Hier wordt er elk jaar brandwacht gelopen bij het kerstfeest van een verzorgingsflat (ten). Het zit preventief wel goed in elkaar, alleen zijn er op dat moment te veel mensen tegelijk in 1 ruimte en worden er dus 2 brandwachten gevraagt om daar brandwacht te lopen. (de pasteitjes zijn daar heerlijk.... )
Wij krijgen daar gewoon voor betaald....ik dacht oefenuren.
Circussen hebben we jaren geleden voor het laatst gedaan. Onze betaling was toen dat je familie gratis naar binnen mocht.
House- en danceparties worden nog altijd bezocht en er wordt altijd brandwacht gelopen. Je moet er wel vlug bij zijn, want het aanbod om DAAR te lopen is zeer groot.....
Wat kan je als brandwacht extra doen om te zorgen dat de mensen binnen 1 minuut het BC/RC (brand/rookcompartiment) verlaten hebben......
Als je toevallig aan de verkeerde kant van de zaal staat kom je echt niet meer door de vluchtende mensen bij het incident.....
(bij verzorgingsflats ga ik er vanuit dat er verminderd zelfredzame mensen aanwezig zijn..... dus waarschijnlijk hebben die mensen in het ideale geval al meer tijd nodig...
)
Nu zullen 'oude' mensen toch wel redelijk naar je luisteren bij een ontruiming maar bij een houseparty heb ik mijn twijfels. Vaak wordt er trouwens op de feesten grof geld verdient door de organisator...... als de gemeente brandwachten noodzakelijk vind dan kan de organisator ze ook inhuren. Zoals ik al eerder schreef, staat de politie daar ook aan de deur.....
(Het blijft natuurlijk leuk om daar eens rond te kijken
)
Wat ik als preventist zou doen bij een zorg instelling is zorgen dat er voldoende uitgangen aanwezig zijn en dat iedere verminderd zelfredzame een begeleider (familie?) bij zich zou hebben! Verder zou ik de opstelling van de tafels stoelen beoordelen op voldoende vrije doorgang (minimaal 3 meter van tafel naar tafel). Ook zou ik de aankleding en versiering testen op ontbrandbaarheid. Alleen waxine lichtjes in glazen potten toestaan en geen brandende kaarsen in kerststukjes. De BMI/OAI zal volledig moeten bijstaan en alle brandscheidingen in het totale gebouw laten dicht doen tijdens de viering.
Ook zou ik het personeel er op wijzen dat ze controleren bij het ophalen van de mensen alle kaarsen op de kamers uit zijn....
Bij een houseparty moeten er gewoon voldoende uitgangen zijn die goed zijn aangegeven. In de NEN-EN1838 (of de NEN6088??) staan de grote/zichtafstanden van transparantverlichting. Dwz hoe verder je er vanaf staat hoe groter het bordje moet worden.
Daarnaast zou ik de draaitafel laten koppelen aan de ontruimingsalarminstallatie. Als de OAI aangaat gaat via een relay de stroom van de draaitafel uit (als je de versterker koppeld gaat het niet helemaal goed.....
) De deejay kan dan nog wel mededelingen doen maar niet meer draaien
. Ook zou ik de OAI laten koppelen aan de verlichting van de zaal. OAI aan = licht aan.
De OAI moet een zodanige geluidscapaciteit hebben dat hij boven het geluidsniveau van de aanwezigen uitkomt.
De aankleding van het feest moet moeilijk brandbaar zijn. Als dat allemaal in orde is is er geen meerwaarde voor een brandwacht!! Als dat niet allemaal in orde is.... is het gebouw niet geschikt voor houseparty's.......