Jij vind het jammer Oma, elke keer als een ambulance zonder patient vertrekt richting ziekenhuis omdat er mogelijk niet goed uitgevraagd is en ze ook bij de huisarts terecht konden bijvoorbeeld? En wie levert er kritiek dan als de ambulance een keer niet op komt dagen terwijl het wel had gemoeten
Je vat het prima samen. Ik vind het ernstig als door niet goed uitvragen een ambulance bij ons met spoed wordt ingezet omdat er niet goed is uitgevraagd. Het komt bij ons niet voor omdat de 999-centralisten weten dat ze ontslag krijgen als ze niet goed uitvragen.
Als de centralist goed uitvraagt komt er geen ambulance ter plaatse bij iemand die ook naar de huisarts had kunnen gaan.
Ik lever kritiek als de spoedambulance niet op komt dagen als het het wel had gemoeten. Iedereen mag mij daar ook op afrekenen in Qatar ondanks dat het meldkamerproces de eindverantwoordelijkheid is van mijn medisch directeur. ProQA is een uitvraagsysteem dat in meerdere landen wordt gebruikt. Ik durf net als mijn medisch directeur er de handen voor in vuur te steken dat als de centralist gewoon de vragen stelt die in zijn scherm verschijnen het onmogelijk is dat er bij een medische spoedsituatie geen ambulance met spoed ingezet wordt terwijl het wel had gemoeten.
Wij weten dat we onze wettelijke responsetijd van 8 minuten bij levensbedreigend(e) letsel/aandoening niet kunnen garanderen als we uit voorzorg ambulances met spoed gaan inzetten en de dekking van het verzorgingsgebied niet in stand kunnen houden.
Het nadeel van ons meldkamerproces is dat het gewoon dom werk is, het is callcenter-werk.
In Nederland zie je dat er bijna geen RAV te vinden is de wettelijke repsonsetijd van 15 minuten haalt. Het zegt dat je dan helemaal de luxe niet hebt om zinloos uit te rukken.
We weten ook dat de brandweer in Nederland een bezuinigingsslag heeft gemaakt door verschillende kazernes/posten definitief te sluiten, hoe minder kazernes met materieel je hebt hoe belangrijker het gaat worden om je uitrukpersoneel ook op die plek uitrukgereed te houden. Je zet het pas met spoed in als je weet dat het noodzakelijk is.
We zien ook dat de brandweer in Nederland steen en been klaagt over anderen die door automatische brandmelding zorgen dat de brandweer loze ritten heeft. Hoe wil je het rijmen als de brandweer op haar eigen meldkamer wel voor de zekerheid of voor een mogelijk ernstig incident een tankautospuit een loze rit laat maken?