Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van brandkranen

Auteur Topic: Veiligheidsregio Kennemerland wil volledig onafhankelijk worden van brandkranen  (gelezen 7183 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: oma link=msg=1471863 date=1483721329
Ik vind het ondanks dat het nieuws uit deze regio relatief laat de media heeft gehaald goed nieuws. Ik vind het belangrijk dat de brandweer ook bezig is met de lange termijn en actie onderneemt als men weet dat het brandkranensysteem niet toekomstbestendig is.

Ik vind het ook belangrijk dat men zich realiseert dat drinkwater gebruiken om brandjes te blussen in een steenrijk land iets pervers heeft omdat er iedere 15 seconden iemand (meestal baby of kind) sterft omdat ze nog steeds niet beschikken over schoon, veilig drinkwater.

De aan ons bestuur voorgestelde oplossing heeft ook in het voorjaar 2016 de regionale media al gehaald. Maar omdat er geen 'gedoe' was had het denk ik niet veel nieuwswaarde.
Er is ook nog geen definitief bestuurlijk besluit genomen. De gemeenten voeren eerst nog gesprekken met de drinkwaterleidingbedrijven.

De hoeveelheid drinkwater die de brandweer gebruikt voor brandbestrijding is een fractie van wat wij hier in Nederland met zijn allen door onze toiletpotten het riool in laten lopen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Rufes link=msg=1471869 date=1483722093
Er zijn er al 2 aangeschaft. 1 op Uitgeest en 1 op Rijsenhout. Capaciteit van 14.000 liter water en is uitbreidbaar naar 15.000 liter.



Geen eigen pomp dus water afgifte naar de autospuit veel trager dan met een eigen pomp en de tankwagen is bij het laden afhankelijk van een externe pomp(autospuit/MSA oid) of een brandkraan. Extra investering in een beetje pomp hoeft echt niet de kop te kosten,bovendien als je een eigen pomp hebt kun je er ook een waterkanon op zetten,in deze tijd van personeelstekorten een pre !


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1471873 date=1483723164
Hoe groot de TW's worden weet ik niet, maar gezien de huidige 4 tankwagens rond de 15.000 liter zijn zullen de andere 4 dat ook wel worden. Heel veel groter zullen de tankwagens niet worden. Dan krijg je namelijk truck+opleggers en daar hebben we in Nederland niet veel goeie ervaringen mee.

In het plan zijn 8 watertankwagens opgenomen waarmee de 4 huidige ook vervangen worden. Dit betreft 2 oude tankwagens (Haarlem-West) en de 2 tijdelijke voertuigen van Uitgeest en Rijsenhout. Deze 4 voertuigen hebben allen geen pomp en dat geeft nogal wat nadelen bij de inzet.
Uitgangspunt is (vooralsnog) 8 voertuigen met pomp en circa 15.000 liter water.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Rene501 link=msg=1472368 date=1483812327
Geloof me, er is goed gerekend aan de tijden tijdens het uitwerken van het plan.
Uitgangspunten voor het rekenwerk: 260.000 objecten (gebouwen) en 3.000 locaties waar een tankautospuit en/of dompelpomp kan opstellen.1. Direct na aankomst brandweer kan 500 liter/minuut geleverd worden en in risicogebieden 1.000 liter/minuut. Bij grotere branden binnen maximaal 45 minuten 4.000 liter/minuut en binnen 75 minuten 8.000 liter/minuut.

Optimale dekking van de 4 groot-watertransporten krijgen we (vooralsnog) door te kiezen voor een constructie met 2.000 meter uitrijdbare slangleiding en aparte pompvoertuigen.2. Dus geen combi-dompelpompunits op haakarmbakken met alle bijbehorende vertraging. We willen het liefst gelijktijdig van 2 kanten (brand en waterwinpunt) de transportleiding opbouwen.
Maar alle betere en slimmere varianten zijn uiteraard welkom!


1.Direct na aankomst kan geleverd worden etc..... is afhankelijk van de pompcapaciteit, hoe lang deze hoeveelheid geleverd kan worden hangt af van de tank en van de bluswateraanvoer.
2.Een modern GWT kan water leveren binnen gemiddeld 1/4 van tijd van wat er nu met die combi-dompelpompunits nodig is.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Een haakarm met aanhangwagen met watercontainers met 7.500 liter inhoud en eigen pomp?

Bij aankomst plaats incident zet je de watercontainer neer op de gewenste plek, ondertussen kan de haakarm de watercontainer van de aanhangwagen op de gewenste plek plaatsen. Zodra de eerste watercontainer leeg is kan de haakarm deze container naar de vullocatie rijden, vullen, terug brengen en weer wisselen met de volgende lege watercontainer. Hierdoor kan je een constanter e wateraanvoer leveren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1472703 date=1483951494
Een haakarm met aanhangwagen met watercontainers met 7.500 liter inhoud en eigen pomp?

Bij aankomst plaats incident zet je de watercontainer neer op de gewenste plek, ondertussen kan de haakarm de watercontainer van de aanhangwagen op de gewenste plek plaatsen. Zodra de eerste watercontainer leeg is kan de haakarm deze container naar de vullocatie rijden, vullen, terug brengen en weer wisselen met de volgende lege watercontainer. Hierdoor kan je een constanter e wateraanvoer leveren.

Als je graag vaker op de zijkant bij je burgers in de voortuin wil liggen met brandweerwagens moet je inderdaad wissellaadbakvoertuigen gebruiken met grote klotsende watertanks. Het maakt je voertuig topzwaar.

7.500 liter water is niet zo veel water. In eerdere reacties zie je al voertuigen van brandweer Kennemerland en Qatar die 10.500 - 14.000 liter water aan boord hebben.

De wissellaadbakinstallatie moet ook geschikt zijn om het gewicht van veel grotere watertanks op het voertuig kunnen trekken. Als je moet gaan werken met gevulde tank standaard op voertuig kan je het ook op een chassis zetten zonder de wissellaadbak installatie. Als je moet werken met half gevulde tanks op je voertuig trekken om vervolgens verder af te vullen bij een uitruk voor watertankwagen verknoei je tijd.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Het was ook maar een suggestie, daarom juist ook watercontainers met inhoud van 7.500 liter. Als de haakarm met aanhangwagen en 2 watercontainers gaat rijden heb je ook 15.000 liter ter plaatse. En ben uiteraard geen expert maar watercontainers met 7.500 liter zijn nu toch ook al in gebruik bij vele Nederlandse brandweerkorpsen?

Nu hoef je alleen het aantal multifunctionele haakarmvoertuigen en watercontainers uit te breiden, aanhangwagens aan te besteden en minimaal aan opleidingen te doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1472714 date=1483953462
Het was ook maar een suggestie, daarom juist ook watercontainers met inhoud van 7.500 liter. Als de haakarm met aanhangwagen en 2 watercontainers gaat rijden heb je ook 15.000 liter ter plaatse. En ben uiteraard geen expert maar watercontainers met 7.500 liter zijn nu toch ook al in gebruik bij vele Nederlandse brandweerkorpsen?

Nu hoef je alleen het aantal multifunctionele haakarmvoertuigen en watercontainers uit te breiden, aanhangwagens aan te besteden en minimaal aan opleidingen te doen.

Er is helemaal niets mis met suggesties echter moet je soms ook even dingen loslaten die men nu al doet in Nederland. We spreken hier over een andere realiteit die niet meer strookt met de huidige praktijk in Nederland.

De veiligheidsregio Kennemerland heeft de conclusie getrokken dat het brandkranensysteem op termijn niet toekomstbestendig blijkt en men daarom gaat stoppen met gebruik van deze brandkranen.

Het zegt dus dat de brandweer zelf haar bluswater moet meenemen of moet zorgen dat ze het zelf snel over grotere afstand naar een brand gaan pompen.

Je moet het brandweertechnisch/-brandweerkundig benaderen. Het is garantie op half werk of gekloot in praktijk als je na wilt gaan denken over dit soort zaken als een boekhouder door vast te houden aan multifunctionele voertuigen en minimale opleiding, training, etc. Het gebruik van brandkranen is nu ook niet gratis, het geld wat je bespaart kan je al gebruiken voor watertankers. Het is ook geen schande om een beetje extra geld te besteden aan de brandweer, in Nederland hebben we ook geen moeite om veel extra geld uit te geven aan cultuur of genderneutrale pispotten in openbare gebouwen.

Het gaan rijden met wissellaadbakvoertuigen met een wissellaadbak op de aanhanger (niet zelfladend/-lossend) is ook nog al een avontuur om 15.000 liter ter plaatse te krijgen. Het zal niet meevallen om je brandweerchauffers echt ervaren te krijgen om achteruit te kunnen rijden met deze combinaties. Een truck-opleggercombinatie met 40.000 liter is makkelijker achteruit te rijden op een inzetlocatie.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Op zich geen nieuwe discussie. De laatste jaren zijn in heel veel regio's extra TW's gekomen. Twente bijvoorbeeld had alleen in Nijverdal, De Lutte, Enschede en Hengelo waterwagens. Dat zijn ondertussen veel meer korpsen (ik noem Haaksbergen, Goor, Holten, Vroomshoop, Weerselo en Tubbergen). Daarnaast zijn ook WTS 500 systemen veel gebruikte oplossingen.

Bedoelen ze met GWT's WTS 1000/2500 of over kleinere afstanden? Volgens mij zijn er toch best veel WTS 1000's in Kennemerland?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Je kan met de gemeente ook een afspraak maken dat als de hens er goed inzit, je gebruik mag maken van hun kolkenzuiger. Je hebt als brandweer dan plots de beschikking over een voertuig met +\- 9000l water, wat je geen drol kost omdat het naast brandweerwagen ook elke dag zijn brood verdient door putjes te zuigen. Zuigen uit een sloot e.d. Is ook geen probleem door de arm. Als brandweerkorps moet je dan al 1 tankwagen minder aankopen, en kan je met 1 eigen tankwagen toekomen.

Je kan bovendien perfect een dual led lichtbalk en sirene erop zetten, waardoor het met een brandweerchauffeur prioritair ter plaatse kan gaan.