Heel herkenbaar. Of dat hun zoon dat niet deed, en dat ik het verkeerd zag. Dat de camerabeelden niet kloppen waarop de diefstal te zien is. Of aan de een of andere stoornis waar tegenwoordig elk kind er wel eentje van lijkt te hebben. Vooral lekker blijven knuffelen. Ik ben niet voor kindermishandeling maar met de ouderwetse correctie zijn een heel wat generaties beter groot geworden. Tegenwoordig werken ouders liever allebei 40 uur in de week en hebben daarnaast 3 hobby's. De kinderen... euh... die doen we er bij. Als ik een kind een verdiende draai om de oren geef dan staan papa en mama wel binnen een half uur op het politiebureau te janken en heb ik een klachtenprocedure er bij.
Het is iets wat in Nederland steeds normaler is geworden. Niemand mag of wil schijnbaar nog kinderen corrigeren. Leerkrachten, politiemensen maar ook dokters merken dat wel. Kinderen werken ook niet altijd mee bij de dokter en ze misdragen zich soms ook door schelden, slaan of spugen naar de dokter of verpleegkundige zodra er iets gebeurt wat het kind onprettig vindt of niet bevalt.
Vroeger was het normaal dat 1 van de ouders dan ingreep, het kind vermanend toesprak met stemheffing om normaal te doen of soms om het kind even te corrigeren door het stevig aan te pakken. Eind jaren 70/begin jaren 80 kon je als chirurg (in Londen) ook gewoon zelf het kind een klap verkopen terwijl de ouders er bij waren.
Deze eeuw heb ik het in mijn Nederlandse jaren niet meer meegemaakt, alleen de Turkse vaders/broers corrigeerden opstandige, misdragende kindertjes "Jij niet spoeg naar dokter, sik delan".