdt iedereen uiteindelijk aan een hartstilstand/circulatiestilstand, en zou men dat dus kunnen invullen, maar kan men ook heel specifiek zijn en zeggen dat een persoon ten gevolge van Angina Pectoris is overleden. Of zeggen dat hij/zij overleden is t.g.v. een ritmestoornis of een acuut myocardinfarct.

Dit even voor de context.

Grof gezegd overlijden er dagelijks 385-390 mensen in nederland, van jong tot oud, van ziek tot gezond. Heel kort door de bocht geredeneerd overlijden al deze mensen aan een circulatiestilstand en zouden ze dus gereanimeerd kunnen worden (met een AED).
Natuurlijk kun je niet alle levens redden en moet je dat niet willen, want hier zitten ook de mensen die euthanasie doen, zelfmoord plegen, afzien van verdere levensverlengende behandeling, in een palliatief traject zitten bij, en die mensen moet je niet willen reanimeren. Maar omdat het bijna ondoenlijk is uit deze (openbare) gegevens te distilleren wie wel en niet baat hadden kunnen hebben van een reanimatie met AED en er bovendien geen mensen in staan die een event waarbij reanimatie met een AED wellicht wel tot een betere/andere uitkomst had gehad maar die het wel overleeft hebben kun je heel weinig met die cijfers, buiten de algemene cijfers gebruiken ter onderbouwing van je afstudeerproject.

Overigens zegt dit niets over mijn mening over een AED drone. O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


AmbulanceDrone

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #52 Gepost op: 16 november 2014, 13:21:57
Blij te horen dat de meeste onder jullie de potentie zien van het systeem en ideeen geven over verbetering. Dit is mijn thesis die ik maakte in 22 weken, waarbij nu de volgende stappen moeten genomen worden.

Momenteel werk ik samen met verschillende partijen om het concept te optimaliseren en een eerste test project te lanceren (met echte patiënten). Daarnaast wordt er ook technologisch ontwikkeld, een eerste stap is bijvoorbeeld de snelheid te vergroten tot 200 a 250 km/u om 'slechts' 1000 drones nodig te hebben voor nederland. Deze UAVs zouden onder de 5000 euro gaan kosten (inc medical tools). Het systeem dat er rond nodig is zal het grootste deel van de kost vormen.

Doelstelling is om in de tijd dat je wacht op de ambulance / spoeddiensten al een eerste vorm van hulp ter plaatse te hebben om de situatie te stabiliseren. Mogelijks kan dit op volgende manieren:

- Materie ter plaatse brengen (AED / masks / boeien / ) - doe gerust voorstellen waar jullie uitbreidingsmogelijkheden zien voor lichtgewicht tools.

- Persoonlijke instructies - de 112 operator kan instructies geven over het gebruik van tools / CPR / etc. Dit kan hands-free (ipv speaker functie telefoon) met video ondersteuning.

- Ondersteuning burgerwacht systeem - veel beter getraind in bedienen van de tools / CPR etc. Toch streven we ernaar vereenvoudigen van het gebruik zodat iedereen hem kan gebruiken

- Scan - Via de video een eerste overzicht hebben van het ongeval wat kan worden doorgestuurd naar ambulance die onderweg is (bijvoorbeeld de precieze locatie en type).

- Alarmering - Omstaanders kunnen op de hoogte worden gebracht van de emergency dat hulp nodig is.

Zoals reeds eerder aangegeven door sommige onder jullie, ben ik een simpele ingenieur zonder al te veel kennis van spoedoperaties. Jullie kennis en bijdrage apprecieer ik enorm.

-Alec


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #53 Gepost op: 16 november 2014, 14:25:37
Citaat van: AmbulanceDrone link=msg=1308665 date=1416140517

Momenteel werk ik samen met verschillende partijen om het concept te optimaliseren en een eerste test project te lanceren (met echte patiënten). Daarnaast wordt er ook technologisch ontwikkeld, een eerste stap is bijvoorbeeld de snelheid te vergroten tot 200 a 250 km/u om 'slechts' 1000 drones nodig te hebben voor nederland. Deze UAVs zouden onder de 5000 euro gaan kosten (inc medical tools). Het systeem dat er rond nodig is zal het grootste deel van de kost vormen.

Ik ben benieuwd hoe je dan een trail gaat inrichten om gefundeerde uitspraken te doen over de toegevoegde waarde van dit project in relatie tot het kostenaspect? Zijn hier medische onderzoekers bij betrokken?

Citaat van: AmbulanceDrone link=msg=1308665 date=1416140517
- Persoonlijke instructies - de 112 operator kan instructies geven over het gebruik van tools / CPR / etc. Dit kan hands-free (ipv speaker functie telefoon) met video ondersteuning.

Ik denk dat het gewaardeerd zal worden als er in officiële stukken gesproken wordt over "verpleegkundig centralist" in plaats van "112 operator". Dit zijn vrijwel allemaal gespecialiseerd verpleegkundigen met uitgebreide ervaring in de acute zorg.

Citaat
- Materie ter plaatse brengen (AED / masks / boeien / )
Boeien?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #54 Gepost op: 17 november 2014, 16:45:39
Citaat van: -Joost- link=msg=1308678 date=1416144337
Ik ben benieuwd hoe je dan een trail gaat inrichten om gefundeerde uitspraken te doen over de toegevoegde waarde van dit project in relatie tot het kostenaspect? Zijn hier medische onderzoekers bij betrokken?
Vast wel iemand voor te vinden die daar geld in wil steken. Kan erg lucratief worden, kijk maar naar de verkoop van AED's...

Citaat van: -Joost- link=msg=1308678 date=1416144337
Ik denk dat het gewaardeerd zal worden als er in officiële stukken gesproken wordt over "verpleegkundig centralist" in plaats van "112 operator". Dit zijn vrijwel allemaal gespecialiseerd verpleegkundigen met uitgebreide ervaring in de acute zorg.
Niet per se. Met decision support software (Zoals ProQ&A) kunnen ook algemeen centralisten of agenten medische meldingen aannemen en ambulances uitsturen. Ben er overigens geen groot fan van, maar dat terzijde.

Citaat van: -Joost- link=msg=1308678 date=1416144337
Boeien?
Reddingsboeien?
Arts  www.alphalog.nl


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #55 Gepost op: 28 november 2014, 08:22:49
Citaat van: AmbulanceDrone link=msg=1308665 date=1416140517
Blij te horen dat de meeste onder jullie de potentie zien van het systeem en ideeen geven over verbetering. Dit is mijn thesis die ik maakte in 22 weken, waarbij nu de volgende stappen moeten genomen worden.

Momenteel werk ik samen met verschillende partijen om het concept te optimaliseren en een eerste test project te lanceren (met echte patiënten). Daarnaast wordt er ook technologisch ontwikkeld, een eerste stap is bijvoorbeeld de snelheid te vergroten tot 200 a 250 km/u om 'slechts' 1000 drones nodig te hebben voor nederland. Deze UAVs zouden onder de 5000 euro gaan kosten (inc medical tools). Het systeem dat er rond nodig is zal het grootste deel van de kost vormen.

Doelstelling is om in de tijd dat je wacht op de ambulance / spoeddiensten al een eerste vorm van hulp ter plaatse te hebben om de situatie te stabiliseren. Mogelijks kan dit op volgende manieren:

- Materie ter plaatse brengen (AED / masks / boeien / ) - doe gerust voorstellen waar jullie uitbreidingsmogelijkheden zien voor lichtgewicht tools.

- Persoonlijke instructies - de 112 operator kan instructies geven over het gebruik van tools / CPR / etc. Dit kan hands-free (ipv speaker functie telefoon) met video ondersteuning.

- Ondersteuning burgerwacht systeem - veel beter getraind in bedienen van de tools / CPR etc. Toch streven we ernaar vereenvoudigen van het gebruik zodat iedereen hem kan gebruiken

- Scan - Via de video een eerste overzicht hebben van het ongeval wat kan worden doorgestuurd naar ambulance die onderweg is (bijvoorbeeld de precieze locatie en type).

- Alarmering - Omstaanders kunnen op de hoogte worden gebracht van de emergency dat hulp nodig is.

Zoals reeds eerder aangegeven door sommige onder jullie, ben ik een simpele ingenieur zonder al te veel kennis van spoedoperaties. Jullie kennis en bijdrage apprecieer ik enorm.

-Alec
Ik ben erg benieuwd naar het aantal vliegbare dagen en uren per dag die je weet te halen. Is de drone 365 of 366 dagen per jaar inzetbaar of zijn er omstandigheden dat hij niet mag/kan vliegen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #56 Gepost op: 3 december 2014, 09:59:28
Ik vind het knap hoe we hier toch vaak de essentie van het verhaal weten kwijt te raken. Waar het hier om gaat is dat er iemand op het heldere idee is gekomen om via drones sneller hulp te kunnen verlenen, een prachtplan.
Ik snap dat cijfers moeten kloppen als ze op professionele basis worden gebruikt maar om daar nu hier over te gaan discusieren... Laten we AmbulanceDrone helpen met onze kennis om zijn project verder uit te breiden, want wellicht word jij of je familie over een paar jaar wel gered mede door de inzet van zo'n ding. Daar doen we het toch voor?

Het voorbeeld wat AmbulanceDrone aanhaalt:

Citaat van: AmbulanceDrone link=msg=1308665 date=1416140517
...
- Scan - Via de video een eerste overzicht hebben van het ongeval wat kan worden doorgestuurd naar ambulance die onderweg is (bijvoorbeeld de precieze locatie en type).
...
-
Heel interessant!!

Ik ben als eerste ambulanceverpleegkundige ter plaatse geweest bij de kettingbotsingen in de mist met daartussen stukjes file op de A58 Zeeland (16 sept j.l.), het heeft daar door omstandigheden erg lang geduurd voordat we een beeld hadden van de situatie. Een drone had ons kunnen vertellen hoe groot het incident was, op welke locaties slachtoffers te vinden waren en wat eventueel gevaren voor ons zouden kunnen zijn.

Beperking was de mist, wellicht is dat ook een beperking voor een drone, ik weet het niet. Je zult dan redelijk laag moeten vliegen wil je wat zien...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #57 Gepost op: 3 december 2014, 11:42:57
Dat zou je kunnen ondervangen door een warmtebeeldcamera alleen is hier de vraag hoe zwaar zijn die??


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #58 Gepost op: 3 december 2014, 11:43:24
Ik zou hier een apart plan voor maken: Een drone in de OVD-G (P, B) wagen ten behoeve van overzichtsplaatjes, met live videofeed naar de Copi-wagen.
Arts  www.alphalog.nl


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #59 Gepost op: 20 december 2014, 08:26:02
Ik zie daar echt grote mogelijkheden!

-Ambulance: Verkennen ongevallen en gevaarssetting
-politie: idem, maar dan ook op opsporing gericht
-Brandweer: zeker in dicht bebouwde gebieden zoals stadcentra om snel een beeld te hebben van de omvang
-beveiliging: opsporing
-
-

In mijn voorbeeld werd dit uiteindelijk gedaan door een politieheli, die kon pas geruime tijd later opstijgen toen de mist was opgetrokken en helaas was men nog zo sympathiek om zeer laag te blijven vliegen waardoor elke communicatie ter plaatse onmogelijk werd...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.