Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133028 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #230 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:04:37
`Correct me if I'm wrong, maar de bergers komen in mijn regio Noord Holland-Noord ter plaatse als wij ( brw, pol en ambu) nog bezig zijn.... . Ofwel, of jullie binnen 5, 10, 20 of 30 min tp komen heeft voor de file geen verschil.... ::) Uiteraard wel als er een pechgevalletje is

Je hebt in bepaalde gevallen zeker gelijk, maar niet in die gevallen waar geen brandweer of ambulance bij is.
  
Wat ik mis is een opsomming van de getallen waarbij een berger direct na aankomst plaats ongeval met zijn werkzaamheden kan beginnen versus de hoeveelheid gevallen waarbij een berger na aankomst plaats ongeval langer moet wachten dan de genoemde minuten tijdsverlies door filevertraging.Uit bovengenoemde opsomming van tijden, minutenwinst en dergelijke zou ik moeten concluderen dat dit alleen van toepassing is op die gevallen waarbij direct na aankomst geborgen kan worden. Ik kan me niet voorstellen dat dat altijd van toepassing is.
Wellicht dat de SIMn de informatie openbaar wil maken. Het zal zeker niet in alle gevallen van toepassing zijn, maar wel in heel veel gevallen. Het enige waar ik vanuit kan gaan is dat er in het eerste kwartaal 2011 13.000 meldingen gemiddeld 1 minuut en 59 seconden vertraging hadden.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


takelbob

  • lichte en zware berging
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #231 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:42:27
Dus, eigenlijk zijn wij een stelletje cowboy's die als idioten naar een melding op een im weg rijden en jaloers zijn op het blauw blauw van de hulpdiensten. :-\

Hhmmm,geeft je dan toch de denken dat een overheids instelling als rws ons contracteerd,onder strenge voorwaarden en eisen , en erger nog er alles aan doen om ons zo snel mogelijk ter plaatse te krijgen. ;)

Tja, ik denk dat dit een eindeloze discussie word waar geen van de partijen in wil toegeven.
Ik weet wel dat wij er alles aan doen om op een verantwoorde wijze,ondanks de tegenwerking van vele automobilisten,zo snel mogelijk bij een ongeval te komen.

Nou komt u maar...................


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #232 Gepost op: 12 augustus 2011, 23:07:02
`Correct me if I'm wrong, maar de bergers komen in mijn regio Noord Holland-Noord ter plaatse als wij ( brw, pol en ambu) nog bezig zijn.... . Ofwel, of jullie binnen 5, 10, 20 of 30 min tp komen heeft voor de file geen verschil.... ::) Uiteraard wel als er een pechgevalletje is

Ik weet wel hoe dat komt.
Wij worden later gebeld. Komt wel is voor dat er bij ons op de zaak KLPD zat en er bij hun een melding binnen kwam en erbij werd gezegt"de IM kraan rijd". Wij werden pas 5 minuten later gebeld! Komt ook wel is voor dat ze ons helemaal vergeten te bellen. ???

Wat ik trouwens ook nutteloos vind van de aanrijtijden,'s nachts. Wat maakt het daar uit of het iets langer duurt,economisch verlies of file's zijn er dan niet echt.

En het kan wel degelijk uitmaken of de berger er 2 minuten sneller is,al zijn wij daar als eerste en kunnen niets doen,wij kunnen wel beveiligen! En dat vind ik vaak nog het belangrijkst bij een IM. Vaak bel ik dan de verkeerscentrale en vraag dan verkeersmaatregelen aan,of ik meld dat er ook brandweer of Ambu nodig is. Vaak bel ik ook de polite erbij ,zeker als ik artikel 8 vermoed!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #233 Gepost op: 12 augustus 2011, 23:28:03
Dus, eigenlijk zijn wij een stelletje cowboy's die als idioten naar een melding op een im weg rijden en jaloers zijn op het blauw blauw van de hulpdiensten. :-\

Toch bijzonder dat deze tekst steeds vanuit de bergers zelf komt. Denken jullie(jij?) zelf zo over jullie collega's? Ik zie in ieder geval niemand zo op jullie reageren hier. Zeker mensen vanuit de andere hulpverleningstakken respecteren jullie werk.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #234 Gepost op: 13 augustus 2011, 00:06:54
Wat ik trouwens ook nutteloos vind van de aanrijtijden,'s nachts. Wat maakt het daar uit of het iets langer duurt,economisch verlies of file's zijn er dan niet echt.
Uhm, veiligheid? ;)


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #235 Gepost op: 13 augustus 2011, 09:15:09
Uhm, veiligheid? ;)

Ja,daar heb je me.Hahahaha.

Maar ik doelde eigenlijk op de te laat afstraffing door de stichting. 0098


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #236 Gepost op: 13 augustus 2011, 10:02:46
Ja,daar heb je me.Hahahaha.

Maar ik doelde eigenlijk op de te laat afstraffing door de stichting. 0098

Maar krijg je wel OGS dan zal de stichting de tijd hoogst waarschijnlijk ook verder omlaag gaan bijstellen.
Die zullen dan waarschijnlijk gaan zeggen, ze hebben OGS dus kunnen ze nu ook sneller tp zijn.


Magirus

  • Ex berger die Autobergers Alarmcentrales runt.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • De Blikvangers van de weg!
    • AA-team,AutoAssistentie-team
Reactie #237 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:46:28
Wat ik mis is een opsomming van de getallen waarbij een berger direct na aankomst plaats ongeval met zijn werkzaamheden kan beginnen versus de hoeveelheid gevallen waarbij een berger na aankomst plaats ongeval langer moet wachten dan de genoemde minuten tijdsverlies door filevertraging.
Uit bovengenoemde opsomming van tijden, minutenwinst en dergelijke zou ik moeten concluderen dat dit alleen van toepassing is op die gevallen waarbij direct na aankomst geborgen kan worden. Ik kan me niet voorstellen dat dat altijd van toepassing is.
Je hebt in bepaalde gevallen zeker gelijk, maar niet in die gevallen waar geen brandweer of ambulance bij is.
  Wellicht dat de SIMn de informatie openbaar wil maken. Het zal zeker niet in alle gevallen van toepassing zijn, maar wel in heel veel gevallen. Het enige waar ik vanuit kan gaan is dat er in het eerste kwartaal 2011 13.000 meldingen gemiddeld 1 minuut en 59 seconden vertraging hadden.
Ik heb nog een artikel gevonden (blz 4-5) waarin vermeld staat dat bij omgerekend 3,5% van de incidenten mensen overlijden of ernstig gewond raken. (daar zal brandweer en ambulance zeker aanwezig zijn)
http://www.verbondvanverzekeraars.nl/UserFiles/File/verzekerd/Verzekerd_22_2009.pdf

Verders benadrukken ze nogmaals dat ze sterk in zijn gaan zetten op de maximum aanrijdtijd.
Dit lees ik - gezien de dubbelrol van de alarmcentrales in de stichting - echt niet anders dan uitnutten.
Het gaat de alarmcentrales niet om de snelste, maar om de goedkoopste, die er dan 20 minuten over mag doen.
Wat het niet vergt als je auto's bergt!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #238 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:48:28
Ik denk dat deze discussie tot het einde gevoerd kan worden en wij er geen uitsluitsel over hebben.

Ook denk ik dat wij hier met emotie's discuseren terwijl dit eigenlijk koel en emotieloos moet worden bekeken.

In een land waar de infrastructuur stil ligt zo snel dat er rijkswegen versperd worden of deels bruikbaar zijn kunnen we ook niet doorgaan op de huidige manier. Dit zal betekenen dat in de toekomst het vrijmaken van wegen nog sneller moet gebeuren als nu omdat niet alleen de economie in gevaar is maar als de snelwegen versperd zijn hoe komt een hulpdienst dan waar hij zijn moet. Uit de discussie hier blijkt dat ze er niet komen met gebruik van OGS want de meest genoemde tekst is "en je denkt dat je er wel komt met OGS".
In de toekomst denk ik dat er meer politiekranen of brandweerkranen komen, zeker meer LL-Heli's. De snelheid waarmee hun mogen werken is gewoon groter. Of dit een goede ontwikkeling is, dat is dan de vraag. Want ook een berger kan zijn voertuigen uitrusten met dezelfde middellen als een brandweerauto. Maar ook als een combi van Ambulance en berger, en naar gelang zijn tijd terplaatse zijn voertuig gebruiken. Deze gecombineerde voertuigen zullen nog moeten worden ontwikkeld maar zijn in principe wel mogelijk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #239 Gepost op: 13 augustus 2011, 13:06:04
Mijn excuses voor de reactie in twee delen, ik was te langzaam om deel 1 aan te vullen e050

Kosten gezien voor de staat : Minder HV inzet is minder kosten, dat deze worden overgenomen door de commercie dat ziet de staat niet. Dat de verzekeringen duurder zullen worden..... dat betaald de staat niet. Dus ook uit kosten overweging denk ik dat in de toekomst veel taken die nu nog bij de "hulpdiensten" liggen toch worden uitbesteed naar de commercie.

Even op de bergers terugkomend nu al word er advies aan deze mensen gevraagd door de brandweer over het stabiliseren van een nieuw voertuig omdat deze mensen meer te maken hebben met nieuwe voertuigen. Ook naar de specifieke gevaren met bepaalde voertuigen, denk maar naar over de plaats van de accu(s) die men graag wil afsluiten. Nu al word de OvD geadviseerd over de afzetting terplaatse door het IM bedrijf wat betrefd de werkvakbeveiliging. Vakblindheid komt bij een HV-er namelijk ook voor: de ambulancemedewerker die om de kegels heen naar zijn voertuig rent, de brandweerman die zijn slang uitrolt in het rijdende verkeer, de agent die zijn voertuig neerzet aan de verkeerde zijde van de TMA (deze agent vind ik wel lief btw, hij zorgt voor een extra kreukelzone >:D). Wat ik wil aangeven is dat deze secundaire HV'rs wel zorgen dat de pirmaire HV"rs hun taken beter en veiliger kunnen doen. En zeker zorgen dat er minder inzet nodig is.

Dat er dus een verandering moet komen om deze mensen ook hun werk goed te laten doen is dus duidelijk maar zoals ik al begon moet deze beslissing zonder emotie worden genomen en goed onderbouwd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.