Brandweerwagen glijdt van de weg, brandweerman gewond Zutphenseweg - Lochem 07-01-2017 #nt

Auteur Topic: Brandweerwagen glijdt van de weg, brandweerman gewond Zutphenseweg - Lochem 07-01-2017 #nt  (gelezen 7486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1473163 date=1484082911
@oma, ben al afgehaakt met lezen na de eerste alinea van je bericht: de centralisten worden ontslagen als ze niet goed uitvragen? Nou, lekkere werksfeer hangt daar dan zeg, bang om ook maar 1 minuscuul foutje te maken want je weet dat je dan op straat staat..... Zal de werksfeer niet ten goede komen....
En uitvragen is ook niet echt uitvragen. Het uitvragen gebeurt door ProQA, de centralist hoeft eigenlijk alleen maar voor te lezen. Uiteraard onder (mogelijk) lastige omstandigheden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1473163 date=1484082911
@oma, ben al afgehaakt met lezen na de eerste alinea van je bericht: de centralisten worden ontslagen als ze niet goed uitvragen? Nou, lekkere werksfeer hangt daar dan zeg, bang om ook maar 1 minuscuul foutje te maken want je weet dat je dan op straat staat..... Zal de werksfeer niet ten goede komen....

Als je de moeite had genomen verder te lezen had je kunnen weten dat het gewoon callcenter-werk is voor de politie-, brandweer en ambulancedienst. De werksfeer is prima omdat deze mensen in een callcenter van een winkelketen ook niet maar zo voor de vuist weg mogen kletsen.

Deze 999-centralisten krijgen alle spoedmeldingen binnen, we hebben 60 lijnen bemand en burgers kunnen in 8 verschillende talen een spoedmelding doen. De centralist werkt met ppds (politie), fpds (brandweer en/of mpds (ambulance). Ze werken de vragen in het scherm zo snel mogelijk al. Er rolt vervolgens een code uit, aan de hand van de code worden eenheden ingezet.

Het niet houden aan de vragen is geen miniscuul foutje, het is de ernstigste fout die een centralist op onze meldkamer kan maken. Een fout die het verschil kan beteken tussen leven en dood van burgers maar ook de dood kan betekenen van politiemensen die op een melding worden afgestuurd zonder backup van zwaar bewapende teams.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Job45 link=msg=1473166 date=1484083925
En uitvragen is ook niet echt uitvragen. Het uitvragen gebeurt door ProQA, de centralist hoeft eigenlijk alleen maar voor te lezen. Uiteraard onder (mogelijk) lastige omstandigheden.

ProQA (voor ambulance) is gewoon een stukje software, het vraagt niets, het toont alleen de vraag die gesteld moet worden aan de melder. Het is wel echt uitvragen omdat je wel de geschikte persoon moet zijn. Het valt niet altijd mee om uit iemand het antwoord te krijgen op een vraag omdat melders in paniek kunnen zijn en niet altijd luisteren naar wat de centralist vraagt.

Het is op de meldkamer ook niet de bedoeling dat centralisten vragen overslaan of maar zo iets invullen omdat je dan ook onterecht hulpdiensten inzet.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: oma link=msg=1473168 date=1484084741
Als je de moeite had genomen verder te lezen had je kunnen weten dat het gewoon callcenter-werk is voor de politie-, brandweer en ambulancedienst. De werksfeer is prima omdat deze mensen in een callcenter van een winkelketen ook niet maar zo voor de vuist weg mogen kletsen.

Deze 999-centralisten krijgen alle spoedmeldingen binnen, we hebben 60 lijnen bemand en burgers kunnen in 8 verschillende talen een spoedmelding doen. De centralist werkt met ppds (politie), fpds (brandweer en/of mpds (ambulance). Ze werken de vragen in het scherm zo snel mogelijk al. Er rolt vervolgens een code uit, aan de hand van de code worden eenheden ingezet.

Het niet houden aan de vragen is geen miniscuul foutje, het is de ernstigste fout die een centralist op onze meldkamer kan maken. Een fout die het verschil kan beteken tussen leven en dood van burgers maar ook de dood kan betekenen van politiemensen die op een melding worden afgestuurd zonder backup van zwaar bewapende teams.

Overal waar mensen werken kunnen fouten ontstaan, ook bij de hulpdiensten, ook op de meldkamer. En ik weet prima hoe een meldkamer er van binnen uit ziet en functioneert. Zeker kan een fout een mensenleven kosten, en ja, dat wil je voorkomen. Waarom maak je dan niet een volledig geautomatiseerd systeem? Nog minder kans op fouten. Werksfeer is niet prima, dit kan niet als er druk op je staat omdat als je 1 foutje maakt direct op straat staat. Zoals ik zei: Fouten maken is menselijk, ook bij de hulpdiensten/meldkamer. Om iemand direct zo zwaar af te rekenen als er 1 foutje gemaakt wordt? Nee, dat is niet proportioneel. Wantja, je zult die ambulance maar wegsturen terwijl het helemaal niet nodig was geweest omdat je diegene aan de lijn jouw vraag verkeerd begreep.... Dag werk 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1473173 date=1484086447
Overal waar mensen werken kunnen fouten ontstaan, ook bij de hulpdiensten, ook op de meldkamer. En ik weet prima hoe een meldkamer er van binnen uit ziet en functioneert. Zeker kan een fout een mensenleven kosten, en ja, dat wil je voorkomen. Waarom maak je dan niet een volledig geautomatiseerd systeem? Nog minder kans op fouten. Werksfeer is niet prima, dit kan niet als er druk op je staat omdat als je 1 foutje maakt direct op straat staat. Zoals ik zei: Fouten maken is menselijk, ook bij de hulpdiensten/meldkamer. Om iemand direct zo zwaar af te rekenen als er 1 foutje gemaakt wordt? Nee, dat is niet proportioneel. Wantja, je zult die ambulance maar wegsturen terwijl het helemaal niet nodig was geweest omdat je diegene aan de lijn jouw vraag verkeerd begreep.... Dag werk 98uiye

Als jij prima weet hoe een meldkamer functioneert zou je horen te weten dat het bovenstaande onzin is. Het niet goed uitvragen is geen fout omdat een fout per ongeluk is. Als je met de uitvraagsystemen een vraag mist moet je het opzettelijk doen.

Je hebt wel gelijk dat als het technisch zou kunnen om een volledig geautomatiseerd te krijgen we het zouden doen omdat de mensen de zwakste schakel zijn op je meldkamer.

De werksfeer op onze meldkamer is prima omdat ik je al vaker gezegd hebt dat het een callcenter is. De medewerkers die bij ons werken zijn ervaren callcentermedewerker en spreken meerdere talen. Het is niet zo dat je bij ons vloeiend Arabisch moet spreken om de hulp te vragen van poitie, brandweer en ambulance. De 999-alarmcentrale is een hele belangrijke en bijzondere vorm van een callcenter. De mensen die er werken zijn trots dat ze er mogen werken. De mensen vinden het niet belachelijk dat ze ontslag krijgen als ze spoedmeldingen opzettelijk anders verwerken dan ze gezegd is door de baas. Ze hebben namelijk al veel ervaring op gedaan in commerciele callcenters, de toko's waar personeel de biezen kan pakken als ze targets niet halen.

Ik heb je zelfs aangegeven hoe belangrijk deze centralisten zijn voor de burgers en hulpdiensten, opzettelijk een vraag niet stellen (omdat je denkt dat je het beter weet hoe je goed een alarmmelding moet afhandelen) kan het verschil maken tussen leven en dood van een burger maar het kan ook zorgen dat je bijv. politiemensen zonder back-up van zwaar bewapende eenheden de dood injaagd. Ik denk dat de centralist die opzettelijk vragen niet gesteld die hij verplicht had moeten stellen liever ontslag heeft dan dat hij naar het politiebureau moet gaan agenten uitleggen wat hij gedaan heeft.

Het is met bovenstaande systemen niet mogelijk dat de melding wordt uitgegeven aan brandweereenheden of ambulancevoertuigen met spoed. In de systemen zit wel een code voor dubieuze melding waarbij iemand denkt dat er een slachtoffer is echter rolt er dan een code met een lagere prioreit uit waardoor het geen spoedrit meer is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Correctie:

Citaat van: oma link=msg=1473192 date=1484119779
Het is met bovenstaande systemen niet mogelijk dat deze melding (auto over de kop, geen slachtoffer, geen brand, geen gevaarlijke situatie overig verkeer) wordt uitgegeven aan politie, brandweer of ambulancevoertuigen met spoed. In de systemen zit wel een code voor dubieuze melding waarbij iemand denkt dat er een slachtoffer is echter rolt er dan een code met een lagere prioreit uit waardoor het geen spoedrit meer is.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513

VNOGregio
‏@VNOGregio
Politieonderzoek ongeval brandweervoertuig #Lochem afgerond. Conclusie: chauffeur maakte geen fout. Weersomstandigheden debet aan ongeval.



https://twitter.com/VNOGregio/status/818716309450059777


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: oma link=msg=1473118 date=1484071543

We zien ook dat de brandweer in Nederland steen en been klaagt over anderen die door automatische brandmelding zorgen dat de brandweer loze ritten heeft. Hoe wil je het rijmen als de brandweer op haar eigen meldkamer wel voor de zekerheid of voor een mogelijk ernstig incident een tankautospuit een loze rit laat maken?

2 januari 2017: Project STOOM afgerond: 50% reductie bereikt

Citaat
besluitvorming en kwam een good practise aan de orde: een grote zorginstelling die samen met de brandweer werkt aan het terugdringen van onechte en ongewenste meldingen. Allemaal waardevolle resultaten voor het land.

 http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=44229


guest12562

  • Gast
Citaat van: rozema12 link=msg=1473199 date=1484123363
VNOGregio
‏@VNOGregio
Politieonderzoek ongeval brandweervoertuig #Lochem afgerond. Conclusie: chauffeur maakte geen fout. Weersomstandigheden debet aan ongeval.



https://twitter.com/VNOGregio/status/818716309450059777

Dan heeft die chauffeur toch niet goed geanticipeerd?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Tja als de hele weg die hij al heeft afgelegd goed te rijden was en hij verrast werd door glad wegdek waar dat niet te voorzien was, domme pech. Maar als je al glibberend naar de je prive auto moet lopen, voorzichtig naar de kazerne moet rijden en ook onderweg merkt dat het glad is en de RAC je ook waarschuwt dat het glad kan zijn is het opmerkelijk dat je zo ver van de weg af kunt glijden tegen een boom als je met aangepaste snelheid rijd.

Wat betreft wel of niet alarmeren. Ergens loopt hier ook een discussie over een onderzoek wat betreft het aantal nodeloze ambulance ritten door het uitvraag¨protocol wat nu gebruikt wordt door centralisten. Veel meldingen ook naar de brandweer komen met minimale info binnen bij de uitrukkende voertuigen.
Om de verwerkingstijd laag te houden heb ik het gevoel dat na de eerste info verkeersongeval, auto op zijn dak, een collega centralist de melding al uitstuurt naar Ambulance en brandweer. Hierdoor is de verwerkingstijd extreem laag, en kunnen we altijd naderhand afschalen of tot ontdekking komen dat brw en ambulance niet nodig zijn. Dit is mijn giswerk, gebaseerd op eigen ervaringen.
Voorbeeld: melding beknelling zwaar, auto in brand. Als je dan uitrukt staat er te lezen kop staart aanrijding, persoon zit nog in auto, niet bekneld en andere auto komt rook onder motor kap uit, mogelijk koelvloeistof. Ter plaatse iedereen uit de auto, geen brand, geen beknelling en alleen blikschade.
Maar de TS, een HV en de OVD ¨plus ambulances waren al met Prio 1 onderweg.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar