Het was ook maar een suggestie, daarom juist ook watercontainers met inhoud van 7.500 liter. Als de haakarm met aanhangwagen en 2 watercontainers gaat rijden heb je ook 15.000 liter ter plaatse. En ben uiteraard geen expert maar watercontainers met 7.500 liter zijn nu toch ook al in gebruik bij vele Nederlandse brandweerkorpsen?
Nu hoef je alleen het aantal multifunctionele haakarmvoertuigen en watercontainers uit te breiden, aanhangwagens aan te besteden en minimaal aan opleidingen te doen.
Er is helemaal niets mis met suggesties echter moet je soms ook even dingen loslaten die men nu al doet in Nederland. We spreken hier over een andere realiteit die niet meer strookt met de huidige praktijk in Nederland.
De veiligheidsregio Kennemerland heeft de conclusie getrokken dat het brandkranensysteem op termijn niet toekomstbestendig blijkt en men daarom gaat stoppen met gebruik van deze brandkranen.
Het zegt dus dat de brandweer zelf haar bluswater moet meenemen of moet zorgen dat ze het zelf snel over grotere afstand naar een brand gaan pompen.
Je moet het brandweertechnisch/-brandweerkundig benaderen. Het is garantie op half werk of gekloot in praktijk als je na wilt gaan denken over dit soort zaken als een boekhouder door vast te houden aan multifunctionele voertuigen en minimale opleiding, training, etc. Het gebruik van brandkranen is nu ook niet gratis, het geld wat je bespaart kan je al gebruiken voor watertankers. Het is ook geen schande om een beetje extra geld te besteden aan de brandweer, in Nederland hebben we ook geen moeite om veel extra geld uit te geven aan cultuur of genderneutrale pispotten in openbare gebouwen.
Het gaan rijden met wissellaadbakvoertuigen met een wissellaadbak op de aanhanger (niet zelfladend/-lossend) is ook nog al een avontuur om 15.000 liter ter plaatse te krijgen. Het zal niet meevallen om je brandweerchauffers echt ervaren te krijgen om achteruit te kunnen rijden met deze combinaties. Een truck-opleggercombinatie met 40.000 liter is makkelijker achteruit te rijden op een inzetlocatie.