GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40757 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #140 Gepost op: 3 januari 2017, 13:33:18
Hoe kan ik schade verhalen?

Claims met betrekking tot schade die het gevolg is van de beschadiging van de stuw bij Grave kunnen niet bij Rijkswaterstaat worden ingediend. Claims moeten worden voorgelegd aan zowel de verzekeraar van het schip dat de schade heeft veroorzaakt, als aan de door die verzekeraar ingeschakelde expert. Wilt u een claim indienen? Verzend deze dan naar alle onderstaande e-mailadressen.  
Verzekeraar: Georg Duncker GmbH & Co. KG
Alter Wall 2-8
20457 Hamburg
Email:                          
John.emmrich@georg-duncker.com
Tamara.carpinteiro@georg-duncker.com
Finn.holm@georg-duncker.com

Expertisebureau: Petermann GmbH
Email:                          
info@petermann-gmbh.com
ottenheim@petermann-gmbh.com


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #141 Gepost op: 3 januari 2017, 13:47:10
Nog voordat het officiële onderzoek is afgerond schrijft RWS al dat je vooral niet bij RWS moet komen met een of andere claim !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #142 Gepost op: 3 januari 2017, 18:10:12
RWS wil te Grave een tijdelijke stuw gaan bouwen omdat reparatie te lang gaat duren.

Bron : NOS.

En als die tijdelijke stuw er eenmaal is is het natuurlijk wel zo makkelijk/voor de hand liggend om daar een nieuwe stuw neer te zetten,toch.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #143 Gepost op: 3 januari 2017, 18:30:53
Citaat van: Thor link=msg=1470737 date=1483353679
De berichten van RWS geven dus aan dat vwb de stuw te Grave op korte termijn geen verbeteringen kunnen worden verwacht middels noodmaatregelen of definitieve oplossingen. Een ponton van voldoende afmetingen of schip laten drijven tegen de pijlers en dan wat ballasten tot de gewenste diepgang een beproefde methode bij het snel afdichten van openingen, wordt hier kennelijk niet overwogen c.q. schijnt op een of ander manier niet haalbaar te zijn.

Stel dat je er een ponton voorlegt om het water op te stuwen. Dat levert al flinke krachten op die je als afschuifweerstand kwijt moet aan de rivierbodem. Maar als het flink gaat regenen bovenstrooms kan het peil snel oplopen. En dan lopen de krachten ook pijlsnel op. Voor je het weet wordt het ponton door de peilers van de brug geduwd en ben je nog verder van huis...


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #144 Gepost op: 3 januari 2017, 18:34:18
Dhr Snel heeft in 1988 al wat voorwerk gedaan voor een nieuwe stuw in Grave:
http://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:6d755e3a-25d5-4444-b8a3-37edc2209411?collection=education


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #145 Gepost op: 3 januari 2017, 18:40:40
Citaat van: Thor link=msg=1471009 date=1483463412
RWS wil te Grave een tijdelijke stuw gaan bouwen omdat reparatie te lang gaat duren.

Bron : NOS.

En als die tijdelijke stuw er eenmaal is is het natuurlijk wel zo makkelijk/voor de hand liggend om daar een nieuwe stuw neer te zetten,toch.
Zal wel kwestie zijn van damwanden timmeren


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #146 Gepost op: 3 januari 2017, 19:34:28
Citaat van: T4tinus link=msg=1471013 date=1483464653
Stel dat je er een ponton voorlegt om het water op te stuwen. Dat levert al flinke krachten op die je als afschuifweerstand kwijt moet aan de rivierbodem. Maar als het flink gaat regenen bovenstrooms kan het peil snel oplopen. En dan lopen de krachten ook pijlsnel op. Voor je het weet wordt het ponton door de peilers van de brug geduwd en ben je nog verder van huis...

De ponton kan vwb de dwarskrachten worden  afgesteund op de zware stenen fundatie,peilers,van de brug net zoals dat gebeurt bij dukdalven etc. Wordt er gewoon door de stroom tegenaan gedrukt. Dat is toch echt geen probleem. Overgen onderschat de afschuifweerstand niet als de ponton of de duwbak goed wordt geballast.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #147 Gepost op: 3 januari 2017, 21:09:40
Citaat van: warhamstr link=msg=1471016 date=1483465240
Zal wel kwestie zijn van damwanden timmeren

Als er veel water van boven komt waardoor het peil gaat stijgen moet de boel snel open (binnen 48 uur) kunnen en dat zal niet lukken met damwand.

Wat er in de pers wordt gemeld over de plannen van RWS varieert nogal eens.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #148 Gepost op: 3 januari 2017, 22:31:48
Citaat van: Thor link=msg=1471020 date=1483468468
De ponton kan vwb de dwarskrachten worden  afgesteund op de zware stenen fundatie,peilers,van de brug net zoals dat gebeurt bij dukdalven etc. Wordt er gewoon door de stroom tegenaan gedrukt. Dat is toch echt geen probleem. Overgen onderschat de afschuifweerstand niet als de ponton of de duwbak goed wordt geballast.

Mijn gevoel geeft je wel gelijk.
In het stuk van Snel komt ook een globale schatting voor van de krachten (pagina 68 van de pdf). De bodem van de rivier ligt op 2,70 + NAP. Voor de gewenste stuwhoogte van 7,70 + NAP moet het ponton 5 meter hoog zijn. Het benodigd gewicht is afhankelijk van de overspanning maar loopt als snel in de honderden tonnen. Omdat het ding op de (ongelijke) bodem moet rusten, een paar meter groen water over de luiken moet kunnen dragen en niet zijdelings in elkaar gedrukt mag worden, is dit geen standaard ponton.

Maar ik ben even scannend door het verhaal van dhr Snel heengegaan. Hij rekent toch niet voor niets even uit of de pijlers van een nieuw te bouwen stuw kunnen kantelen in de stroomrichting. Ook hij rekent door of een nieuw te bouwen stuw niet afschuift. En of de bodemplaten achter een drooggemaakt stuwdeel niet omhoog gedrukt worden door de druk van het grondwater. Ik ben geen waterbouwkundig ingenieur. Maar ik snap wel dat het wat minder simpel is dan het lijkt.

De constructie van de peilers van de brug kan zodanig zijn dat een afgezonken ponton de opening niet kan afsluiten.

Het centrale probleem is dat je het water kwijt moet kunnen. Ook bij debieten boven de 2000 kub per seconde. Die debieten kun je niet zomaar omleiden ter plaatse van de stuw met pontons of damwanden zonder dat je de effecten doorrekent. Zo zullen de grondkuilen stroomafwaarts van de stuw zich ook verplaatsen.
Het zou mij niet verbazen als Rijkswaterstaat nu al stroomafwaarts effecten vindt van het gat in de stuw in de vorm van nieuwe kuilen en banken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #149 Gepost op: 4 januari 2017, 08:51:21
Cornielje vindt kritiek op veiligheidsregio's na aanvaring stuw terecht

Citaat
ARNHEM - De Gelders Commissaris van de Koning Clemens Cornielje vindt de kritiek van burgemeester Paul Mengde op de veiligheidsregio's terecht. Mengde, die tot 1 januari burgemeester van Heumen was, vond dat het te lang duurde voordat hij geïnformeerd werd over een aanvaring tegen een stuw bij Grave.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2124807/Cornielje-vindt-kritiek-op-veiligheidsregio-s-na-aanvaring-stuw-terecht