Tot op de grond toe afbranden? nou nou, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Ik chargeer misschien een beetje, maar mijn bedoeling is er niet minder om. Zo gauw iemand begint over blauwe zwaailampen en sirene voor de "niet-traditionele" hulpdiensten, voelen de "traditionele" hulpdiensten zich toch wel een beetje in hun eer aangetast. Uw verdere reactie, hieronder gequote met mijn reactie daarop, spreekt daarvan boekdelen.
Naar mijn weten rijden HV auto's met de instelling om op tijd te komen om daar onmiddelijk in gevaar zijnde personen te redden. Met alle respect, de berger die naar het zelfde ongeval als ik als hbt rijdt, staat daar nog een half uur uit zijn neus te frunniken voor het incident meester is, iedreen is afgevoerd en hij het wrak mag wegslepen.
Dat hij dan van zijn baas aan verplichte aanrijtijd meekrijgt is erg leuk en aardig, maar de noodzaak van snel aanwezig zijn mis ik.
Net als hiervoor al is aangegeven door een agent, als er een gevaarlijk pechgeval staat, heeft die agent alle mogelijkheden en middelen om die auto wat "zichtbaar"te maken. Ik zie simpelweg geen meerwaarde, dat er mensen zijn die heel lastig zijn in het verkeer is mij ook bekend, maar om dan maar blauw blauw er op te gooien.
Ik kan u meer voorbeelden geven van situaties waarin blauw zwaailicht en sirene worden gebruikt voor andere dan levensreddende activiteiten, dan van situaties waarin wél levensreddende handelingen nodig zijn. Denkt u maar eens aan de DJI voor het vervoer van gevangenen, de politie of de KMar voor de begeleiding van diplomaten/vips, waardetransporten of militaire colonnes, de NFI voor misdaadonderzoek, de arrestatieteams of DSI eenheden voor de aanhouding van allerhande louche figuren, de brandweer voor allerlei grote of kleine brandjes of paarden in het water waar geen mensenleven mee wordt bedreigd, en zo zijn er nog talloze voorbeelden denkbaar. De enige diensten die altijd daadwerkelijk alleen actief met blauw zwaailicht en sirene rijden om mensenlevens te redden zijn de ambulancedienst, de spoed-huisarts, en eventueel het orgaantransport en de reddingsbrigade/KNRM. De andere diensten doen dat alleen maar wanneer het hen zo uitkomt.
Kortom: de vlieger dat blauw zwaailicht en sirene uitsluitend mensen redt gaat hier niet op.
Het voorbeeld van het pechgeval en dat een agent dat met blauw zwaailicht wel zichtbaar kan maken is een puur theoretisch verhaal. Immer staat er dan niet meer 1 voertuig levensgevaarlijk, maar staan er 2 voertuigen levensgevaarlijk. En dan kunt u wel zeggen dat er blauwe zwaailampen knipperen.... zolang er malloten op een botsabsorber met zo'n enorme knipperende pijl botsen kunnen die ook op een stilstaande politie-auto botsen. De oplossing moet niet zijn om zo'n pechgeval te willen beveiligen, de oplossing moet zijn om dat pechgeval z.s.m. naar een veilige plek te krijgen. De snelweg is voor stilstaande voertuigen en voetgangers
levensgevaarlijk. U zou zich als hulpverlener eens moeten afvragen of u daar zelf in de incidentbeveiliging aan de kant van de middenberm zou willen staan (waarbij u dus zelf achter de vangrail in de middenberm staat), afwachtend totdat die berger eindelijk eens komt. Wellicht moet dan zelfs een keer uw buffervoertuig aangereden worden... misschien dat u zich dan realiseert waarom Rijkswaterstaat er alles aan gelegen is om met name pechgevallen zo snel als maar even kan van de weg te schuiven.
Waar het om gaat, en kennelijk hebt u dat niet begrepen, is dat zowel een brandweerman als een berger (voor IM) een verplichte aanrijdtijd heeft. Die wordt niet opgelegd door een baas, die wordt opgelegd vanuit de overheid. En dat betekent per definitie dat er ook faciliteiten moeten zijn om die aanrijdtijd te halen. en blauw zwaailicht en sirene kan daarvoor een oplossing zijn. En nogmaals: ik zeg niet dat we dit moeten invoeren; ik sta daar ook sceptisch tegenover. Maar we kunnen dat wel bespreekbaar maken in plaats van direct tegen een idee aan te schoppen.