Inderdaad: flink afgedwaald van het initiele onderwerp.
Wat mij betreft, noem lekenhulpverlening gewoon EHBO en niets anders.
Je kunt er allerlei interessante namen aan geven, zoals EHBO+, assistent ALS, etc. , blijf als lekenhulpverlener gewoon bij de basis.
Voor mensen uit de witte kolom is het vaak al lastig al die pseudo/subopleidingen te onderscheiden, laat staan voor de andere hulpdiensten uit de blauwe en rode kolom.
Zoals ik al een eerder heb gezegd: schoenmaker, blijf bij jouw leest.
Zo ken ik ook
niet de officiele titels "verpleegkundigen+", "ambulanceverpleegkundige+", "arts+", "dokter+" of "chirurg+".
De woorden EHBO+, of mijn zelf verzonnen tegenhanger "ALS
-" (
), zijn niet gewenst in die zin om specifieke subgroepen in de EHBO te maken in de toch al chaotische EHBO markt waar iedereen zijn
eigen niveaus bepaalt welke bovendien niet op elkaar aansluiten qua inhoud en methodieken.
"EHBO+" en "First Responder" kan dus iedereen zijn middels het volgen van een (P)BLS cursus, een standaard EHBO cursus, of een uitgebreide EHBO (specifieke) opleiding.
Om de boel maar eens te versimpelen kennen wij in Nederland
slechts twee soorten eerstehulpverleners, teweten:
a.
de leek, zijnde een omstander, (P)BLS-er, BHV-er (LEH) en de EHBO-er, en
b.
de in de BIG-register geregistreerde professionele eerstehulpverleners, zijnde bijv. (ambulance)verpleegkundigen en artsen.
Niets meer en niets minder.
Alle plussen voor, achter, of tussen de titels en andere mooie letters en tekens geven bovendien totaal geen enkele toegevoegde inhoudelijk waarde aan het niveau van de genoten cursus of opleiding.