GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #160 Gepost op: 5 januari 2017, 17:59:31
Rijkswaterstaat onderzoekt mobiele damwand voor reparatie stuw bij Grave

Het gaat bijvoorbeeld om een tijdelijke damwand die het waterpeil op de Maas moet regelen.
Ook wordt gedacht aan zandzakken op de bodem en een mobiel ponton of een mobiele dijk die het water moet tegenhouden, zodat het waterpeil in de Maas weer stijgt waardoor de scheepvaart weer op gang komt en oevers niet langer droogliggen.

http://www.nu.nl/binnenland/4374806/rijkswaterstaat-onderzoekt-mobiele-damwand-reparatie-stuw-bij-grave.html


Rijkswaterstaat blijft worstelen met oplossing voor stuw Grave
Volgens Rijkswaterstaat is het niet te zeggen wanneer de berekeningen voor een tijdelijke oplossing zijn afgerond. Daarna is het de vraag hoelang het duurt om alle materialen in Grave te krijgen en die te installeren. Op de persconferentie durfde Rijkswaterstaat zelfs niet te zeggen of het een kwestie wordt van dagen, weken of maanden.

De dienst berekent onder meer een oplossing waarbij een volledige mobiele damwand voor de stuw wordt geïnstalleerd. Zo'n damwand moet bij hoogwater binnen 48 uur uit het water gehaald kunnen worden. Dat maakt het bedenken van een tijdelijke oplossing het moeilijkst, zegt Rijkswaterstaat.

http://nos.nl/artikel/2151595-rijkswaterstaat-blijft-worstelen-met-oplossing-voor-stuw-grave.html

RWS had op nieuwjaarsdag kunnen bedenken dat een ponton of duwbak van de juiste afmetingen (lengte en holte) afzinken tegen de brugpijlers de overlast snel had kunnen beperken door het waterpeil op ca 2-3 meter te brengen middels deze ponton of duwbak.
Pontons en duwbakken snel te heren, tweedehands duwbakken goedkoop te verwerven etc. etc.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=Rnr3QeBUXxU
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 5 jan. 2017
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Het stuwongeluk bij Nederasselt was een kwestie van tijd, vinden pleziervaarders

https://www.youtube.com/watch?v=5F5oy0DgbAU
Omroep Gelderland
Gepubliceerd op 5 jan. 2017



'De ballenlijn bij de stuw is voor de pleziervaart voldoende'

https://www.youtube.com/watch?v=28GSn4MvlkE
Omroep Gelderland
Gepubliceerd op 5 jan. 2017
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #163 Gepost op: 6 januari 2017, 01:17:49
Mogelijk mobiele dijk of damwand op zandzakken in Maas bij Grave

https://www.youtube.com/watch?v=7XYFk70yWVM
Omroep Gelderland
Gepubliceerd op 5 jan. 2017
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Binnenvaartschippers willen Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen na stuw-ongeluk Grave

! No longer available
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 5 jan. 2017
Citaat
Als het nog lang duurt voordat de Maas bij Grave weer bevaarbaar is, kan Rijkswaterstaat een claim verwachten. Binnenvaartschippers denken erover om Rijkswaterstaat aansprakelijk te stellen. De schippers worden zwaar getroffen, want door het gezakte waterpeil moeten ze ver omvaren.



Binnenvaartschippers zijn boos en ongerust: 'Ik ben bang dat we hier niet over dagen of weken pra...

https://www.youtube.com/watch?v=ew_oxtQvbTU
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 5 jan. 2017
Citaat
Als het nog lang duurt voordat de Maas bij Grave weer bevaarbaar is, kan Rijkswaterstaat een claim verwachten. Binnenvaartschippers denken erover om Rijkswaterstaat aansprakelijk te stellen. De schippers worden zwaar getroffen, want door het gezakte waterpeil moeten ze ver omvaren.
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Blunder Rijkswaterstaat na botsing stuw Grave'
GRAVE - Na de aanvaring van de stuw bij Grave werd de sluis bij Heumen veel te laat gesloten. De schade is daardoor onnodig groot. Dat schrijft de Volkskrant.
De fout had tot gevolg dat het waterpeil zo daalde dat de scheepvaart op het Maas-Waalkanaal momenteel onmogelijk is.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat geeft in de krant toe dat er iets fout is gegaan. Door de sluis bij Heumen op tijd te sluiten, zou het waterpeil in het kanaal op niveau zijn gebleven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #166 Gepost op: 6 januari 2017, 11:33:29
@ Binnenvaartschippers zijn boos en ongerust: 'Ik ben bang dat we hier niet over dagen of weken pra...

RWS heeft tot op heden nog geen enkel besluit genomen zo lijkt het. Dus geen besluit over tijdelijk of definitief noch over hoe lang het allemaal zou kunnen gaan duren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #167 Gepost op: 6 januari 2017, 11:43:30
Blunder na botsing stuw Grave: sluis te laat gesloten

De sluis bij Heumen bestaat uit een schut- en een keersluis. De keersluis is op afstand bedienbaar, maar werd pas rond middernacht, 4,5 uur na de aanvaring met de stuw, gesloten. De schutsluis, die met de hand wordt bediend, werd pas om 2.30 uur 's nachts dicht gezet

http://www.volkskrant.nl/binnenland/blunder-na-botsing-stuw-grave-sluis-te-laat-

De schutsluis te Heumen staat onder normale omstandigheden open en wordt door een aannemer in opdracht van RWS open of dicht gezet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #168 Gepost op: 6 januari 2017, 23:10:42
! No longer available
De Gelderlander
Gepubliceerd op 6 jan. 2017
Citaat
De aanvaring met de stuw bij Grave heeft grote gevolgen gehad voor woonbootbewoners in het Maas-Waalkanaal. Het waterpeil daalde zo hard dat de woningen scheef kwamen te liggen. De bewoners moesten hierdoor uitwijken naar een hotel. Hoe groot de schade aan de woonboten is, is nog niet duidelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=TjGUWKodY4A
ANP Video
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #169 Gepost op: 7 januari 2017, 14:16:19
'Voor calamiteiten als in Grave liggen geen crisisscenario's klaar'

Te hoge verwachtingen

De verwachting dat instanties zijn voorbereid en er alle mogelijke crisisscenario's klaarliggen - met reacties als 'hoe heeft dit kunnen gebeuren' - is bij dergelijke calamiteiten veel te hoog, vindt Van Duin.  'Dit is echt niet zo, ze worden vaak verrast', zegt hij. 'Dit zal bijvoorbeeld bij een terroristische aanval in Nederland niet anders zijn.'

Nuchterheid en realisme zijn volgens Van Duin noodzakelijk. 'De werkelijkheid stoort zich niet aan plannen en procedures.' Het komt aan op professionaliteit van medewerkers. Op hun improvisatievermogen, veerkracht en flexibiliteit op het moment dat zich een ramp voordoet. 'Uiteraard moeten de processen hiervoor wel duidelijk zijn; wat zijn de communicatielijnen, wordt er gewerkt met crisisteams, dat werk.'

http://www.volkskrant.nl/binnenland/-voor-calamiteiten-als-in-grave-liggen-geen-crisisscenario-s-klaar~a4444872/

Waarom niet, zo veel en moeilijk werk is het niet. Een of twee velletjes A-4 en je hebt het plan in de kaart gebracht.

Kritiek op trage aanpak problemen Maas, noodplan ontbreekt

Extra kwetsbaar
Veenstra noemt de binnenvaart extra kwetsbaar omdat er geen korte omleidingsroute is. "De impact is significant terwijl er feitelijk maar één stuw defect is." Ook directeur Wilco Volker van het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) wijst op de kwetsbaarheid van de Maas, waarbij er grote schade is voor de sector door een relatief eenvoudig ongeluk.

Geen noodplan
Rijkswaterstaat erkent dat er geen noodplannen zijn voor situaties waarbij een stuw kapot wordt gevaren. "Dit is zo uitzonderlijk dat we er geen calamiteitenplan voor hebben", aldus een woordvoerster. Rijkswaterstaat snapt de kritiek op het trage herstelwerk. "Maar we willen dit zorgvuldig doen om nieuwe problemen te voorkomen."


http://www.1limburg.nl/kritiek-op-trage-aanpak-problemen-maas-noodplan-ontbreekt?context=default