GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016

Auteur Topic: GRIP 2 (aanvaring tanker met benzeen) Thompsonbrug - Grave 29-12-2016  (gelezen 40544 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest16066

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 30 december 2016, 20:22:14
Een en ander is geregeld over het gebruik van AIS is in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR).

Citaat
Een schip dat vaart op een vaarweg van CEMT-klasse I of hoger, moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat [...] Het Inland AIS-apparaat moet goed functioneren.

Het Inland AIS-apparaat moet permanent ingeschakeld zijn en de ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van het schip of samenstel overeenkomen.

Enzovoorts, enzovoorts...

De nauwkeurigheid daarvan is maximaal 0,1 meter afwijkend; vanaf het punt waar je echt verkeerd zit (uiterste landtong/afscheidingsdijk sluis) is het 750 meter tot de stuw. Uit de AIS data is op te halen dat het schip voer met minstens 7,8 knopen (= ongeveer 14,5 km/h of 4 m/s), voorbij dat punt. Blijkbaar is het in de drie daarop volgende minuten niet gelukt om het schip voldoende af te kunnen remmen. Getuige uit het feit dat er zich geen (verdere) persoonlijke ongevallen hebben voortgedaan heeft de bemanning op enig moment zelf ook wel ingezien dat dit heel erg fout ging en is tijdig op een redelijk veilige plek op het schip gaan schuilen.

Een schip ligt ook niet zomaar stil. Vergis je niet in de kracht van de stroming op de rivier, die is zeer krachtig. Ik las vandaag ook de nodige stuurlui aan wal opmerkingen, zoals: waarom leg je het schip dan niet dwars, dan rem je veel meer af. Alleen het omgekeerde is juist waar. Door de stroming wordt je juist alleen maar sneller naar (in dit geval) de stuw geduwd door het water. Was de snelheid van het schip dan niet te hoog? Ter verdediging van de schipper voer ik meteen aan dat (redelijk) stilstaand water voor een sluis veel beter remt dan een doorgaande stroom.

Overigens is het schip weldegelijk beladen met 2000 ton benzeen, ik quote Schuttevaer, de organisatie (en website) die werkelijk alles weet over de binnenvaart:

Citaat
De met 2000 ton benzeen geladen Duitse binnenvaarttanker Maria Valentine is donderdag 29 december aan het begin van de avond bij dichte mist tegen een pijler van de Thompsonbrug tussen Grave en Nederasselt gevaren en door de stuw Grave

Met een vernielde stuurhut is het zeer waarschijnlijk dat daarmee ook een groot deel van de communicatie-apparatuur danwel vernietigd danwel onbruikbaar danwel onbereikbaar is geworden. Dat is alvast een enorme beperking in de communicatie (nog los van de taal).

De sluis bij Grave kan op afstand bediend worden (uit mijn hoofd gebeurt dat vanuit Lith, maar kan ook elders). Er is dus geen garantie dat er fysiek iemand van RWS aanwezig is op het sluiscomplex Nederasselt om daar direct in de dienstboot (die normaal gesproken boven de sluis ligt) te springen. Varend vanuit Nijmegen ben je denk ik nog langer onderweg dan in de auto even naar Nederasselt te rijden en daar de boot op te stappen. Alleen je bent niet in een paar minuten van Nijmegen naar Grave, daar doe je (zelfs met OGS) toch snel 15 minuten over; en dan moet je nog geschut worden (en dat is ook niet iets wat je heel snel kan doen...).

Kortom: het tijdsverloop lijkt allemaal mega traag, alleen ik vind het wel meevallen.

Omroep Brabant en Gelderland geven beide de mist de schuld; dat lijkt mij behoorlijk onzin. Wat meer realistisch is, is dat de schipper niet (zoals wel verplicht) goed de AIS in de gaten heeft gehouden. Dat is waarschijnlijk ook de reden voor diens aanhouding.

Jan Smitsman

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #81 Gepost op: 30 december 2016, 22:02:27
@ Joel
AIS staat voor Automatic Identification System
het is een hulpmiddel die de schipper kan gebruiken om te kijken waar hij zich bevind,(op een elektronische kaart die gekoppeld is aan het AIS signaal)
het is niet bedoeld om er (blind)op te varen. maar als hulpmiddel.
Het schip heeft hiervoor een radar die tegenwoordig ook gekoppeld kan worden aan de elektronische vaarkaart en Ais, beter gezegd GPS signaal.
door deze over elkaar te projecteren krijg je op een scherm alle info.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!

superfly

• Forum gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 30 december 2016, 23:16:12
Al met al denk ik dat we gezien wat er gebeurd is en de schade we toch kunnen zeggen dat dit incident gelukkig relatief snel onder controle was, dit had met enige pech uit kunnen draaien op een GRIP 4 situatie met grootschalige evacuatie kunnen uitlopen, wat met de toen heersende weersomstandigheden en tijdstip op zijn minst een uitdaging zou zijn geweest, mede gezien de ligging van Grave t.o.v. het wegennet en ongevalslocatie

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Schade in de haven van Grave

https://www.youtube.com/watch?v=T4c5xcGC1PM
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 30 dec. 2016
Citaat
Bij de haven in Grave waar het water erg laag is door de botsing van een groot binnevaartschip met de stuw onder de brug bij Grave

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Schipper die stuw ramde aangehouden in ziekenhuis

https://www.youtube.com/watch?v=KzDIiZMqI7A
Omroep Gelderland
Gepubliceerd op 30 dec. 2016

aZuL2001

• Forum gebruiker
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #88 Gepost op: 31 december 2016, 00:24:38
Weg was om 13:15 weer vrijgegeven voor het doorgaande verkeer.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum