Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133593 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #130 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:45:30
Ik denk dat je een belangrijke bron van informatie over het hoofd ziet:

Van Amerongen berging uit Arnhem heeft in de jaren 80 / 90 al met blauwe zwaailichten naar bepaalde bergingsopdrachten gereden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft gehad (medewerkers van van Amerongen / medewerkers van regionale hulpdiensten?) Hoe waren deze ervaringen? Positief / negatief? Wat is de reden geweest om hier van af te zien?



(bron: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3359.msg433890#msg433890)

Is er iemand die weet hoe dit door beide partijen werd ervaren

- Hulpdiensten enerzijds
- Bergingsbedrijf anderzijds

Ik kan mij als leek in beide verhalen vinden. Ik zou zelf met een oplossing als onderstaande komen:

Ik denk dat je moet kijken naar een soort van "beperkt" voorrangsvoertuig. Wat bedoel ik daarmee:

- Vrijstelling van rijden door gesloten verklaringen en dergelijke;
- Vrijstelling van gebruik vluchtstrook;
- GEEN vrijstelling van door rood rijden, hogere snelheid etc.
- Eventueel als extra attentiewaarde ten tijde van rijden over vluchtstrook etc. blauwe zwaailichten toestaan, maar niet tijdens het 'normale' rijden. Dit na toestemming van een meldkamer (IM-meldkamer / Gemeenschappelijke meldkamer). Uiteraard met bijbehorende registratie.

Wat heeft het als voordeel? Blauwe zwaailichten geven de gemiddelde burger eerder de neiging een voertuig voor te laten. Dat zal als voordeel hebben dat het voertuig eerder ter plaatse is bij een pechgeval / ongeval. Ik denk wel dat je gebruik van dit "recht" moet beperken tot een situatie waarin een voertuig zich op een gevaarlijke positie bevindt, in mijn ogen op het snelwegen- / autowegennet op de rijstrook of op een gevaarlijke manier op de vluchtstrook. Vluchthavens etc. zijn relatief gezien een veilige locatie.

Het beperken van de vrijstelling dat men niet door rood mag rijden of voorrang mag nemen, heeft als extra waarde dat de meest gevaarlijke situaties zijn die je in mijn ogen als voorrangsvoertuig kan creeëren, niet door en berger / IM-voertuig gecreeërd worden.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #131 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:52:21
Ik denk dat het inderdaad regio gebonden is hoe vaak een berger als laatste aankomt,vaker komt het voor dat de IM berger te laat gebeld wordt,of soms helemaal vergeten wordt te bellen. Echt waar,is al een paar keer voorgekomen en heel vaak minuten na een melding.

Maar als wij niet zo belangrijk zijn voor IM om er snel te zijn en de economie te redden,want daar draait alles om,wat heeft IM dan voor zin? Alleen wij zijn diegene die er weer voor kunnen zorgen dat de weg vrij komt.
De economieredders.. Tja, voor mij is dit gewoon een part of the accident, alle spoed is er vanaf, jullie als berger hebben de hele hulpverlening de tijd om te komen en kunnen toch pas beginnen met bergen als het incident in de afrondende fase is. Naar mijn mening is er bij jullie aanrijden geen spoed gemoeid, hooguit bij een pechgeval, maar ook dan ben ik bang dat die ene minuut die je wint omdat je 2 stoplichten door mag rijden niet van levensbelang zal zijn.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #132 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:54:44
Mijn ervaring met bergers in de regio A-A is dat we met 2 bergers "moeten" samenwerken. De een is Vrolijk en de andere Bergnet. Mijn ervaring is dat een van de 2 altijd op tijd is en de vtgn altijd goed en netje verzorgd hebben. De andere vraag ik mij altijd weer af hoe het in godsnaam mogeljk is dat ze weer de europeesche aanbesteding hebben kunnen winnen. Daar zijn al heel wat klachtenbriefjes/melding er voor uitgegaan.

De eerste is soms, zeker bij een IM-incident heel snel terplaatse. Dit is im mijn ogen een zeer professioneel bedrijf.

@ Bergnet67
Gefeliciteerd man met je verjaardag. O0
Vrolijk ken ik ook van mijn regio, samenwerking altijd zeer fijn. Kan me nog goed herinneren dat een ventje van 8 eens zei toen hun voertuig afgesleept werd : "Maar dit is toch helemaal niet leuk, waarom is hij dan vrolijk?".  0098 De berger moest hier toch ook wel om lachen, haha.
Verder werken we hier zolang we niet op de snelweg zitten vaak met plaatselijke bergers, Ooievaar is er één die me zo te binnen schiet en zo zijn er meerdere dorpen die hier een berger hebben.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #133 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:32:51
Als ik inderdaad bij een IM sta en vervolgens 2 uur moet wachten vraag ik dat mij ook af. Alleen moet je dat ff uitleggen aan de opdrachtgever,want niet de wachttijd geldt maar de aanrijdtijd! Daar worden wij op afgerekend.

En ik hoef ook niet nodig door rood hoor,maar met die spitsstroken tegenwoordig zou een akoestisch signaal en wat meer voorlichting aan het publiek handig zijn.
P.s wij hebben ook brandweermensen op parttime functie in dienst hoor,dus de hulpverleners zijn er al ;D O0


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #134 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:48:08
Ik denk dat voorlichting een betere optie is dan overal maar blauwe zwaailampies te gaan monteren. Dan ga ik ze ook op mijn privé-voertuig zetten want hee, ik ben politieagent en ik kom elk jaar wel een paar keer bij een ongeval waar nog geen politie bij is.

Aan de andere kant, we hebben op de A9 ook een berger standby staan bij Twaalfmaat. Bij een incident op de snelweg wordt gelijk ook de berger aangeroepen. Negen van de tien keer is die berger er eerder dan dat wij er zijn. Dus ja, dat standby staan helpt wel, echter moet hij toch nog wachten tot de slachtoffers er uit zijn en eventuele sporen veilig gesteld zijn. Bij een simpele kopstaart is het echter wel handig want dan kunnen er versneld rijstroken worden vrijgegegeven.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #135 Gepost op: 1 augustus 2011, 16:24:31
Ik denk dat voorlichting een betere optie is dan overal maar blauwe zwaailampies te gaan monteren.
(...)
Na vele jaren van minuscule veranderingen in wet- en regelgeving en het wel of niet uitvoeren van voorlichtingscampagnes wordt het publiek echt niet warm of koud van wéér een voorlichtingscampagne. De meeste verkeersdeelnemers weten niet wat zij in zeer specifieke situaties moeten doen of laten, of er nu wel of niet een voorlichtingscampagne op los is gelaten. Denk aan doorgetrokken strepen bij toeritten op een snelweg ("goh meneer, mag ik daar niet overheen?"), het juist nemen van (turbo)rotondes, het opvolgen van aanwijzingen ("nee, ik heb geen idee wat die aanwijzing betekent, meneer"), het laten passeren van weginspecteurs ("ja, ik dacht dat die de afrit ging pakken en dat vond ik niet eerlijk") en ik kan zo nog wel de hele dag doorgaan.

Nee, ik moet u teleurstellen. In het huidige Nederland is een voorlichtingscampagne voor zo'n specifiek doel als "hoe reageer ik op een berger met spoed" weggegooid geld. Bovendien is voor spoed het zwaailicht en sirene uitgevonden. Als de BV Nederland inderdaad vindt dat er maatregelen genomen moeten worden om een berger sneller ter plaatse te laten zijn, dan doen ze dat wat mij betreft met maatregelen die iedereen begrijpt (bijv. zwaailicht en sirene) of met bestaande maatregelen (bijv. takel standby zetten).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #136 Gepost op: 1 augustus 2011, 16:43:09
Ik kan me wel wat voorstellen in de reactie van Lt.Col.me.
Waar men wel mee zou moeten beginnen in mijn ogen is leerlingen van auto- motor- en brommerrijscholen zowel in theorie- als praktijklessen leren waarvoor bergingsbedrijven, verkeersregelaars en weginspecteurs zijn, wat zij mogen en waarvoor zij dienen te leren.
En neem dit soort zaken ook mee tijdens de examens en mocht het nodig zijn om hiervoor de examenvragen uit te breiden omdat er nu te weinig ruimte voor is dan moet dat maar.
Dan kan men ( de nieuwe lichting weggebruikers ) tenminste nooit meer zeggen ik wist het niet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #137 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:15:11
Maar als je op die toer gaat (leerlingen uitleggen wat een berger is, kan en mag) dan moet je daar niet ophouden.

- Hoeveel leerlingen komen tijdens het lessen een voorrangsvoertuig tegen?
- Hoeveel leerlingen komen tijdens het lessen een manoeuvrerende vrachtwagen tegen?
- Hoeveel leerlingen raken in de slip tijdens het lessen?
- Hoeveel leerlingen komen een ernstig ongeval tegen waarbij een 3 baans snelweg volledig over de vluchtstrook moet, met aanrijdende hulpdiensten en alles?

Ik heb zelf rijbewijs A, B, C, D en voor BCD ook E

Het halen van die verschillende rijbewijzen was voor mij een behoorlijke eye-opener over wat het eigenlijk is om met een dergelijk voertuig te moeten rijden.

Ik ben er zelf voorstander van om op een oefenterrein (zoals Lelystad / TrafficPort Venlo etc.) leerlingen voor een B rijbewijs eens een uurtje met een vrachtwagen te laten rijden. Voor mij hoeft het niet met bus / motor specifiek, maar het idee wat een vrachtwagen kan en niet kan is op dit moment iets wat ik als ik met de vrachtwagen op pad ben veel tegen kom. De mensen vanaf een jaar of 50 stoppen even en geven je de ruimte als je aan het manoeuvreren bent. Onder die leeftijd kan het allemaal niet snel genoeg en is ieder gaatje er eentje waar je tussendoor kan. En de jonge honden die net hun rijbewijs hebben weten vaak niet wat ze moeten doen en gaan op hele vervelende manieren staan te twijfelen.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #138 Gepost op: 2 augustus 2011, 10:24:42
Ik heb om het gevoel te krijgen ook wel eens een korte kennismakingsles gehad met een vrachtwagen op de openbare weg. Dat was wel leerzaam maar ik geef er niet meer ruimte voor. Dat deed ik daarvoor ook al en nu nog steeds O0.

Hoeveel geld zit er niet in campagnes dat fietsers uit de dodehoek moeten blijven? Iedereen kent ze wel. En toch zie je bij elk rood verkeerslicht in een beetje stad een heel stapeltje fietsers... in de dodehoek van een vrachtwagen. Het besef is er wel, maar de meesten lijken er niet veel mee te doen..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #139 Gepost op: 4 augustus 2011, 00:30:26
er zitten een aantal nadelen aan als je nog anderen met ogs laat rijden, oa verzekering technisch, opleiding, voertuigbeheersing en dan heb ik het nog niet over de vervuiling van het systeem als bergers het mogen zal er ook door anderen aanspraak op gemaakt worden en dan rijd straks half nederland met blauw