oogreflex

Auteur Topic: oogreflex  (gelezen 6250 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2005, 14:12:28
Nou, het gevaar is dat ehbo'r de zaklantaarn te ver het oog in zou kunnen drukken en het daardoor kunnen beschadigen. Dus je kunt dat maar beter overlaten aan de echte professionele hulpverleners, die weten precies hoe ze zonder gevaar voor de patiënt met een zaklamp moeten omgaan.

Henk

Volgens mij vergeet je een smiley er bij te zetten.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:00:10
Het gaat me meer om de mogelijke (foute) diagnose die een leek zou kunnen stellen bij een afwijkende / ogenschijnlijk normale pupilreflex.
Arts  www.alphalog.nl

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:26:10
Het gaat me meer om de mogelijke (foute) diagnose die een leek zou kunnen stellen bij een afwijkende / ogenschijnlijk normale pupilreflex.

Zoals? en dan?

Dat je niet gaat reanimeren omdat ie nog oogreflex heeft ofzo?

Leg dat eens uit... Ik zet er geen smiley bij omdat ik het echt jammer vind dat als iemand iets wil weten dat er zo overspannen op gereageerd wordt:
Nodeloos om te zeggen uiteraard... dit is niet iets wat ehbo-ers moeten gaan doen, maar beter overgelaten kan worden aan verpleegkundigen.

dus "Vooral niet doen!"
Het gaat er om wat je wel moet doen en wel kan. Niet bij alle interesse meteen dood beginnen te meppen. EHBO'rs worden al bang genoeg gemaakt.

Henk

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:43:59
Ik ben de laatste om interesse's dood te meppen. Zeg ik hier dat je er niet naar moet vragen? Dat dit geen kennis is die je niet moet hebben? Ik zeg alleen dat je het als ehbo-er beter niet kunt doen omdat je de reslutaten niet kunt interpreteren. Wat zegt een lichtstijve pupil? Hoe ga je dan behandelen?
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2005, 17:00:55
Ik ben de laatste om interesse's dood te meppen. Zeg ik hier dat je er niet naar moet vragen? Dat dit geen kennis is die je niet moet hebben? Ik zeg alleen dat je het als ehbo-er beter niet kunt doen omdat je de reslutaten niet kunt interpreteren. Wat zegt een lichtstijve pupil? Hoe ga je dan behandelen?

Wellicht een beetje meer spoed doorgeven in je melding...
Wat alerter zijn op de (nog) aanwezige ademhaling...
Een tikkie zorgvuldiger met nekfixatie...
Letten op signalen als battlesign, ringsign, liquor uit neus of oor...

... ik noem maar wat hoor.

Oh ja, en ik weet ook dat die zaken zonder controle pupilreflex ook wel aan de orde horen te komen.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2005, 17:08:50
Verdieping in iets moet niet altijd maar betekenen dat je iets ook gaat uitvoeren.

En er werd gevraagd naar wat meer achtergrond info ;)

dolf

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2005, 18:40:12
Zo is dat zustertje heeft het goed begrepen, ik ga echt geen dingen doen die in doktershanden thuishoren , maar dat wil dan nog niet zeggen dat je over iets niet wat meer wilt weten.

Anders hoef je ook nooit naar een medisch programma te kijken als bijv ingang oost daar zie je ook veel dingen die alleen dokters of verpleegkundige mogen doen , maar van bepaalde dingen kom je wel iets meer te weten en daar is niets mis mee denk ik.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2005, 23:03:11
Kijk, dan is het prima  :)
Arts  www.alphalog.nl

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2005, 00:00:03
Goed zo, braaf!  :)

Henk

helm

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2005, 10:56:38
In de jaren 80 was pupilcontrole een vast onderdeel van de reanimatiecursussen.  ;)