ongeval na epilepsie

Auteur Topic: ongeval na epilepsie  (gelezen 3926 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

3L

• Gast
Gepost op: 18 oktober 2005, 20:04:45
???Onlangs ben ik als eerste hulpverlener bij een ongeval betrokken geweest. Het betrof een auto met daarin 1 so dat met plm 60 km p/uur in woongevel was gereden. Slachtoffer was niet alert, ademweg was vrij, ademhaling moeilijk. Veel (bruisend) speekselvloed uit de mond. In loop van tijd werd hij steeds alerter en bleek hij epilepsie te hebben gehad, daardoor ongeval.
Mijn e.h.: nek/hoofd stabiliseren, ademhaling blijven controleren, blijven aanspreken. Toen de ambulance/traumaheli er was mocht hij uit de auto stappen naar de ambu en is een half uur later naar huis mogen vertrekken, niet naar het ziekenhuis. Vraag: hoe kan een ambu tot de beslissing komen dat deze man naar huis mag (niet door het ziekenhuis gezien wordt)? Er is toch sprake van hoog energetische trauma? Geen gordel om, alle airbags eruit. Hersenletsel? Inwendige bloeding? Epilepsie? Kan iemand mij uitleg geven. Ik begrijp deze handeling niet.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:09:18
hoe kan iemand met epilepsie auto rijden?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:33:37
hoe kan iemand met epilepsie auto rijden?
ehh...tijdens de aanval is het wat moeizaam lijkt me ;)

maar als iemand een goedkeuring heeft van arts (neuroloog)is dat mogelijk.
Ik weet niet precies (misschien dat iemand anders dat weet) of er bij het CBR nog een speciale aanvraag gedaan moet worden.

Er zijn meerdere ziektebeelden waarbij je zou verwachten dat iemand niet aan het verkeer zou kunnen deelnemen, maar toch mag.

Het antwoord 3L moet ik je schuldig blijven.
De ambu pleeg zal daar zo zijn redenen voor hebben gehad?

3L

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:53:11
Ik heb het berichtje aangepast, want blijkbaar was mijn vraag onduidelijk. De vraag moet zijn: waarom moet dit slachtoffer niet naar het ziekenhuis? De auto had geen neus meer, alle airbags eruit. Het slachtoffer had geen gordel om en dan met zo'n snelheid tegen een woning. Hier kan toch sprake zijn van later optredende lichamelijke moeilijkheden? Alsnog inwendige bloeding, hersenzwelling, dus ook stoornissen in vitale functies? Of heb ik het verkeerd.

Karim

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:58:45
Mij klinkt 't eigenlijk 'n beetje ongeloofwaardig in de oren....  ::)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:28:21
Mij klinkt 't eigenlijk 'n beetje ongeloofwaardig in de oren....  ::)

als ik je verhaal lees denk ik ook ?????
maar het is altijd speculeren wat de redenatie er achter is om wel/niet te vervoeren!

pluisje

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:37:56
misschien wou die persoon zelf wel naar huis :-\

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:38:26
Toch doe ik een gokje.

Iemand met epilepsie mag geen auto besturen. Mits hij een jaar aanvalsvrij geweest is. Normaal gedoseerde anti epileptica hebben geen invloed op de rijvaardigheid.Verder kan het heel goed mogelijk zijn dat iemand, die niet aan epilepsie lijdt, om wat voor een reden dan ook, toch een aanval krijgt.

Is iemand bekend met epilepsie dan is vervoer niet noodzakelijk (afhankelijk omstandigheden) en kan hij naar huis. Als zich echter een aanval voordoet bij een persoon die niet bekend is met epilepsie moet dat nader onderzocht worden.
Betreffende de werkwijze: het is moeilijk om antwoord te geven op een dergelijke vraag. Het lijkt mij alsof het allemaal wel meevalt. Maar nogmaals, het blijft moeilijk om een definitieve uitspraak te doen.

Als er volgens protocol wordt gehandeld dan bestaan er twee mogelijkheden. Iemand wordt op basis van het ongeval op de plank gelegd, gefixeerd, etc. en ter beoordeling aan de SEH aangeboden.
Een ander protocol laat echter de ruimte om iemand niet fixeren op een wervelplank. Als het s.o. niet bewusteloos geweest is, duidelijke antwoorden kan geven en als een lichamelijk onderzoek niets oplevert, kan overwogen worden dat het s.o. zelfs niet vervoerd wordt. Bovendien heeft het s.o. dan een tijdje (half tot een heel uur) in de ambulance doorgebracht en heb je een trend van de metingen en zijn toestand.
Natuurlijk bestaat er kans op onderliggend letsel, dat later pas naar boven komt. Daarvoor geef je adviezen mee.

Een derde mogelijkheid is dat het s.o. niet geholpen wilt worden…….

Er is ook een traumaheli bij geweest. Wat is de rol van de trauma arts geweest?
Als het mijn patiënt geweest was, dan had ik hem vervoerd (denk ik).
VSAZ ambulancezorg

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2005, 21:06:26
http://www.geocities.com/paramedicworldwide/Diabetesmellitusenhetrijbewijs.pdf
bron: http://paramedic.web-log.nl/

ter info: hier een voorbeeld van het rijbewijs en Diabetes

(nog niet van epilepsie gevonden, maar zo iets zal er vast ook wel zijn)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2005, 21:55:07
Ook ik doe maar een gok, maar laten we met jouw EH beginnen. Niets mis mee, zou ik ook gedaan hebben.

Ik neem aan dat je niet bij het onderzoek van de ambu geweest bent, maar ik denk ook dat het beeld dat zij, op basis van onderzoek en verhaal s.o., hadden niet wees op nek en rug letsel.

Dat beeld werd bevestigd door het MMT en dus mocht meneer naar huis.