Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132763 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #330 Gepost op: 3 oktober 2011, 11:02:30
Is het geen oplossing om de bergers alleen OS te geven (ipv OGS). Blauwe leds in de grill om tijdens een file ruimte te maken. Doordat de berger alleen aan de voorkant zichtbaar is en geen sirene te horen is zal hoogstwaarschijnlijk het verkeer aan de voorkant tijdens een file uitwjken. De berger heeft niet de mogelijkheid om bijv. door een rood verkeerslicht te rijden (niemand ziet/hoort hem) en dus is het alleen bruikbaar tijdens files (of op de vluchtstrook).
Moeten de mensen wel netjes in de spiegeltjes kijken, en we weten allemaal hoe dat gaat  098uo
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #331 Gepost op: 3 oktober 2011, 11:56:59
Laat men zich bij BiZa en IenM nou eerst maar eens goed gaan realiseren wie er daadwerkelijk hulpverleners zijn en wie die status inclusief blauw-blauw keihard nodig hebben.
Het is in mijn ogen nog steeds van de zotte, dat de Weginspecteurs, die soms ZONDER enige dekking van KLPD of Regio op meldingen afgestuurd worden en dan zonder blauw-blauw en ontheffing van snelheid etc, terwijl diezelfde diensten op dat soort meldingen WEL met b-b (zouden) rijden!

Waarom zij wel en de WIS niet? Het gaat tenslotte om dezelfde melding en hetzelfde doel, toch?

De RB rijdt tegenwoordig ook met b-b, hadden we daar niet al de brandweer? Blijkbaar was het toch nuttig en misschien zelfs wel noodzakelijk om de RB's beter te benutten en hulpverlenersstatus te geven, typisch dat dit niet kan voor andere beroepsgroepen.
Daarbij wil ik wel opmerken, dat ik regelmatig van KLPD, Regiopol en andere instanties ook dezelfde geluiden hoor...

Juist en hier ben ik het met @martin eens,ik leest deze topic al enige tijd, maar eerst door de nodige mensen laten beoordelen hoe en wat en hier kunnen we het niet regelen neem ik aan 098uo 098uo 098uo
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #332 Gepost op: 3 oktober 2011, 12:07:47
Moeten de mensen wel netjes in de spiegeltjes kijken, en we weten allemaal hoe dat gaat  098uo
In een file (wanneer de burger er dus langs moet) kijkt men vaak in zijn spiegel (om bijv. te zien of men van rijstrook kan wisselen). En anders heeft de berger altijd nog z'n mooie toeter..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #333 Gepost op: 3 oktober 2011, 12:17:27
Als het goed is kijk jij ook in je spiegel als je van rijstrook verandert. Maar hoe vaak ik ondanks alle feestverlichting en knipperende koplampen en herrie nog haast gesneden wordt op de snelweg... Alleen lampjes dat werkt echt niet..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #334 Gepost op: 3 oktober 2011, 13:02:09
Ik heb niet het hele topic opnieuw doorgelezen, dus het kan zijn dat het antwoord al gegeven is.  98uiye

Is het niet een optie om via de meldkamer bij problemen begeleiding aan te vragen van een motorrijder? Die heeft OGS en kan ruimte maken daar waar nodig.
Digitaal onderzoek


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #335 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:52:04
Als de KMar begeleid, gaat het niet alleen om 'grote jongens', maar ook om defensiemateriaal. We leven weliswaar niet in een oorlogstijd, maar het gaat nou eenmaal om 'gevoelige objecten'.

Ik denk dat langemotermuis het met mij eens is dat het wel vreemd is dat wanneer van der Vlist tanks vervoert er geen blauwblauw wordt begeleid, maar bij eigen voertuigen van defensie wel....... Ja, dit is ook uit ervaring.
Oranje zou let op of pas op moeten betekenen. Het wordt echter nu zoveel gebruikt door zoveel verschillende diensten en partijen, dat de gemiddelde automobilist er geen aandacht meer aan schenkt.
Als een vrachtwagen aparte bewegingen maakt, dan is het gebruik van amber inderdaad aan te bevelen. Maar waarom voeren er zoveel vrachtwagens op de snelweg zoveel amber naar voren toe, terwijl het bij wat bredere lading juist van belang is dat er wat amber naar achteren toe wordt gestraald.
Het feit dat amber nu voor de meesten automobilisten geen 'waarde' meer heeft, is voor mij een goede reden om bergers niet met blauw uit te rusten; de automobilist accepteert dat gewoon niet. En de ambulance, brandweer etc. etc. die moeten daar dan onder lijden.
Jammergenoeg heeft de wetgever ook bepaald dat ook op ooghoogte voorop exeptioneel transport een gevaarmelding dient te zijn vandaar die frontflitsers, en je geeft eigenlijk zelf al aan dat de automobilist het niet meer accepteerdt dus wat let een blauw voor bergers?
Ergens hier lees ik ook van jou een reactie dat jijzelf ook niet altijd blauw uitzet..... misschien ben je hier ook wel bang voor dat dit vaker zal gebeuren wanneer bergers blauw voeren. Echter, jijzelf rijdt bij tijd en wijle met een voertuig commercieel met OGS want dat blijft MET-R. Vertel eens met welke reden jullie die ontheffing hebben? Niet om rijdend met dat voertuig jullie taak uit te voeren, maar om naar het voertuig toe sneller te komen..... Eigenlijk vreemd, bij mijn weten zijn jullie de enige instantie die dat hebben. Niet eens de brandweermannen die naar een brandweerauto moeten hebben dat recht...... Maar als jij jouw werk zou doen zonder OGS.... denk je dan dat je hetzelfde resultaat van jouw werk zou hebben?

Volgens mij zegt hij dat ook, maar ik zie ook dagelijks vrachtauto's over de snelweg rijden met de amber rondom aan, grillflitsers en alles terwijl ze niet eens wat vervoeren. En zelfs als ze wat vervoeren, wat is dan nog het nut van amber voor op de snelweg?

YES laten we dit absoluut gaan aanpakken............. Een van de ergenissen van IM bedrijven.... maar ja wij zijn klein en zij zijn vaak heel groot!

Als het goed is kijk jij ook in je spiegel als je van rijstrook verandert. Maar hoe vaak ik ondanks alle feestverlichting en knipperende koplampen en herrie nog haast gesneden wordt op de snelweg... Alleen lampjes dat werkt echt niet..

Sterker nog ook melding via radio of lampjes in een voertuig werkt niet echt, dat is al onderzocht..... maar elk beeetje helpt.

Zoals ik al eerder opmerkte in een land waar een gele brandweervoertuig dat buiten haar eigen terrein geen OGS officieel mag voeren geen voorrang krijgt..... verwacht je daar echt dat je Amber een status gaat geven????? Nee, andere kleur???? Groen is nog steeds niet eens bekend bij het overige publiek en rood is groot in de media ooit aangegeven door programma's als wmb enz. dat deze geen rechtsgeldigheid hebben..... Dan ga je dus nu wel vragen van het publiek om ze te erkennen......

Persoonlijk denk ik dat OGS wel zou werken, echter met meer beperkingen dan Pol, BRW of Ambu. Bijv, geen gebruik bij het aanrijden naar onder normale snelheid (rijdend op de snelweg tot de file). Echter, in streken waar geen BRW kraan is of Pol.kraan kan de berger nog wel eens meer nodig zijn dan oom agent die het verkeer regelt (niet denegerend bedoeld maar ff kijkend naar het slo), waneer een voertuig met bekneld slo in een sloot staat bijv. dan is het soms belangrijker om het voertuig droog te stellen dan gelijk te gaan knippen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #336 Gepost op: 4 oktober 2011, 00:09:51
Ik denk dat langemotermuis het met mij eens is dat het wel vreemd is dat wanneer van der Vlist tanks vervoert er geen blauwblauw wordt begeleid, maar bij eigen voertuigen van defensie wel....... Ja, dit is ook uit ervaring.Jammergenoeg heeft de wetgever ook bepaald dat ook op ooghoogte voorop exeptioneel transport een gevaarmelding dient te zijn vandaar die frontflitsers, en je geeft eigenlijk zelf al aan dat de automobilist het niet meer accepteerdt dus wat let een blauw voor bergers?
Ergens hier lees ik ook van jou een reactie dat jijzelf ook niet altijd blauw uitzet..... misschien ben je hier ook wel bang voor dat dit vaker zal gebeuren wanneer bergers blauw voeren. Echter, jijzelf rijdt bij tijd en wijle met een voertuig commercieel met OGS want dat blijft MET-R. Vertel eens met welke reden jullie die ontheffing hebben? Niet om rijdend met dat voertuig jullie taak uit te voeren, maar om naar het voertuig toe sneller te komen..... Eigenlijk vreemd, bij mijn weten zijn jullie de enige instantie die dat hebben. Niet eens de brandweermannen die naar een brandweerauto moeten hebben dat recht...... Maar als jij jouw werk zou doen zonder OGS.... denk je dan dat je hetzelfde resultaat van jouw werk zou hebben?

Ik wist niet dat vervoer van gevoelig defensiemateriaal wordt gedaan door particuliere bedrijven ??? Maar dat is een andere discussie :)

Wat ik aangeef is dat de automobilist het niet zal accepteren dat bergers met blauw gaan rijden, waar de ambulance, brandweer etc. onder gaan lijden.

Ja, ik rij voor MET-R, en ja, wij zijn commercieel. Net als het Witte Kruis, VZA, Conexxion etc. etc. ;) Dat ik blauw aanlaat daar doel ik op bij fend-off situaties, waarbij blauw is toegestaan, maar amber vind 'men' prettiger. Nou, ik vind het prettiger als blauw aanstaat, dat bedoelde ik ermee.

Citaat
misschien ben je hier ook wel bang voor dat dit vaker zal gebeuren wanneer bergers blauw voeren.
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld.

En uit ervaring kan ik spreken dat WIGWAG aardig beter werkt dan die frontflitsers. Alhoewel er tegenwoordig flitsers zijn die iets van 5000 watt lijken ;D
De WIGWAG werkt vooral als het wat donkerder wordt. Maar nog meer helpt mijn luchthoorn.

Dus ik durf te zeggen dat er weinig mensen in hun spiegeltjes kijken en dus ook geen flitsers en zo zien,maar de luchthoorn wel. Een politie auto b.v hoor je ook al van ver aan komen en daar hebben de mensen eerder de tijd op om te reageren. Daardoor weeft het verkeer ook al eerder en vlotter uit elkaar dan wanneer je met je bergingswagen met wat flitsers(de zwaailampen op het dak zien ze niet in hun spiegels) achter aan moet sluiten en erdoor moet pielen. Daarbij hebben wij ook nog is meer ruimte nodig.

Als ik achter op een file aan kom rijden en moet me eigen breed maken om middendoor te kunnen,gaan de mensen werkelijk geen millimeter opzij om mij in het midden uit te laten komen,ze rijden snel om je heen en gaan dan weer recht voor je rijden. Een auto die naast mij rijdt,ziet helemaal geen flitsers of zwaailampen,maar enkel een vrachtwagen die waarschijnlijk weer in wil halen. Dit zijn allemaal problemen die je met OGS niet hebt!

Ik begrijp hieruit dat jullie het al gebruiken, en het werkt?

Overigens; een goede berger weet er altijd wel door te komen O0


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #337 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:17:07
Ik snap niet waarom de politie,ambu of brandweer zal lijden onder blauw-blauw op bergingsauto's. De mensen op de weg komen toch niet uit een ei? Die zien heus wel het verschil tussen die auto's. Sterker nog,ik denk dat de mensen dan eerder wennen aan bergers.

En natuurlijk moeten wij dan alleen OGS gebruiken om door een file heen te komen. Gewoon precies hetzelfde als nu met Amber. En ook alleen met een IM melding.

Misschien is het idee van een proef wel nuttig. B.V de bergers die nu stand-by diensten draaien in de spits. Trouwens ook een teken dat er besef is dat de bergers moeite kunnen hebben om ergenst te komen en heel groot signaal dat het snel vrijmaken van een snelweg toch wel heel belangrijk is.

En ook ik hoor regelmatig van de hulpverleners ter plaatse dat ze niet snappen dat wij geen OGS hebben om hier wat sneller te zijn.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #338 Gepost op: 4 oktober 2011, 13:32:37
Ik zou wel eens een proef willen zien rondom de grote steden, blauwe flitsers voorop en op het dak, en gewoon eens een half jaar kijken of het werkt.

De angst bij de partijen die nu blauw gebruiken snap ik niet, we zijn toch hopelijk wel overtuigd van het feit dat wij bergers tegenwoordig professioneel werken en denken, en allang niet meer de op de scanner rijdende cowboys zijn van jaren terug?
Ik zit per week langer op de weg en in het verkeer dan de gemiddelde brandweerchauffeur, om maar eens lullig te doen, en al heb ik misschien geen OGS opleiding, ik ben er zeker van dat mijn verkeersinzicht minimaal net zo goed, maar vermoedelijk door een schat aan ervaring op de weg beter is, om maar eens een knuppeltje te werpen, en dat ik prima veilig kan rijden met blauw.  ;D
(overigens, natuurlijk gewoon die training verplichten, als bergers met blauw zouden mogen rijden)


Ik weet zeker dat blauw een garantie is voor nog snellere service en betere aanrijtijden, en voor nog minder files door pechgevallen en/of ongevallen.

Miljoenen worden er verspild aan diverse projecten om de doorstroming te verbeteren, terwijl een kleine investering in een andere kleur lampen meer zou opleveren als het gaat over filebestrijding, wedden?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #339 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:11:44
Ik zou wel eens een proef willen zien rondom de grote steden, blauwe flitsers voorop en op het dak, en gewoon eens een half jaar kijken of het werkt.

De angst bij de partijen die nu blauw gebruiken snap ik niet, we zijn toch hopelijk wel overtuigd van het feit dat wij bergers tegenwoordig professioneel werken en denken, en allang niet meer de op de scanner rijdende cowboys zijn van jaren terug?
Ik zit per week langer op de weg en in het verkeer dan de gemiddelde brandweerchauffeur, om maar eens lullig te doen, en al heb ik misschien geen OGS opleiding, ik ben er zeker van dat mijn verkeersinzicht minimaal net zo goed, maar vermoedelijk door een schat aan ervaring op de weg beter is, om maar eens een knuppeltje te werpen, en dat ik prima veilig kan rijden met blauw.  ;D
(overigens, natuurlijk gewoon die training verplichten, als bergers met blauw zouden mogen rijden)


Ik weet zeker dat blauw een garantie is voor nog snellere service en betere aanrijtijden, en voor nog minder files door pechgevallen en/of ongevallen.

Miljoenen worden er verspild aan diverse projecten om de doorstroming te verbeteren, terwijl een kleine investering in een andere kleur lampen meer zou opleveren als het gaat over filebestrijding, wedden?
Kon je nog meer vermoedens in 1 posting zetten of gaan we het bij feiten houden?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.