Ik denk dat je een belangrijke bron van informatie over het hoofd ziet:
Van Amerongen berging uit Arnhem heeft in de jaren 80 / 90 al met blauwe zwaailichten naar bepaalde bergingsopdrachten gereden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft gehad (medewerkers van van Amerongen / medewerkers van regionale hulpdiensten?) Hoe waren deze ervaringen? Positief / negatief? Wat is de reden geweest om hier van af te zien?
(bron:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3359.msg433890#msg433890)
Is er iemand die weet hoe dit door beide partijen werd ervaren
- Hulpdiensten enerzijds
- Bergingsbedrijf anderzijds
Ik kan mij als leek in beide verhalen vinden. Ik zou zelf met een oplossing als onderstaande komen:
Ik denk dat je moet kijken naar een soort van "beperkt" voorrangsvoertuig. Wat bedoel ik daarmee:
- Vrijstelling van rijden door gesloten verklaringen en dergelijke;
- Vrijstelling van gebruik vluchtstrook;
- GEEN vrijstelling van door rood rijden, hogere snelheid etc.
- Eventueel als extra attentiewaarde ten tijde van rijden over vluchtstrook etc. blauwe zwaailichten toestaan, maar niet tijdens het 'normale' rijden. Dit na toestemming van een meldkamer (IM-meldkamer / Gemeenschappelijke meldkamer). Uiteraard met bijbehorende registratie.
Wat heeft het als voordeel? Blauwe zwaailichten geven de gemiddelde burger eerder de neiging een voertuig voor te laten. Dat zal als voordeel hebben dat het voertuig eerder ter plaatse is bij een pechgeval / ongeval. Ik denk wel dat je gebruik van dit "recht" moet beperken tot een situatie waarin een voertuig zich op een gevaarlijke positie bevindt, in mijn ogen op het snelwegen- / autowegennet op de rijstrook of op een gevaarlijke manier op de vluchtstrook. Vluchthavens etc. zijn relatief gezien een veilige locatie.
Het beperken van de vrijstelling dat men niet door rood mag rijden of voorrang mag nemen, heeft als extra waarde dat de meest gevaarlijke situaties zijn die je in mijn ogen als voorrangsvoertuig kan creeëren, niet door en berger / IM-voertuig gecreeërd worden.