'Voor calamiteiten als in Grave liggen geen crisisscenario's klaar' Te hoge verwachtingenDe verwachting dat instanties zijn voorbereid en er alle mogelijke crisisscenario's klaarliggen - met reacties als 'hoe heeft dit kunnen gebeuren' - is bij dergelijke calamiteiten veel te hoog, vindt Van Duin. 'Dit is echt niet zo, ze worden vaak verrast', zegt hij. 'Dit zal bijvoorbeeld bij een terroristische aanval in Nederland niet anders zijn.'
Nuchterheid en realisme zijn volgens Van Duin noodzakelijk. 'De werkelijkheid stoort zich niet aan plannen en procedures.' Het komt aan op professionaliteit van medewerkers. Op hun improvisatievermogen, veerkracht en flexibiliteit op het moment dat zich een ramp voordoet. 'Uiteraard moeten de processen hiervoor wel duidelijk zijn; wat zijn de communicatielijnen, wordt er gewerkt met crisisteams, dat werk.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/-voor-calamiteiten-als-in-grave-liggen-geen-crisisscenario-s-klaar~a4444872/Waarom niet, zo veel en moeilijk werk is het niet. Een of twee velletjes A-4 en je hebt het plan in de kaart gebracht.Kritiek op trage aanpak problemen Maas, noodplan ontbreektExtra kwetsbaar
Veenstra noemt de binnenvaart extra kwetsbaar omdat er geen korte omleidingsroute is. "De impact is significant terwijl er feitelijk maar één stuw defect is." Ook directeur Wilco Volker van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) wijst op de kwetsbaarheid van de Maas, waarbij er grote schade is voor de sector door een relatief eenvoudig ongeluk.
Geen noodplan
Rijkswaterstaat erkent dat er geen noodplannen zijn voor situaties waarbij een stuw kapot wordt gevaren. "Dit is zo uitzonderlijk dat we er geen calamiteitenplan voor hebben", aldus een woordvoerster. Rijkswaterstaat snapt de kritiek op het trage herstelwerk. "Maar we willen dit zorgvuldig doen om nieuwe problemen te voorkomen."
http://www.1limburg.nl/kritiek-op-trage-aanpak-problemen-maas-noodplan-ontbreekt?context=default