In dit onderzoek had ik bijvoorbeeld ook de (geheugenkaart van de) camera in beslag genomen. Hoe mooier is het als de verdachte zijn eigen bewijs levert.
Lastig als de cameraman op afstand blijft en zich niet in de discussie mengt. Maar als dat gebeurt was zou de NVJ zeker meer gemeld hebben dan alleen de arrestatie van een van haar leden. Dan zou er geen bewijs zijn en de film gewist door de BOA.
Uit Folia:
‘Ik moest een verklaring afgeven en die werd opgeschreven door dezelfde handhaver die mij had gearresteerd,’ vertelt Van Royen. ‘Dat vond ik vreemd want ik denk niet dat hij de situatie objectief kan beoordelen. Hij vertelde me zijn verklaring en vroeg mij of ik het daarmee eens was. Dat was ik natuurlijk niet, want hij vertelde best een ander verhaal. Ik zei: u begon mij te duwen, zonder waarschuwing. Maar hij schreef alleen een paar kernwoorden op en dat was het dan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik erg goed wegkom in die verklaring.’
De hulpofficier van justitie heeft hem aangeraden om bezwaar te maken tegen zijn arrestatie. Van Royen: ‘En dat ga ik zeker doen.’
Uit het Parool:
"Onze handhavers bevinden zich regelmatig in ingewikkelde situaties, vaak met omstanders die zich ermee bemoeien en waarbij opnames worden gemaakt. Een handhaver moet dan snel een beslissing maken om ervoor te zorgen dat de situatie niet escaleert," aldus een woordvoerder van de gemeente tegen het universiteitsblad.
De woordvoerder laat ook weten dat er wel nog een geweldsrapportage wordt opgemaakt; dit is gebruikelijk bij aanhoudingen met handboeien. "Met zo'n rapportage wordt het handelen van de handhaver nog eens samen met de leidinggevende geëvalueerd."