wacht lopen

Auteur Topic: wacht lopen  (gelezen 7795 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heidebrandje

  • Gast
Gepost op: 21 oktober 2005, 14:34:28
Wij heben een theater in de gemeente waar we wel eens wacht moeten lopen. Nu is mijn vraag doen meerdere dat brandwachtlopen bij theaters of evenementen ?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:39:42
Wij heben een theater in de gemeente waar we wel eens wacht moeten lopen. Nu is mijn vraag doen meerdere dat brandwachtlopen bij theaters of evenementen ?

Heel, heel vroeger.... tegenwoordig moeten ze gewoon een commerciele brandwacht inhuren als het brandrisico zo groot is dat er een brandwacht moet lopen.....  ;) ;D


ajax

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:48:41
Wij doen dat regelmatig bij bijv feesten in tenten feesten in kantine's carnaval en circus.

aanstaande woensdag t/n vijdag is er weer circus in Laren en dan moet ik weer wachtlopen tijdens de voorstellingen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2005, 15:58:02
Wij doen dat regelmatig bij bijv feesten in tenten feesten in kantine's carnaval en circus.

aanstaande woensdag t/n vijdag is er weer circus in Laren en dan moet ik weer wachtlopen tijdens de voorstellingen.

als het nu fout gaat.... wie is dan verantwoordelijk..... ??? ;)


ajax

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2005, 16:06:31
als het nu fout gaat.... wie is dan verantwoordelijk..... ??? ;)

Wat bedoel je met fout gaan ? Je loopt er tenslote voor als het fout gaat dan is het de bedoeling dat je alarmeerd en ontruimd en als de mogelijkheid er is dat je een beginnende brand blust met kleineblusmiddelen. En ook ben je het aanspreekpunt voor de eerst aankomende TS


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2005, 16:16:23
Wat bedoel je met fout gaan ? Je loopt er tenslote voor als het fout gaat dan is het de bedoeling dat je alarmeerd en ontruimd en als de mogelijkheid er is dat je een beginnende brand blust met kleineblusmiddelen. En ook ben je het aanspreekpunt voor de eerst aankomende TS

Is het alarmeren, ontruimen en het opvangen van de brandweer geen taak meer voor de beheerder/eigenaar van het pand???? Zit het gebouw zo 'rot' in elkaar dat het veilig verblijven in het pand alleen mogelijk is als de brandweer TP is??? (M.a.w. voldoet het gebouw niet aan de regelgeving en is de brandweer de oplossing.....)

Zou jouw werk ook niet gedaan kunnen worden door een ingehuurde commerciele brandwacht?
Ik neem aan dat je dit niet voor niets doet en dat jij voor je inzet geld ontvangt van de gemeente. Als het theater daardoor goedkoper uit is als met een commerciele brandwacht is er sprake van concurentie vervalsing.

Het is en blijft natuurlijk leuk werk maar volgens mij moet de gemeente zich niet inlaten met dit soort zaken...  :)

Met fout bedoel ik dat ondanks je inzet toch slachtoffers vallen omdat je iets niet gezien hebt.... wie is er dan verantwoordelijk? Jij of de eigenaar/gebruiker...????


ajax

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2005, 16:26:16
Is het alarmeren, ontruimen en het opvangen van de brandweer geen taak meer voor de beheerder/eigenaar van het pand???? Zit het gebouw zo 'rot' in elkaar dat het veilig verblijven in het pand alleen mogelijk is als de brandweer TP is??? (M.a.w. voldoet het gebouw niet aan de regelgeving en is de brandweer de oplossing.....)

Zou jouw werk ook niet gedaan kunnen worden door een ingehuurde commerciele brandwacht?
Ik neem aan dat je dit niet voor niets doet en dat jij voor je inzet geld ontvangt van de gemeente. Als het theater daardoor goedkoper uit is als met een commerciele brandwacht is er sprake van concurentie vervalsing.

Het is en blijft natuurlijk leuk werk maar volgens mij moet de gemeente zich niet inlaten met dit soort zaken...  :)

Met fout bedoel ik dat ondanks jou inzet toch slachtoffers vallen omdat je iets niet gezien hebt.... wie is er dan verantwoordelijk? Jij of de eigenaar/gebruiker...????

Het gaat hier meestal om opjecten zoals tenten. Je moet dan denken aan een dance feest of een groot buurtfeest of met carnaval staat er een grote feesttent. En circussen. Bij de aanvraag voor een vergunning bij de gemeente stelt de gemeente als eis dat er brandwacht(en) lopen en hoeveel blusmiddelen er aanwezig moeten zijn. En ja je de organisator's moeten er voor betalen. Het alarmeren gebeurd via een porto die je bij je hebt en je meld aan de AC van te voren dat je daar en daar bent dus je hoeft verder niet veel te melden mocht er echt wat aan de hand zijn.
Je loopt er alleen voor vroegtijdig alarmeren en als de mogelijkheid er is beginnen met de hulpverlening. Maar je hoofdtaak is gewoon er voor te zorgen dat de nooduitgangen vrij zij en eventeule brandgevaarlijke situatie's te verhelpen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2005, 16:46:09
Wij deden het tot een jaar geleden,en om het punt wat palmpie al aandroeg doen wij geen brandwachtdiensten meer in eigen gemeente


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2005, 16:48:13
Laat ik voorop stellen dat het hardstikke leuk kan zijn om zo'n avond in uniform mee te maken  ;) ;) ;D maar waar ligt de verantwoordelijkheid voor het vrijhouden van de nooduitgangen, zorgen dat er niet te veel mensen aanwezig zijn, enz.
Volgens mij ligt die primair bij de aanvrager van een evenement.

Als de gemeente voorschrijft dat er brandwachten aanwezig moeten zijn en dat die vanuit de gemeente moeten komen tegen een zeker tarief.... dan ga je er als gemeente al vanuit de de aanvrager zich niet zal houden aan de vergunningsvoorwaarden. Of je vind het riscico zo groot is dat de brandweer er aanwezig moet zijn om permanent toezicht te houden maar dan moet het volgens mij om incidentele evenementen gaan en niet struktureel.

Wij gaan bij evenementen vooraf kijken of bij opening de aanvrager voldoet aan de eisen uit de vergunning (uitgangen, doeken geimpregneerd, noodverlichting en transparantverlichting werkend). Voldoet hij daar niet aan dan wordt het feest even uitgesteld  ;D ;).
Tijdens het feest gaan we ook nog onaangekondigd kijken of ze nog steeds voldoen aan de eisen en of ze niet te veel mensen aanwezig zijn. Als ze niet meer voldoen hebben ze een probleem en als het niet snel wordt opgelost gaan we andere maatregelen treffen (bijv. deur dicht totdat het aantal mensen is terug gebracht of in het uiterste geval wordt het feest mbv de sterke arm beeindigd. Dat laatste al vier keer meegemaakt!!. Gewoon spoedeisend karakter, die je met randvoorwaarden mag toepassen als aangewezen toezichthouder door B&W, uit de bestuurswet toepassen!!)
Wedden dat dan volgende keer (en ook andere organisatoren) wel de regels na leven  ;).

Maar primair blijf ik bij de stelling dat de organisator verantwoordelijk blijft  voor het toezicht op de veiligheid tijdens het feest. Als je de organisator niet vertrouwd moet je ook geen vergunning verstrekken! Als je het niet met standaard vergunningsvoorwaarden uit de regelgeving veilig krijgt moet je het feest in beginsel niet vergunnen. Als het feest toch moet doorgaan (politieke redenen  ;) ;D) dan vind ik dat ze maar commerciele partijen moeten inhuren om de veiligheid te waarborgen. Gaat de politie ook aan de deur staan bij discotheken......... ??? ;)

Zodra je daar namens de gemeente ook permanent toezicht gaat houden wordt je ook voor een deel verantwoordelijk als het 'fout' gaat.

(heb je al eens nagevraagd of je verzekeringstechnisch 'gedekt' bent als er iets fout gaat door een beslissing die jij genomen hebt?)


ajax

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2005, 17:22:18
Wij deden het tot een jaar geleden,en om het punt wat palmpie al aandroeg doen wij geen brandwachtdiensten meer in eigen gemeente

Bij jullie in de gemeente staat volgens mij nu een circus maar daar lopen dus geen brandwachten van jullie ? Verlede jaar deden jullie nog wel wachtdiensten in Laren bij een dance feest.  
Wat betreft wie er verantwoordelijk is dat is de gemeente die heeft jou daar neer gezet en is verantwoording over jou opzich.
Het betreft wel evenementen die niet elke week zijn maar eenmalig of eens per jaar het gaat meestal om tenten waar een groot feest gehouden word