@TeamchefsSGB boos over geweld tegen hulpverleners; kritische tweet @ArdvanderSteur

Auteur Topic: @TeamchefsSGB boos over geweld tegen hulpverleners; kritische tweet @ArdvanderSteur  (gelezen 18600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ronaldod

• VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
Citaat van: silque link=msg=1471721 date=1483690653
Helaas!  Mensen die langdurig ziek zijn, feitelijk al ergens anders werken, stage lopen, gedetacheerd zijn...... drukt allemaal op onze sterkte. Formatief hebben we voldoende personeel, in de praktijk is dat anders.

Wat denk je van met 8 uur diensten de jaar planning maken maar veel agenten draaien 9 uurs diensten. Dan ga je ook redelijk mank.
Veel ouder personeel heeft vrijstelling van nachtdienst. Dus vaak dezelfde personen in de nacht dienst. Die daardoor wat eerder richting de stress/verzuim gaan.
Het verzuim bij de politie is erg hoog. In 2016 was het gemiddelde 7% tegen een algemeen gemiddelde van 3,8%. Dan ga je zoals silque als schrijft een groot verschil krijgen tussen theorie/planning en praktijk.

Proost

• Politiekundige
  • Forum gebruiker
Even nieuwsgierig hé:
Citaat van: ronaldod link=msg=1472122 date=1483751122
Wat denk je van met 8 uur diensten de jaar planning maken maar veel agenten draaien 9 uurs diensten.
Is dit ivm drukte, planning of geeft men persoonlijk de voorkeur aan 9 uurs diensten?

Veel ouder personeel heeft vrijstelling van nachtdienst. Dus vaak dezelfde personen in de nacht dienst. Die daardoor wat eerder richting de stress/verzuim gaan.
Vrijstelling ivm de 55+ regeling?

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Ach...zolang je met droge ogen dat je voor kwaliteit staat en aan de andere kant wederom de bezetting per dienst omlaag schroeft dan ben ik wel een beetje klaar.

2007 in onze eenheid ongeveer 12 dubbel bemensde voertuigen en nog diverse wijkteams actief.
2017 in onze eenheid 6 dubbel bemensde voertuigen en nog twee bureau's open.

De meldingen zijn niet afgenomen, maar nemen alleen maar toe en de mensen op de straat werken zich het rambam. Toch blijven we volhouden dat we als NP met ons goede werk bezig zijn. Intern zijn we een logge, incompetente, organisatie geworden. Veel ondersteunende diensten bepalen hoe het werk op straat gedaan wordt. Het is dat we in de operatie zoveel mogelijk het verschil proberen te maken. De organisatie eromheen maakt het niet makkelijker.

Maar goed... met een jaar of 7 zullen we wel weer gaan decentraliseren... weer nieuwe wijkposten aanschaffen etc etc.  98uiye
Ik vind het jammer dat het zo allemaal gaat. De pest is dat we er niet heel veel invloed op hebben omdat veel door "het land" wordt bepaald. ::)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: grizz link=msg=1472139 date=1483773291
Ach...zolang je met droge ogen dat je voor kwaliteit staat en aan de andere kant wederom de bezetting per dienst omlaag schroeft dan ben ik wel een beetje klaar.

2007 in onze eenheid ongeveer 12 dubbel bemensde voertuigen en nog diverse wijkteams actief.
2017 in onze eenheid 6 dubbel bemensde voertuigen en nog twee bureau's open.

De meldingen zijn niet afgenomen, maar nemen alleen maar toe en de mensen op de straat werken zich het rambam. Toch blijven we volhouden dat we als NP met ons goede werk bezig zijn. Intern zijn we een logge, incompetente, organisatie geworden. Veel ondersteunende diensten bepalen hoe het werk op straat gedaan wordt. Het is dat we in de operatie zoveel mogelijk het verschil proberen te maken. De organisatie eromheen maakt het niet makkelijker.

Maar goed... met een jaar of 7 zullen we wel weer gaan decentraliseren... weer nieuwe wijkposten aanschaffen etc etc.  98uiye
Ik vind het jammer dat het zo allemaal gaat. De pest is dat we er niet heel veel invloed op hebben omdat veel door "het land" wordt bepaald. ::)

We gaan eens afwachten wat de Belgische politiemensen in Brussel bereiken. Deze politiemensen hebben een bijzondere stap gezet namelijk collectief ziek melden (politie brussel/molenbeek), een actie van de politieagenten zelf zonder vakbond.

Politie Brussel massaal 'ziek' vooraf aan patrouille in Molenbeek

Citaat
UPDATE Agenten die gisteren voor hun werk in de Brusselse wijk Molenbeek werden verwacht, hebben zich plotseling ziek gemeld. De korpsleiding kreeg aan het begin van de nachtdienst ziekmeldingen via Whatsapp van alle 25 agenten van het interventieteam. Ook de ochtendploeg zou zich vandaag hebben ziek gemeld.

http://www.ad.nl/buitenland/politie-brussel-massaal-ziek-vooraf-aan-patrouille-in-molenbeek~a2ec73de/

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: Proost link=msg=1472135 date=1483770449
Even nieuwsgierig hé:Is dit ivm drukte, planning of geeft men persoonlijk de voorkeur aan 9 uurs diensten?

Vrijstelling ivm de 55+ regeling?

Conform het BARP mag je de voorkeur voor 9-uursdiensten opgeven. Dat scheelt je per maand twee diensten. Daarom doet bijna iedereen het ook.

En de vrijstelling is eveneens hetzelfde verhaal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Proost

• Politiekundige
  • Forum gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1472140 date=1483774426
We gaan eens afwachten wat de Belgische politiemensen in Brussel bereiken. Deze politiemensen hebben een bijzondere stap gezet namelijk collectief ziek melden (politie brussel/molenbeek), een actie van de politieagenten zelf zonder vakbond.

Politie Brussel massaal 'ziek' vooraf aan patrouille in Molenbeek

http://www.ad.nl/buitenland/politie-brussel-massaal-ziek-vooraf-aan-patrouille-in-molenbeek~a2ec73de/
Ben benieuwd of de collega's die de diensten allemaal hebben mogen opvullen er net zo over denken...
Citaat van: DiNozzo link=msg=1472165 date=1483780299
Conform het BARP mag je de voorkeur voor 9-uursdiensten opgeven. Dat scheelt je per maand twee diensten. Daarom doet bijna iedereen het ook.

En de vrijstelling is eveneens hetzelfde verhaal.
Bedankt, weet ik dat ook weer.

guest12562

• Gast
Ben benieuwd of de collega's die de diensten allemaal hebben mogen opvullen er net over denken.
Die zitten waarschijnlijk met hetzelfde probleem en ik vermoed dat ze deze actie gezamenlijk hebben opgezet. Als je een punt wilt maken zul je dit met z'n allen moeten doen.

Senior GGP

• Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • Back the Blue
Politieman Peter vertelde hier volgens mij het verhaal waar velen zich in zullen herkennen...

Citaat
Politie chronisch onderbezet: 'Van der Steur, wat is veiligheid u waard?'

De werkdruk bij de politie is veel te hoog, blijkt uit een enquête van politievakbond ACP. Door onderbezetting en tekort aan materieel neemt de druk onder agenten toe. Peter (40), politieman in een middelgrote stad in Nederland, herkent de onvrede van zijn collega's. "We hebben te weinig mensen, dat merk je aan alles."

"Zaken blijven te lang liggen en kunnen niet tijdig afgewerkt worden. Er is te weinig capaciteit om aangiften direct op te pakken. Op straat is de bezetting moeizaam." Het wordt Peter, die anoniem wil blijven, en zijn collega's zo steeds moeilijker gemaakt om hun werk goed te doen.

En het werk van een politieman gaat al niet over rozen. In de twintig jaar dat Peter bij de politie werkt, werd hij al bedreigd met vuurwapens en messen, kreeg hij klappen en trappen, werd hij 'tot op het bot' beledigd, bespuugd en opzettelijk aangereden in zijn dienstauto. En ja, dat soort dingen raakt hem ook persoonlijk. "Het zou niet gezond zijn als het je niet raakt. Beledigingen doen altijd iets met je. Bedreigingen nog meer. De ramen van mijn huis zijn zelfs een keer ingegooid. Al heb ik nooit kunnen bewijzen dat dat met mijn werk te maken heeft, toevallig is het wel."

Jaarwisseling
Tijdens de jaarwisseling afgelopen weekend hadden veel agenten het ook weer zwaar te verduren. Ze werden bekogeld met vuurwerk en stenen. Voor Peter verliep de jaarwisseling dit keer relatief rustig, maar dat is weleens anders geweest. Ook hij is ooit bestookt met zwaar vuurwerk. "Bij dit soort incidenten vraag ik me oprecht af: wat bezielt die mensen om hulpverleners zo te lijf te gaan? We zijn er ook voor hen als zij ons nodig hebben."

"Het ene moment red ik levens, het andere moment schrijf ik een bekeuring"
In twintig jaar tijd heeft Peter het respect en de waardering voor de politie zien afnemen, terwijl de agressie toenam. "Het lijkt alsof mensen steeds meer moeite hebben om gezag te aanvaarden. Misschien is het een verandering in de maatschappij, misschien heeft het met opvoeding te maken."

'Ga toch boeven vangen'
Peter begrijpt best dat niemand het leuk vindt om op de bon te worden geslingerd. Maar dat hoort ook bij zijn werk. "Het ene moment red ik levens, het andere moment schrijf ik een bekeuring. Iedereen weet dat niet-handsfree telefoneren achter het stuur verboden is. Ík zit niet fout, jij pleegt een overtreding. Ik doe gewoon mijn werk als ik je daarvoor aanhoud. Wat heeft het dan voor zin om mij te lijf te gaan en me uit te maken voor alles wat lelijk is?"

'Ga boeven vangen. Heb je niets beters te doen? Als ik je nodig heb, ben ik er niet'. Wekelijks krijgt hij het te horen. "Dat voelt persoonlijk, omdat ik er juist wil zijn voor de burger. Daar doe je je werk voor. Maar wij als politiemensen zijn ook aan handen en voeten gebonden. We doen wat we kunnen, maar door onderbezetting komen we niet aan álles toe."

Oplossingen
Om de situatie te verbeteren, is meer geld nodig om mensen en middelen te faciliteren, vindt Peter. Daarnaast zou geweld tegen hulpverleners zwaarder bestraft moeten worden én moet de wetgeving worden aangepast om bevoegdheden uit te breiden. "Er wordt al jaren gepraat over een nieuwe wapenstok. Dat ding dat we nu hebben is te kort, dat zet geen zoden aan de dijk. Die nieuwe moet er gewoon komen. Hetzelfde geldt voor het verzoek om tasers en bodycams. Het gaat allemaal zo traag. Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie, red.) kan mooi praten, maar daar koop ik niets voor op straat. Ik zou hem willen vragen: wat is veiligheid u waard? Niet in woorden, maar in daadwerkelijke oplossingen."

Ík zit niet fout, jij pleegt een overtreding.
De politie zelf moet volgens Peter ook meer prioriteiten stellen. "Er zijn ontzettend veel evenementen waar de politie bij wordt ingezet. We moeten overal bij zijn. Voetbalwedstrijden, concerten, grote festivals. Wat ik vaak mis, is het maken van keuzes. Als een gemeente een aanvraag doet voor politie-inzet bij een muziekfestijn, zouden we moeten zeggen: nee, dat doen we niet. Dat gebeurt te weinig."

Geen mooiere baan
Peter staat het liefst op straat. "Daar ligt mijn politiehart. Ik wil er zijn voor de mensen, zaken oplossen, een bijdrage leveren aan een veiliger samenleving. Dat is voor mij het belangrijkste." Ondanks de bezuinigingen en het toenemende geweld noemt Peter zijn werk nog altijd 'fantastisch'. "Er is geen mooiere baan, ik zou niet anders willen", zegt hij zonder aarzelen. "De positieve dingen winnen het nog altijd van de negatieve. Mensen redden uit een brandende auto, een verdachte op heterdaad aanhouden bij een overval; die dingen maken het vak gewoon geweldig. En het zou een zooitje worden in onze maatschappij als de politie er niet was."

http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/politie-chronisch-onderbezet-van-der-steur-wat-is-veiligheid-u-waard

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Wat denk je van met 8 uur diensten de jaar planning maken maar veel agenten draaien 9 uurs diensten. Dan ga je ook redelijk mank.

Die snap ik niet. Bij ons heeft 90% een 9-uurs modaliteit, die worden ook altijd 9 uur gepland. Alleen het handjevol collega's dat een 8 uurs modaliteit heeft wordt afwijkend gepland, die beginnen standaard een uur later.
ik ervaar daar dan ook geen problemen mee.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

guest12562

• Gast
Gaat in dit geval toch om deze opmerking:

Citaat van: DiNozzo link=msg=1472165 date=1483780299

Hierdoor vallen er dan toch ook gaten, want minder diensten ingepland en niet een uur later, dat is dan toch een andere oplossing?