GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40132 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #120 Gepost op: 2 januari 2017, 04:20:39
@ RWS gaat een paar honderd duizend ton water naar het Maaswaal kanaal overpompen, dat zal wel enige tijd gaan duren.

Dat houdt waarschijnlijk in dat de reparatie aan de stuw te Grave langere tijd zal gaan nemen.

Sambeek boven    : waterhoogte al enige tijd rond de 1110 cm
Sambeek beneden : verwachting van ca 550 cm naar ca 600 cm
De aanvoer naar Gennep etc. door de verhoging  550 naar 600 zal ook een verhoging van de waterstanden aldaar inhouden.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #121 Gepost op: 2 januari 2017, 08:20:00
Citaat van: Thor link=msg=1470153 date=1483203426
Die stuw is scharnierbaar ...
Volgens mijn was de stuw dat niet voor dit incident.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #122 Gepost op: 2 januari 2017, 09:09:09
Citaat van: warhamstr link=msg=1470686 date=1483341600
Volgens mij was de stuw dat niet voor dit incident.

Deze stuw is al scharnierbaar o,a, middels kettingen sinds de bouw in 1929.

De gemeente Grave heeft in 2015 onderzocht de stuw als waterkrachtcentrale te laten functioneren.

Stuw Grave moet energie gaan leveren
http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/grave/stuw-grave-moet-energie-gaan-leveren-1.5318563


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #123 Gepost op: 2 januari 2017, 09:25:24
Even een andere uitvoering stuw,stuw te Sambeek (1929)

Nederland, Noord-Brabant, Sambeek, 08-01-2011. Stuw en sluizencomplex Sambeek. Hoogwater Maas, de stuw wordt gestreken in verband met de nadering van een hoogwatergolf.
 De stuw bestaat uit twee gedeeltes: het vaste Stoneygedeelte met de Stoney schuiven, deze staan reeds omhoog. Onderwerp van dit filmpje is het Poireegedeelte, bestaande uit schuiven op jukken onder water. Deze schuiven worden gelicht en op de vaste wal opgeslagen.Vervolgens worden de brugdelen - waarover de kraan rijdt - stuk voor stuk verwijderd. Als laatste worden de jukken neergelaten om de scheepvaart door het stuwkanaal mogelijk te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=-euTnUFQKGQ

Stuw- en sluiscomplex bij Sambeek

Van Borgharen tot en met Sambeek zijn de stuwen allemaal volgens hetzelfde principe gebouwd. De stuw bestaat uit twee onderdelen. Eén deel is gebouwd volgens het Poirée-systeem, het andere is voorzien van zogenaamde Stoney-schuiven. De Poirée-stuw bestaat uit 13 openingen van 4,85 m tussen jukken. In iedere opening kunnen drie schotten van 1,56m boven elkaar worden geplaatst. Bij een waterafvoer van de Maas van minder dan 200 m3 is de Poirée-stuw helemaal gesloten en wordt het peil verder geregeld met de Stoney-schuiven, in twee doorstroomopeningen van 17 meter.

Is de waterafvoer tussen de 200 m3 en 1070 m3, dan worden er zoveel schotten verwijderd dat peilbeheersing zo lang mogelijk met de regelschuiven gedaan kan worden. Bij een afvoer van meer dan 1070 m3 zijn alle schotten verwijderd en worden de jukken plat op de rivierbodem neergelaten. De Stoney-schuiven zijn dan helemaal opgetrokken en de scheepvaart hoeft geen gebruik te maken van de sluis.

Dat moet natuurlijk wél als de stuw in werking is. Dan moet er geschut worden. Na de Tweede Wereldoorlog groeide de binnenscheepvaart enorm. In 1953 passeerden al 60.398 schepen de sluis bij Sambeek. Dat had lange wachttijden als gevolg en daarom werd het complex in de jaren 1964-1968 uitgebreid met twee kleinere kolken van 142 meter.

De komst van grotere binnenvaartschepen (met een lengte van 190 meter en een diepgang van 3,50 meter) noodzaakten Rijkswaterstaat tot aanpassing van de drie sluizen. De twee ‘kleine’ sluizen kregen in 2011-2012 nieuwe deuren, bewegingswerken en aandrijvingen. En van de lange sluis, met een kolk van 260 meter lengte, worden de hoofden in 2013 verbreed van 14 naar 16 meter. Verder worden de drempels en bodems verdiept en de kolkwanden verhoogd.

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/stuw-en-sluiscomplex-bij-sambeek


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #124 Gepost op: 2 januari 2017, 09:45:12
Citaat van: Thor link=msg=1470688 date=1483344549
Deze stuw is al scharnierbaar o,a, middels kettingen sinds de bouw in 1929.

De gemeente Grave heeft in 2015 onderzocht de stuw als waterkrachtcentrale te laten functioneren.

Stuw Grave moet energie gaan leveren
http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/grave/stuw-grave-moet-energie-gaan-leveren-1.5318563

N.B. Interessante afbeelding stuw te Grave in de documenten van het BHIC (Brabants Historisch Informatie Centrum.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #126 Gepost op: 2 januari 2017, 10:52:51
Veelgestelde vragen

o.a. :

Waar is het schip dat de aanvaring veroorzaakte naartoe gesleept?
Nadat er inspectie heeft plaatsgevonden door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is het schip onder begeleiding naar de overslaghaven van Moerdijk gesleept. Daar is een veilige overslaglocatie om de lading naar ander schip te pompen.

Wat zijn de gevolgen voor het waterpeil van de Maas tussen Grave en Sambeek?
Het waterpeil tussen Grave en Sambeek is op 1 januari nagenoeg stabiel op een hoogte van +5.14m NAP. Er zijn minimale fluctuaties in de afvoer die het waterpeil kunnen beïnvloeden. Mocht de waterafvoer van de Maas afnemen, kan het waterpeil verder zakken tot een minimale hoogte van +4.90m NAP.  Rijkswaterstaat houdt de afvoerverwachting voortdurend in de gaten. Voor de komende dagen worden er geen grote veranderingen in de waterafvoer verwacht.

Is er niet te weinig water op de Maas om te pompen naar het Maas-Waalkanaal?
Aanvoer van water op de Maas loopt door, we pompen minder water uit de Maas dan dat er aangevoerd wordt. Daardoor ontstaat geen negatief effect op de Maas, maar kunnen we er wel voor zorgen dat het Maas-Waalkanaal een hoger waterpeil krijgt.

Waarom daar pompen plaatsen, wat bereiken jullie hiermee? Wie heeft er wat aan?
Door het plaatsen van deze pompen zorgen we ervoor dat de Oostelijke Kanaalhaven van Nijmegen bij Weurt bereikbaar wordt voor scheepvaart vanaf de Waal. Daarnaast is het zo dat Waterschap Rivierenland normaliter water inneemt uit het Maas-Waalkanaal om water toe te voeren aan bijvoorbeeld vijvers in de omgeving van Nijmegen. Op dit moment is het waterniveau onder het niveau van dat innamepunt en dat wordt met deze maatregel hersteld.

Ook worden de problemen die de woonboten hebben op het Maas-Waalkanaal met deze maatregel verholpen omdat het waterpeil weer naar de normale hoogte gaat. Maandagmorgen worden twee grote pompen geplaatst op een ponton in de oude sluiskolk in Heumen. Deze komen naar verwachting rond 8 uur aan en naar verwachting zijn ze vanaf 14.00 uur operationeel. Het zal een aantal dagen duren voordat het oorspronkelijk waterpeil in het Maas-Waalkanaal wordt bereikt.


http://www.rijkswaterstaat.nl/water/vaarwegenoverzicht/maas/aanvaring-stuwcomplex-grave/veelgestelde-vragen.aspx


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #127 Gepost op: 2 januari 2017, 11:15:20
Dus itt tot wat ongeveer elke nieuwsbron meldt, hebben de drooggevallen woonboten geen enkel baat bij de pompen die nu opgesteld worden.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #128 Gepost op: 2 januari 2017, 11:38:27
Citaat van: Thor link=msg=1470561 date=1483298374
Het Maaswaalkanaal is 13500 meter lang en varieert in breedte van 82-145 m, zeg gemiddeld even 100 meter.

Dus 13500x100= 1350000 m2. Als je het peil 10 cm,dus 0,1 meter wil verhogen heb je nodig 1350000x0,1=135000 m3.
Bij een gewenste verhoging van ca 30 cm 0,3 m dus ca 400000 m3  naar het kanaal te verpompen.

Volgens de foto's op twitter zijn er 2 pompen uit de noodvloot ingezet en de capaciteit is dan 5000m3 per uur per pomp. Met 40 uurtjes draaien ben je dus al aardig onderweg :).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #129 Gepost op: 2 januari 2017, 11:41:19
Citaat van: warhamstr link=msg=1470725 date=1483352120
Dus itt tot wat ongeveer elke nieuwsbron meldt, hebben de drooggevallen woonboten geen enkel baat bij de pompen die nu opgesteld worden.

Dat pompen voor het Maaswaal kanaal is grotendeels ten gerieve van de binnenvaart en lost beneden de stuw van Sambeek niets op vwb de waterhoogten en de daaruit ontstane moeilijkheden.

De berichten van RWS geven dus aan dat vwb de stuw te Grave op korte termijn geen verbeteringen kunnen worden verwacht middels noodmaatregelen of definitieve oplossingen. Een ponton van voldoende afmetingen of schip laten drijven tegen de pijlers en dan wat ballasten tot de gewenste diepgang een beproefde methode bij het snel afdichten van openingen, wordt hier kennelijk niet overwogen c.q. schijnt op een of ander manier niet haalbaar te zijn.