Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132740 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #310 Gepost op: 1 oktober 2011, 22:23:33
Terechte opmerking.
Helaas... dat is dus steeds minder vaak het geval. De bestaande vrijstellingen voorzien in verschillende mogelijkheden, o.a. gebruik van vluchtstroken, busbanen, fietspaden en calamiteitentoeritten/routes. Op de "plattelandssnelwegen" werkt dat nog wel, want dan heb je inderdaad een vluchtstrook die ook daadwerkelijk vrij is. Helaas wordt in de Randstad en de drukke regionale stadsregio's (denk aan Arnhem/Nijmegen, Eindhoven/Den Bosch, Stedendriehoek, etc.) steeds meer bestaande infrastructuur omgebouwd naar maximale benutting van het asfalt of wordt juist geïnvesteerd in de aanleg van vrijliggende busbanen, trambanen, enzovoort. Dat resulteert in veel meer auto's op hetzelfde of soms zelfs minder asfalt. Bovendien is er juist daardoor ook minder begrip van andere automobilisten om bepaalde diensten voorrang te verlenen of alleen maar ruimte te geven. Het voorbeeld van Denkweb in een ander topic is daarvoor illustratief: een vrachtwagenchauffeur die zijn combinatie half op de vluchtstrook zet om een berger niet over de vluchtstrook te laten passeren... Iedere hulpverlener zal beamen dat het vooral in de drukke steden en op de drukke snelwegen steeds lastiger wordt om aan te rijden. Daar heeft de berger ook last van. Het aantal keren dat de verplichte, opgelegde aanrijdtijd niet gehaald wordt neemt dan ook toe. De huidige vrijstellingen zijn dan niet meer altijd voldoende. Of OGS echter een oplossing is, laat ik daarbij in het midden.

Ben ik volledig met je eens, soms is er praktisch geen doorkomen aan, daarom heb ik ook veel respect voor de bergers die zich altijd er toch doorheen weten te manoeuvreren.

Overigens beargumenteer je niet waarom je OGS niet wenselijk vindt. OGS is een mogelijke oplossing, of is het juist niet. Als iets wel of niet wenselijk is, dan betekent dat in feite dat iets wel degelijk een oplossing is, maar dat er bepaalde redenen zijn om de oplossing niet toe te passen. U geeft echter een argument waarom OGS juist geen oplossing is, namelijk dat er voldoende vrijstellingen zijn (even los van of dat een terecht argument is). Uw conclusie "niet wenselijk" strookt dus niet met uw argument "voldoende vrijstellingen". Het probleem is duidelijk: het wordt steeds lastiger om op tijd ter plaatse te zijn. Een van de voorgestelde oplossingen is OGS. Mijn vraag aan u: is OGS een oplossing? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom is het volgens u dan geen wenselijke oplossing?
Voorlichting kost handenvol geld en het werkt of niet, of pas op de lange termijn. Er is ook handenvol geld gestoken in spotjes over blikschade, alcohol, licht op de fiets en weet ik veel wat allemaal nog meer, en je ziet iedere keer weer dat het maar nauwelijks effect heeft. U moet zich natuurlijk indenken dat u als hulpverlener gevoeliger bent voor dergelijke voorlichting dan de gemiddelde burger. Vermoedelijk let u net als ik veel beter op (hulp)diensten om u heen, ongeacht of dit nu voertuigen met blauw of met amber zijn, en handelt u ook op een manier die van u verwacht zou worden zonder uw eigenbelang voorop te stellen. Helaas denkt de gemiddelde automobilist alleen maar aan zijn eigen hachje en is iedereen die probeert "voor te kruipen" een asociaal, ongeacht of dit een hulpdienst of een gewone medeweggebruiker is. Hierin staat amber niet bepaald sterk: er zijn zoveel diensten met amber (en/of een geel voertuig) dat de burger door de bomen het bos niet meer ziet. Als wij dus op de tv het spotje "ga aan de kant voor die gele vrachtauto met oranje lampjes" laten zien, gaan er tig bedrijven mee profiteren door hun auto's geel te maken...

De vuilophaaldienst, veegwagentjes, 'grote' vrachtwagens en zo kan ik nog wel even doorgaan; allemaal voorzien van amber. En in plaats van het alleen te gebruiken wanneer het nodig is, wordt het bij de begin van de dienst aangezet, en het blijft aan. Waarom mag Joost weten. Dat is de reden dat ik pleit voor de toevoeging van een wigwag aan de voertuigen van een berger, want waar je tegenwoordig ook kijkt; je ziet amber geflits. Ik ben ervan overtuigd dat dat al een hele hoop scheelt.

Waarom geen OGS? Men geeft al geen kick bij amber, en dat willen we niet hebben bij blauw. Je zal namelijk heel snel krijgen dat mensen denken 'Oh, dat zal wel weer een berger zijn, die wacht maar even'.
Daarnaast is er in 2009 de Regeling Optische- en Geluidssignalen tot stand gekomen. Dit is na lang onderzoek en afspraken maken tot stand gekomen. In artikel 2 van deze regeling is te lezen wat de eisen zijn om met OGS te mogen rijden. Een berger voldoet niet aan die eisen. Deze regeling bestaat nog maar kort, en zal niet op korte termijn worden gewijzigd; ik zie het dus niet gebeuren.

Overigens beargumenteer je niet waarom je OGS niet wenselijk vindt. OGS is een mogelijke oplossing, of is het juist niet. Als iets wel of niet wenselijk is, dan betekent dat in feite dat iets wel degelijk een oplossing is, maar dat er bepaalde redenen zijn om de oplossing niet toe te passen. U geeft echter een argument waarom OGS juist geen oplossing is, namelijk dat er voldoende vrijstellingen zijn (even los van of dat een terecht argument is). Uw conclusie "niet wenselijk" strookt dus niet met uw argument "voldoende vrijstellingen". Het probleem is duidelijk: het wordt steeds lastiger om op tijd ter plaatse te zijn. Een van de voorgestelde oplossingen is OGS. Mijn vraag aan u: is OGS een oplossing? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom is het volgens u dan geen wenselijke oplossing?
Voorlichting kost handenvol geld en het werkt of niet, of pas op de lange termijn. Er is ook handenvol geld gestoken in spotjes over blikschade, alcohol, licht op de fiets en weet ik veel wat allemaal nog meer, en je ziet iedere keer weer dat het maar nauwelijks effect heeft. U moet zich natuurlijk indenken dat u als hulpverlener gevoeliger bent voor dergelijke voorlichting dan de gemiddelde burger. Vermoedelijk let u net als ik veel beter op (hulp)diensten om u heen, ongeacht of dit nu voertuigen met blauw of met amber zijn, en handelt u ook op een manier die van u verwacht zou worden zonder uw eigenbelang voorop te stellen. Helaas denkt de gemiddelde automobilist alleen maar aan zijn eigen hachje en is iedereen die probeert "voor te kruipen" een asociaal, ongeacht of dit een hulpdienst of een gewone medeweggebruiker is. Hierin staat amber niet bepaald sterk: er zijn zoveel diensten met amber (en/of een geel voertuig) dat de burger door de bomen het bos niet meer ziet. Als wij dus op de tv het spotje "ga aan de kant voor die gele vrachtauto met oranje lampjes" laten zien, gaan er tig bedrijven mee profiteren door hun auto's geel te maken...

Nee, volgens mij moet er gezocht worden naar een concrete en harde oplossing, die meetbaar tot resultaten leidt. OGS is wel degelijk zo'n harde meetbare oplossing, maar gegeven de taakstelling van de berger vind ik dat nog niet direct zinvol. Volgens mij kunnen betere resultaten eerder worden bereikt in het verbeteren (of verfijnen) van de IM procedure en het aanpassen van de aanbestedingen richting bergers. Ofwel, de beloning van de aanrijdtijden afstemmen op de locatie, de tijd van incident, de aard van het incident en dergelijke factoren, zodat de berger een reële reactietijd heeft die past bij de situatie. Ofwel: heel korte reactietijden met een hoge beloning (pechgevallen in de spits op drukke wegen) of langere reactietijden met een normale beloning (incidenten 's nachts, of bij grote klappers).

Voorlichting werkt wel degelijk als het in het voordeel van de weggebruiker is. De boodschap moet ook heel helder zijn; je geeft de berger geen ruimte; prima, maar dan sta jij langer in de file. Dat soort boodschappen mogen wat mij betreft ook door de berger gevoerd worden door middel van stickers of mondeling door een luidspreker.

Wellicht is er een bergingsbedrijf die het met een wigwag zou willen proberen. Ik zou zeggen stuur een mail naar Rijkswaterstaat!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #311 Gepost op: 1 oktober 2011, 23:09:47
Nu zie ik regelmatig wig-wag terugkomen in dit onderwerp.
Is het niet zo dat sinds de nieuwe regeling er is men het heeft over simultaanknipperen en dat wig-wag nooit gemogen heeft ?
Graag correctie als ik het verkeerd heb.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #312 Gepost op: 2 oktober 2011, 10:08:11
Ben ik volledig met je eens, soms is er praktisch geen doorkomen aan, daarom heb ik ook veel respect voor de bergers die zich altijd er toch doorheen weten te manoeuvreren.

De vuilophaaldienst, veegwagentjes, 'grote' vrachtwagens en zo kan ik nog wel even doorgaan; allemaal voorzien van amber. En in plaats van het alleen te gebruiken wanneer het nodig is, wordt het bij de begin van de dienst aangezet, en het blijft aan. Waarom mag Joost weten. Dat is de reden dat ik pleit voor de toevoeging van een wigwag aan de voertuigen van een berger, want waar je tegenwoordig ook kijkt; je ziet amber geflits. Ik ben ervan overtuigd dat dat al een hele hoop scheelt.

Waarom geen OGS? Men geeft al geen kick bij amber, en dat willen we niet hebben bij blauw. Je zal namelijk heel snel krijgen dat mensen denken 'Oh, dat zal wel weer een berger zijn, die wacht maar even'.
Daarnaast is er in 2009 de Regeling Optische- en Geluidssignalen tot stand gekomen. Dit is na lang onderzoek en afspraken maken tot stand gekomen. In artikel 2 van deze regeling is te lezen wat de eisen zijn om met OGS te mogen rijden. Een berger voldoet niet aan die eisen. Deze regeling bestaat nog maar kort, en zal niet op korte termijn worden gewijzigd; ik zie het dus niet gebeuren.

Voorlichting werkt wel degelijk als het in het voordeel van de weggebruiker is. De boodschap moet ook heel helder zijn; je geeft de berger geen ruimte; prima, maar dan sta jij langer in de file. Dat soort boodschappen mogen wat mij betreft ook door de berger gevoerd worden door middel van stickers of mondeling door een luidspreker.

Wellicht is er een bergingsbedrijf die het met een wigwag zou willen proberen. Ik zou zeggen stuur een mail naar Rijkswaterstaat!
Ik gooi al uw reacties even op een hoop, als u het niet erg vindt. Als ik e.e.a. samenvat dan zegt u enerzijds dat de berger zich aan de huidige regels moet houden (geen blauw i.v.m. regeling OGS en de onderzoeken en afspraken die daaraan ten grondslag liggen), maar tegelijkertijd vindt u een wigwag (die volledig tegen dezelfde regeling in is!) wel kunnen omdat er al zoveel diensten met amber zijn. Dat is toch wel een beetje met elkaar in tegenspraak. Bovendien lost dat niet direct iets op: iedere voertuigeigenaar kan simpel een wigwag inbouwen en in combinatie met amber doen alsof het een berger is. Voor de burger lost dat dus niets op. Hetzelfde geldt voor voorlichting, stickers en mondelinge boodschappen en dergelijke. Het Incident Management logo of woord dat door de hulpverlenende instanties werd gebruikt verscheen opeens ook op auto's van verkeersregelaars en dergelijke. Het onderscheid met de berger is dan weer weg.

Het nadeel van Incident Management is dat het hele proces geöriënteerd is op iedereen die in de file staat, niet alleen op de enkeling. Ofwel, iedereen heeft er baat bij dat een enkeling de berger de ruimte geeft. Jammer genoeg begrijpt niemand dat en zal niemand dat begrijpen (de motto-campagne "blikschade? zoek een parkeerplaats" heeft ook geen aantoonbare resultaten...), want een gemiddelde automobilist is van zichzelf egoïstisch en asociaal: hij wil voor zichzelf de beste en snelste route en gunt een ander dat niet. Voorbeelden: stukje vluchtstrook meenemen om op een afrit te komen, niet wachten voor een groen licht terwijl men het kruispunt toch niet over kan, invoeg- of weefstroken blokkeren, door donkeroranje rijden, sluiproutes nemen, links blijven plakken, etc. etc.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #313 Gepost op: 2 oktober 2011, 10:15:07
OGS regeling 2009 is een leuk ding, de argumenten erin genoemd zijn ook leuk.....

Ff een zijstapje ernaar..... KMar begeleiding van grote combinanties.... blauw/blauw, een nog grotere combinatie van een commercieel bedrijf.... Amber. Zo maar een voorbeeld van verkeerd OGS gebruik in mijn ogen.
Politie takel die een stilgevallen Politieauto ophaalt vanaf een vluchtstrook..... blauw/blauw, een berger die een tankwagen vanaf de vluchtstrook moet halen.... amber... (ik zie liever dat die tankwagen eerder weg is dan die politieauto) Een tweede voorbeeld van verkeerd OGS gebruik in mijn ogen.

Amber wordt door zoveel mensen gebruikt zoals hier al vaker is aangegeven dat er gezocht moet worden naar een ander middel Blauw is er 1 van.

Om even een nadenkertje achterna te geven, er zijn nog gele brandweerwagens(veel al bedrijfsbrandweer) in Nederland. Deze voertuigen weet ik uit ervaring komen zonder OGS ook niet door het verkeer, wanneer ze ineens blauw aanzetten wel....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #314 Gepost op: 2 oktober 2011, 12:35:16
Nu zie ik regelmatig wig-wag terugkomen in dit onderwerp.
Is het niet zo dat sinds de nieuwe regeling er is men het heeft over simultaanknipperen en dat wig-wag nooit gemogen heeft ?
Graag correctie als ik het verkeerd heb.

In de nieuwe regeling is het juist geregeld na decennia lang 'gedogen'. De wig-wag is nu inderdaad het simultaan knipperen geworden, en het om en om dat mag straks vanaf 2014 niet meer. Echter zijn er wel meer dingen die eindelijk zijn geregeld, zoals de verlichte transparanten, de groene coördinatielamp, amber op alle voorrangsvoertuigen etc. etc.

Ik gooi al uw reacties even op een hoop, als u het niet erg vindt. Als ik e.e.a. samenvat dan zegt u enerzijds dat de berger zich aan de huidige regels moet houden (geen blauw i.v.m. regeling OGS en de onderzoeken en afspraken die daaraan ten grondslag liggen), maar tegelijkertijd vindt u een wigwag (die volledig tegen dezelfde regeling in is!) wel kunnen omdat er al zoveel diensten met amber zijn. Dat is toch wel een beetje met elkaar in tegenspraak. Bovendien lost dat niet direct iets op: iedere voertuigeigenaar kan simpel een wigwag inbouwen en in combinatie met amber doen alsof het een berger is. Voor de burger lost dat dus niets op. Hetzelfde geldt voor voorlichting, stickers en mondelinge boodschappen en dergelijke. Het Incident Management logo of woord dat door de hulpverlenende instanties werd gebruikt verscheen opeens ook op auto's van verkeersregelaars en dergelijke. Het onderscheid met de berger is dan weer weg.

Het nadeel van Incident Management is dat het hele proces geöriënteerd is op iedereen die in de file staat, niet alleen op de enkeling. Ofwel, iedereen heeft er baat bij dat een enkeling de berger de ruimte geeft. Jammer genoeg begrijpt niemand dat en zal niemand dat begrijpen (de motto-campagne "blikschade? zoek een parkeerplaats" heeft ook geen aantoonbare resultaten...), want een gemiddelde automobilist is van zichzelf egoïstisch en asociaal: hij wil voor zichzelf de beste en snelste route en gunt een ander dat niet. Voorbeelden: stukje vluchtstrook meenemen om op een afrit te komen, niet wachten voor een groen licht terwijl men het kruispunt toch niet over kan, invoeg- of weefstroken blokkeren, door donkeroranje rijden, sluiproutes nemen, links blijven plakken, etc. etc.

Over de inhoudelijke regels in het reglement kan ik heel kort zijn; er staat nu eindelijk goed en duidelijk beschreven wat wel mag en wat niet, en ik denk dat we het ook zo moeten laten.
Een onderdeel van deze regeling is de eisen qua de signalering. Met grote delen van dit onderdeel ben ik het niet eens. Een wig-wag heeft gewoon een grotere attentiewaarde dan om de seconde met groot licht te seinen. In de regeling staat ook dat je maar 1 secundaire set mag hebben, wat betekend dat dashflitsers en spiegelflitsers niet toegestaan zijn. Nou heb ik begrepen dat als je het allemaal achter 1 knop zet, dat je dat allemaal als 1 secundaire set kan zien, maar dat is niet wat de wetgever wou bereiken. Zonder er al te diep op in te gaan, de regels omtrent de nieuwe signaleringseisen zijn krom, en een typisch voorbeeld van het niet luisteren naar de mensen op de werkvloer die ermee moeten werken.

Dat is dus de reden waarom ik een wig-wag wel graag (meer) bij de hulpverleningsdiensten met amber zou willen zien (RWS rijdt er al mee)

Qua de campagnes. Ik zie het anders. De campagnes waar jij naar refereert, zeggen iets wat men op dat moment voelt als een aanval. 'Ik heb net een ongeval gehad, en ik ga hier een fotoshoot houden en hier het schadeformulier invullen. Ik wacht op de politie, en iedereen wacht maar, want ik heb een ongeluk gehad'. De campagne omtrent het voorrang verlenen aan de berger is heel simpel. 'Heeft een berger zijn zwaailichten en grillflitsers aan, en probeert door een file te komen, geef hem de ruimte, dan bent u sneller thuis'. Het loont om de berger de ruimte te geven, en dat realiseren mensen zich (nog) niet

OGS regeling 2009 is een leuk ding, de argumenten erin genoemd zijn ook leuk.....

Ff een zijstapje ernaar..... KMar begeleiding van grote combinanties.... blauw/blauw, een nog grotere combinatie van een commercieel bedrijf.... Amber. Zo maar een voorbeeld van verkeerd OGS gebruik in mijn ogen.
Politie takel die een stilgevallen Politieauto ophaalt vanaf een vluchtstrook..... blauw/blauw, een berger die een tankwagen vanaf de vluchtstrook moet halen.... amber... (ik zie liever dat die tankwagen eerder weg is dan die politieauto) Een tweede voorbeeld van verkeerd OGS gebruik in mijn ogen.

Amber wordt door zoveel mensen gebruikt zoals hier al vaker is aangegeven dat er gezocht moet worden naar een ander middel Blauw is er 1 van.

Om even een nadenkertje achterna te geven, er zijn nog gele brandweerwagens(veel al bedrijfsbrandweer) in Nederland. Deze voertuigen weet ik uit ervaring komen zonder OGS ook niet door het verkeer, wanneer ze ineens blauw aanzetten wel....

Als de KMar begeleid, gaat het niet alleen om 'grote jongens', maar ook om defensiemateriaal. We leven weliswaar niet in een oorlogstijd, maar het gaat nou eenmaal om 'gevoelige objecten'.

De takel van de politie zou eigenlijk amber moeten voeren. Blauw is om van A naar B te komen, en als je bij B bent, gaat amber aan. Gebeurt niet altijd, dat weet ik. (doe het zelf ook niet :P)

Voor alles is wel wat te zeggen. En ik vind ook dat bergers meer ruimte moeten krijgen en moeten kunnen afdwingen, maar blauw is daar niet de juiste oplossing voor.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #315 Gepost op: 2 oktober 2011, 12:59:44
Even een kort zijstapje maken, wel in relatie tot betere herkenning: jaren geleden (ergens tussen 1998 en 2002) toen ik in Almere woonde reed één van de bergers in de regio met een rode lens op de verder oranje , zwaailichtbalk, naar ik begreep als test voor betere zichtbaarheid en identificatie.

Het is duidelijk dat hier nooit iets uitgekomen is, aangezien de rode kleur nog altijd niet in het kleuren-pakketje is opgenomen voor signalisatie, maar weet iemand toevallig nog gravend in zijn geheugen wat precies de uitkomsten van deze test waren, áls het al een daadwerkelijke test was en geen "éénmans-actie".

Hier valt volgens mij de meeste winst te behalen.

Blauw+2toon wordt eigenlijk al teveel gebruikt, dit zou alleen gebruikt moeten worden bij een levensbedreigende situatie.
De weggebruikers herkennen het nu als teken van grote spoed (snelle doorgang verlenen), maar zie het ook als een middel om lekker makelijk de file voorbij rijden of om de frietjes warm op tafel te krijgen ( de gedacht hé! )
Amber wordt voor teveel verschillende functies gebruikt en kent voor de weggebruikers de betekenis van let op gevaar
Eigenlijk hebben we een herkennings middel nodig waaraan een weggebruiker kan zien dat het betreffende voertuig (met bijvoorbeeld een rode zwaailamp) met een zekere vorm van haast heeft; dit zou een berger in sommige gevallen kunnen zijn, maar ook een brwman/vrouw die op weg is naar een kazerne met prive voertuig of een arts of......... dit kunnen meerdre diensten zijn.

Maar wat voor een status ga je z'n voertuig geven?  blauw + 2toon = voorrangvoertuig
                                                                      amber            = gevaar (let op uitzonderlijke situatie)
                                                                      Rood + ?????? = enigsins meewerken aan vrij doorgang????
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


D.FRANKEN

  • berger
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #316 Gepost op: 2 oktober 2011, 13:40:49
hier in de regio zijn de bergers vaak als eerste terplaatse   wat mij dan nog verbaast  hoe  de politie  en brandweer met de im richtlijnen  omgaat auto,s verkeerd neerzetten geen hesjes aan en dergelijke
de enigen die er zich hier aan houden zijn rws de ambulances en de bergers :-\


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #317 Gepost op: 2 oktober 2011, 14:03:02
hier in de regio zijn de bergers vaak als eerste terplaatse   wat mij dan nog verbaast  hoe  de politie  en brandweer met de im richtlijnen  omgaat auto,s verkeerd neerzetten geen hesjes aan en dergelijke
de enigen die er zich hier aan houden zijn rws de ambulances en de bergers :-\

Welkom op het Hulpverleningsforum O0 Graag wel even op je spelling, hoofdletters en spaties letten, dat leest een stuk makkelijker ;)

Hier valt volgens mij de meeste winst te behalen.

Blauw+2toon wordt eigenlijk al teveel gebruikt, dit zou alleen gebruikt moeten worden bij een levensbedreigende situatie.
De weggebruikers herkennen het nu als teken van grote spoed (snelle doorgang verlenen), maar zie het ook als een middel om lekker makelijk de file voorbij rijden of om de frietjes warm op tafel te krijgen ( de gedacht hé! )
Amber wordt voor teveel verschillende functies gebruikt en kent voor de weggebruikers de betekenis van let op gevaar
Eigenlijk hebben we een herkennings middel nodig waaraan een weggebruiker kan zien dat het betreffende voertuig (met bijvoorbeeld een rode zwaailamp) met een zekere vorm van haast heeft; dit zou een berger in sommige gevallen kunnen zijn, maar ook een brwman/vrouw die op weg is naar een kazerne met prive voertuig of een arts of......... dit kunnen meerdre diensten zijn.

Maar wat voor een status ga je z'n voertuig geven?  blauw + 2toon = voorrangvoertuig
                                                                      amber            = gevaar (let op uitzonderlijke situatie)
                                                                      Rood + ?????? = enigsins meewerken aan vrij doorgang????



Of rood het antwoord is weet ik niet. Denk dat het amber maar eens aangepakt moet worden. Er rijden tal van vrachtwagens rond die altijd met amber zwaailichten rijden. Ik zie meer in amber + ??? dan Rood + ???


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #318 Gepost op: 2 oktober 2011, 15:04:39
Of rood het antwoord is weet ik niet. Denk dat het amber maar eens aangepakt moet worden. Er rijden tal van vrachtwagens rond die altijd met amber zwaailichten rijden. Ik zie meer in amber + ??? dan Rood + ???
Het probleem bij het alleen gebruik van amber is dat Amber eigenlijk teveel functies in één kleur draagt. Hierdoor weet je als weggebruiker niet goed wat de functie op dat moment is. Meest van tijd wordt amber echter gebruikt als waarschuwing dat verhoogde attentie gevraagd is. Bijvoorbeeld extra breedte, lengte of hoogte, risicovolle situaties, etc. Amber is mijns inziens dus niet de juiste kleur om voorrang/snellere doorgang te vragen. Hoe kan ik als 'gewone' weggebruiker namelijk zien/inschatten of de betreffende berger op dat moemnt een sleep heeft of juist op dat moment voorrang vraagt om bij een ongeval te komen. Hij komt van achter en de sleep is dus vaak niet te zien achter het voertuig. Is allemaal veel te verwarrend.

Ook ik zou dan meer zien in bijvoorbeeld Rood. In het geval van een berger kun je dan stellen dat Rood = vragen om voorrang om bij een ongeval te komen, geel = verhoogde attentiewaarde i.v.m. sleep, maar geen vraag om voorrang.
Ook in alle andere gevallen lijkt mij dit het duidelijkst. Bij aanrijden met vraag om voorrang Rood, bij situaties met een verhoogde gevaarzetting blijft geel. Je kunt het rood dan tevens zoals Tosa al benoemd heeft indien gewenst tevens gebruiken voor Huisarts of brandweerlieden op weg naar kazerne.

Je krijgt dan een duidelijk en overzichtelijk rijtje :
- Blauw en 2-toon = U moet voorrang geven, er is grote spoed vereist,
- Rood = U wordt verzocht ruimte te maken, ook in uw eigen voordeel.
- Amber = Extra opletten is nodig, verhoogde gevaarzetting.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #319 Gepost op: 2 oktober 2011, 16:16:51
Of rood het antwoord is weet ik niet. Denk dat het amber maar eens aangepakt moet worden. Er rijden tal van vrachtwagens rond die altijd met amber zwaailichten rijden. Ik zie meer in amber + ??? dan Rood + ???

Wat wil je dan aanpakken?
Een vrachtwagen kan ook een goede reden hebben om amber te voeren....
Er zit een leemte tussen amber en blauw, dat wordt opgelost door "oneigenlijk" gebruik van blauw en amber.
Vul de leemte op met een nieuwe kleur en ga de bestaande kleuren goed gebruiken.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”