GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40545 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=6Tyc0XkclS0
De Gelderlander

Citaat van: Thor link=msg=1469758 date=1483092862
Buurtbewoner vluchtte voor stank na aanvaring Grave (video)

http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/grave/buurtbewoner-vluchtte-voor-stank-na-aanvaring-grave-video-1.6795240

Slecht zicht, Radar, verkeersposten en ballenlijn en toch (met de nodige vaart ?) de stuw rammen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 30 december 2016, 14:43:27
https://www.youtube.com/watch?v=ESBG0NEmZ2E
Schip flink beschadigd door aanvaring bij Grave
Omroep Gelderland
Gepubliceerd op 30 dec. 2016
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #75 Gepost op: 30 december 2016, 14:45:49
Als het allemaal dramatische vormen zou gaan aannemen dan laat je toch een geschikte(qua lengte en holte/diepgang) ponton of schip dwars tegen de pijlers aan zakken dan zal  het "waterverlies" aanmerkelijk verminderen en daarmee zal de waterstand iets beter in de hand kunnen worden gehouden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=t_tTN1eeXiM
Water in de Maas daalt door ongeluk
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 30 dec. 2016
Citaat
Een Duits binnenvaartschip is donderdagavond tegen een pijler van de Thompsonbrug over de Maas gevaren. De N324 tussen Grave en Nederasselt werd afgesloten. Veel hulpdiensten kwamen ter plaatse, omdat het schip geladen zou zijn met benzeen. Het is nog niet duidelijk of er nu wel of niet benzeen gelekt is.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #77 Gepost op: 30 december 2016, 14:56:32
Moet een behoorlijke klap zijn geweest als ik de stuurhut zo op de foto bekijk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #78 Gepost op: 30 december 2016, 15:43:03
Als de tegenwoordig  beschikbare informatie en communicatie middelen waren gebruikt zou deze calamiteit in de mist niet plaats hebben hoeven te vinden alsmede de onzekerheid in het begin van de hulpverlening.

A.De tanker heeft radar, AIS,electronische kaart waardoor de positie van en de tanker en de vaarweg en infrastructuur heel duidelijk  moeten kunnen zijn voor de schipper en in dit geval tijdens varen in de mist de stuurman oid als radar waarnemer.
B.De tanker was leeg van benzeen deze informatie was bekend bij de vaarwegbeheerder dus contact door de hulpdiensten met RWS oid had een hoop onnodige alarmeringen etc. kunnen voorkomen.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #79 Gepost op: 30 december 2016, 19:16:49
Citaat van: Thor link=msg=1469862 date=1483108983
Als de tegenwoordig  beschikbare informatie en communicatie middelen waren gebruikt zou deze calamiteit in de mist niet plaats hebben hoeven te vinden alsmede de onzekerheid in het begin van de hulpverlening.

A.De tanker heeft radar, AIS,electronische kaart waardoor de positie van en de tanker en de vaarweg en infrastructuur heel duidelijk  moeten kunnen zijn voor de schipper en in dit geval tijdens varen in de mist de stuurman oid als radar waarnemer.
B.De tanker was leeg van benzeen deze informatie was bekend bij de vaarwegbeheerder dus contact door de hulpdiensten met RWS oid had een hoop onnodige alarmeringen etc. kunnen voorkomen.

Sowieso vind ik het erg vreemd dat er 2 uur lang 1 TS en een OVD aan de kant staan te kijken. Toen was de stuurhut er toch ook al vanaf, dus hadden er al snel boten van RWS en de blusboot van Nijmegen geallameerd moeten worden. De bemanning had ook direct kunnen vertellen wat de lading was. daarnaast kun je aan de hoogte van het schip boven de waterspiegel zien dat het niet al te vol is. En verder, ja alle regio's staan op de dijk in de mist te turen en wat kunnen ze meer??? Dat het water zo snel zakt kun je terplaatse niet vermoeden, dat is logisch.  Word die sluis überhaupt wel eens gebruikt voor de scheepvaart? misschien is een remming op enige afstand dan een idee. mocht er dan een schip doorheen varen, dan komt deze niet verder dan die remming en blijft de stuw intact. Van de andere kant, hoevaak komt zoiets voor?? je hoort het nooit!!! Voor de komende dagen misschien iets met damwanden als afsluiting om het waterpeil te herstellen?