Elke ervaren chauffeur zal dit beamen, betonnen vangrail helpt niet zonder extra maatregelen.
Op een impact snelheid van 80 km/h heeft een vrachtauto van 40t dezelfde impact als die van een object van +/- 4.000ton. ook de betonnen vangrails hier in Nederland waar we met 50t mogen rijden zijn daar niet tegen bestand. j
Meerdere blokken achter elkaar moeten een wrijvingsqouficient hebben van minimaal 75% per stuk, deze geld dan nog van de originele kracht. 75% van 4.000 is nog steeds 1.000 ton. In mijn voorbeeld spreek ik wel over het meest haalbare, beton op beton met rubber er tussen. Raakvlak van rubber met oppervlak is dan bijna 100%.
Met ZOAB is dat nog geen 35%, dat betekend ook dat de wrijfing dan ineens maar ongeveer 18% is en heeft de auto nog een kracht van meer dan 3.000 ton.
Wat de VS al heeft bewezen, en SA al heel snel heeft overgenomen rondom de paleizen is de draadrail. Een staaldraad van max. 50 m die om de 10m opnieuw begint. Dat betekend dat je op 50m 10 bevestigingspunten hebt. Met een staaldraad van doorsnee 2cm heb je een stopkracht die een F14 kan stoppen op 1 draad. Dat is als ik het goed heb gelezen 2100 ton op impact.
Maar staal is duur, beton ongeveer maar 7% de kostprijs van beton.
Eerste lijn veiligheid is in mijn ogen het voorkomen van groot verkeer bij evenementen, maar niet alleen vanwege aanslagen. Bij evenementen komen jaarlijks meer dan 100 mensen om door grote voertuigen.