wacht lopen

Auteur Topic: wacht lopen  (gelezen 8018 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2005, 18:37:41
Is een evenement met 12000 man/vrouw en 2 tenten van ieder 3000 m2 + een buiten area ook een groot evenement....  ;) ;D (psst, daar liep geen brandweerman permanent rond.....  ;) maar het leek me wel gezellig met al die lekkere ******  ;) ;D ;D ;D)


Rene112

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2005, 22:04:58
Onbegrijpelijk dat er nog steeds gemeenten/brandweerkorpsen zijn die zelf wacht-/bewakingsdiensten lopen op basis van voorschriften in een eigen vergunning......

En dat daarmee in bepaalde gevallen ook nog eens levensgevaarlijke preventieve fouten worden gecompenseerd?   Tja.....    :-[ :'(

groeten,
René de Caluwé


ajax

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2005, 00:03:36
Onbegrijpelijk dat er nog steeds gemeenten/brandweerkorpsen zijn die zelf wacht-/bewakingsdiensten lopen op basis van voorschriften in een eigen vergunning......

En dat daarmee in bepaalde gevallen ook nog eens levensgevaarlijke preventieve fouten worden gecompenseerd?   Tja.....    :-[ :'(

groeten,
René de Caluwé

Wat voor fouten worden er dan gemaakt die levensgevaarlijk zijn volgens jou ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:21:02
Bij jullie in de gemeente staat volgens mij nu een circus maar daar lopen dus geen brandwachten van jullie ? Verlede jaar deden jullie nog wel wachtdiensten in Laren bij een dance feest. 
Wat betreft wie er verantwoordelijk is dat is de gemeente die heeft jou daar neer gezet en is verantwoording over jou opzich.
Het betreft wel evenementen die niet elke week zijn maar eenmalig of eens per jaar het gaat meestal om tenten waar een groot feest gehouden word 

Klopt,er staat een circus bij ons in het dorp.En dat wordt alleen maar bezocht op een aantal momenten door onze preventiemedewerker.Maar vaak zie je dat een circus zelf een BHVploeg heeft,die speciaal getraint zijn op hun specifieke situatie.je hebt toch te maken met een grote tent,veel mensen maar ook een aantal dieren waar ik van blij ben dat er een hek tussen zit  :-X
En heeft een circus zelf behoorlijk wat brandblussers staan.

Gisteravond is ons medegedeelt dat wij nu officieel geen brandwachtdiensten meer doen,en dat als er een evenement is die vraagt om brandwachten,dat de organisatie daar zelf voor moet zorgen,en zal moeten inhuren bij een bedrijf.En dat wordt ook vastgelegt in de vergunning.
Voor gisteravond waren de brandwachtdiensten al 0,en werden evenementen alleen maar van te voren bezocht door de preventiemedewerker.Precies zoals Palmpie ookal aangaf ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2005, 21:37:35
Wat voor fouten worden er dan gemaakt die levensgevaarlijk zijn volgens jou ?

Dat schrijf ik niet!  ;)

Wat helaas nog steeds wel eens voorkomt is het volgende :

Een gebouw (of een tijdelijk bouwsel zoals een feesttent) voldoet niet aan de minimale preventieve voorschriften. Door het brandweerkorps wordt zelf "de oplossing" bedacht in de vorm van een verplichte aanwezigheid van brandweermensen (wacht- en bewakingsdienst). Daarmee neemt de brandweer de verantwoordelijkheid voor die onveilige situatie op zich... en dat vind ik een slechte zaak  ;)

En los hiervan is het uitvoeren van wacht- en bewakingsdiensten volgens mij geen officiële (wettelijke) taak van de brandweer. Dat betekent dat wanneer brandweerkorpsen deze werkzaamheden toch tegen betaling uitvoeren, zij oneerlijk concurreren met bedrijven die hier hun geld mee verdienen.

groeten,
René de Caluwé


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:47:28
Hier wordt er elk jaar brandwacht gelopen bij het kerstfeest van een verzorgingsflat (ten). Het zit preventief wel goed in elkaar, alleen zijn er op dat moment te veel mensen tegelijk in 1 ruimte en worden er dus 2 brandwachten gevraagt om daar brandwacht te lopen. (de pasteitjes zijn daar heerlijk.... ;D ;D)
Wij krijgen daar gewoon voor betaald....ik dacht oefenuren.

Circussen hebben we jaren geleden voor het laatst gedaan. Onze betaling was toen dat je familie gratis naar binnen mocht.

House- en danceparties worden nog altijd bezocht en er wordt altijd brandwacht gelopen. Je moet er wel vlug bij zijn, want het aanbod om DAAR te lopen is zeer groot..... ::) ::) ;D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2005, 13:02:32
Hier wordt er elk jaar brandwacht gelopen bij het kerstfeest van een verzorgingsflat (ten). Het zit preventief wel goed in elkaar, alleen zijn er op dat moment te veel mensen tegelijk in 1 ruimte en worden er dus 2 brandwachten gevraagt om daar brandwacht te lopen. (de pasteitjes zijn daar heerlijk.... ;D ;D)
Wij krijgen daar gewoon voor betaald....ik dacht oefenuren.

Circussen hebben we jaren geleden voor het laatst gedaan. Onze betaling was toen dat je familie gratis naar binnen mocht.

House- en danceparties worden nog altijd bezocht en er wordt altijd brandwacht gelopen. Je moet er wel vlug bij zijn, want het aanbod om DAAR te lopen is zeer groot..... ::) ::) ;D ;D

Wat kan je als brandwacht extra doen om te zorgen dat de mensen binnen 1 minuut het BC/RC (brand/rookcompartiment) verlaten hebben...... ???

Als je toevallig aan de verkeerde kant van de zaal staat kom je echt niet meer door de vluchtende mensen bij het incident.....
(bij verzorgingsflats ga ik er vanuit dat er verminderd zelfredzame mensen aanwezig zijn..... dus waarschijnlijk hebben die mensen in het ideale geval al meer tijd nodig... :-\)

Nu zullen 'oude' mensen toch wel redelijk naar je luisteren bij een ontruiming maar bij een houseparty heb ik mijn twijfels. Vaak wordt er trouwens op de feesten grof geld verdient door de organisator...... als de gemeente brandwachten noodzakelijk vind dan kan de organisator ze ook inhuren. Zoals ik al eerder schreef, staat de politie daar ook aan de deur..... ??? (Het blijft natuurlijk leuk om daar eens rond te kijken  ;D ;D ;D ;D)

Wat ik als preventist zou doen bij een zorg instelling is zorgen dat er voldoende uitgangen aanwezig zijn en dat iedere verminderd zelfredzame een begeleider (familie?) bij zich zou hebben! Verder zou ik de opstelling van de tafels stoelen beoordelen op voldoende vrije doorgang (minimaal 3 meter van tafel naar tafel). Ook zou ik de aankleding en versiering testen op ontbrandbaarheid. Alleen waxine lichtjes in glazen potten toestaan en geen brandende kaarsen in kerststukjes. De BMI/OAI zal volledig moeten bijstaan en alle brandscheidingen in het totale gebouw laten dicht doen tijdens de viering.
Ook zou ik het personeel er op wijzen dat ze controleren bij het ophalen van de mensen alle kaarsen op de kamers uit zijn....  ;D

Bij een houseparty moeten er gewoon voldoende uitgangen zijn die goed zijn aangegeven. In de NEN-EN1838 (of de NEN6088??) staan de grote/zichtafstanden van transparantverlichting. Dwz hoe verder je er vanaf staat hoe groter het bordje moet worden.
Daarnaast zou ik de draaitafel laten koppelen aan de ontruimingsalarminstallatie. Als de OAI aangaat gaat via een relay de stroom van de draaitafel uit (als je de versterker koppeld gaat het niet helemaal goed..... ;D) De deejay kan dan nog wel mededelingen doen maar niet meer draaien ;). Ook zou ik de OAI laten koppelen aan de verlichting van de zaal. OAI aan = licht aan.
De OAI moet een zodanige geluidscapaciteit hebben dat hij boven het geluidsniveau van de aanwezigen uitkomt.
De aankleding van het feest moet moeilijk brandbaar zijn. Als dat allemaal in orde is is er geen meerwaarde voor een brandwacht!! Als dat niet allemaal in orde is.... is het gebouw niet geschikt voor houseparty's....... ;)


ajax

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2005, 13:55:08
Hier is alles in orden niet te veel mensen in een gebouw of tent maar de gemeente eist als extra bij tenten dat er brandwachten lopen en de gemeente. Net zo goed dat de gemeente eist dat er zoveel brandblussers aanwezig moeten zijn.


Rene112

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2005, 20:52:49
Hier is alles in orden niet te veel mensen in een gebouw of tent maar de gemeente eist als extra bij tenten dat er brandwachten lopen en de gemeente. Net zo goed dat de gemeente eist dat er zoveel brandblussers aanwezig moeten zijn.

En daar zit ook zo'n beetje het probleem....   ;)

Stel je voor dat de gemeente (de brandweer is daar onderdeel van!) zou eisen dat er 5 brandblussers moeten zijn..... die allemaal gekocht moeten zijn bij het eigen brandweerkorps (dat daar een handeltje in heeft........)?    ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


ajax

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2005, 00:00:40
En daar zit ook zo'n beetje het probleem....   ;)

Stel je voor dat de gemeente (de brandweer is daar onderdeel van!) zou eisen dat er 5 brandblussers moeten zijn..... die allemaal gekocht moeten zijn bij het eigen brandweerkorps (dat daar een handeltje in heeft........)?    ;) ;D

groeten,
René de Caluwé

We verhuren ze wel