Ik blijf het zeer bijzonder vinden dat er sommigen menen te denken dat leken, EHBO-ers en dokterassistenten ECG's willen beoordelen en derhalve geen professionele hulp willen inschakelen.
Deze opmerkelijke gedachtekronkel is voer voor .....
Zo opmerkelijk is dat niet... De geleerden hier komen er niet mee, een paar EHBO'ers komen met dit idee. Een clubje uit Amstelveen wil namelijk zo'n ding graag hebben, en jij verdedigd hier e.e.a. door de doktersassistenten erbij te betrekken. Dat (de) Expert(s) je hier uit de droom helpen is niet denigrerend, dat is kennis en kunde.
Als de "leken, EHBO-ers en dokterassistenten" de ECG's
niet zelf willen beoordelen en/of daarmee de professionele hulp onthouden, wat moeten ze dan in godsnaam met dat apparaat? Als je hem niet gebruikt, waarom wil je hem dan hebben, anders dan dat het leuk/interessant/stoer/... staat?!?!
Ik maak ook "dagelijks" meerdere ECG's. Ik ben en vaardig en soort-van ervaren in. Ik ben minstens zo ervaren in het afscheuren van het velletje en het (in een vloeiende beweging) voorschotelen aan de verpleegkundige. Ik heb namelijk geen enkel idee dat ik ook maar enigszins het papiertje kan beoordelen. Ook al heb ik er inmiddels zo velen gezien, en kan ik ook inmiddels echt wel eens de extreme afwijkingen waarnemen. Maar beoordelen begin ik niet aan. Ken je plek!
Mocht ik zonder collega ooit eens ergens als passant bij terecht komen, zou ik dan ook geen behoefte hebben aan de mij bekende monitor. Ik zou hem met gemak en zonder vertraging kunnen aansluiten, maar ik kan er niets mee. Ook ik ben dan simpelweg aangewezen op "handje vasthouden, lief toespreken en hopen op snel een busje voor de deur"...