Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132807 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #390 Gepost op: 26 januari 2012, 18:55:05
Die moeten er niet altijd zijn, die "gezond verstand uitzonderingen", maar continu blijven ageren tegen iets "wat niet volgens de regels der wet is" wat schiet jij daar mee op?
Zelfs met de beste wil ter wereld kun je in deze specifieke situatie wel blijven brullen dat het niet mag volgens de regels maar toch is het voor eenieder duidelijk, ook voor jou hoop ik, dat meerijden in dit geval de beste oplossing tot de eerst mogelijke optie om het voertuig voorbij te laten gaan. En dat gebeurt ook.

Elke situatie in het verkeer, die ons via youtube voorgeschoteld en besproken wordt, te betrekken op jezelf "als ik dat zou doen dan...." geldt niet alleen voor jou, maar voor iedereen die zich door de geldende verkeersregels beperkt voelt in zijn vrijheid op de weg als je dat afzet tegen wat anderen "met lampjes" misschien ietsjes meer mogen en kunnen.
Dat betekent niet dat zij dat doen expres om jouw te treiteren "zie eens wat wij mogen met ons gezond verstand" maar om ergens hulp te verlenen. Zodra jij dat ook zou doen, ergens je gezond verstand gebruiken om hulp te verlenen" zal er niemand wat van zeggen. Zodra jij met "ja het was rood maar ik keek goed uit" probeert te vergoeilijken met gezond verstand, tja, logisch dat je daar niet mee weg zal komen.

Amen, ik wilde zoiets zelfde schrijven maar kon er de woorden ff niet voor vinden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #391 Gepost op: 26 januari 2012, 18:59:25
Het probleem is          
1) dat de berger het voorrangsvoertuig niet voor laat gaan.  
2) dat de amber signalering niet bedoelt is om naar een melding te rijden.

Ik denk, als ik daar "toevalllig" rij  dat niet wordt geaccepteert    (net als personen auto's die "toevallig" achter een ambulance aan rijden)

Maar het is een "berger"  dus die mag dat..  maar de berger mag het NIET.      

Is de opmerking   "je zal daar maar zelf in je autootje liggen en wachten op..........."  al geweest?

Die brandweerwagen kan volgens mij niet eens harder, want hij geeft niet te kennen dat ie wil passeren. Niemand wordt gehinderd, ik zie geen strafbare feiten in het filmpje.

Ik heb ook wel eens een berger voor m'n giechel, op de vluchtstrook, ri zelfde incident. Wat moet ie dan? De berm in? Ook zitten ze wel eens achter me, met dezelfde snelheid. Maar wel op geruime afstand. Helemaal geen probleem.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #392 Gepost op: 26 januari 2012, 19:54:09
Die brandweerwagen kan volgens mij niet eens harder, want hij geeft niet te kennen dat ie wil passeren. Niemand wordt gehinderd, ik zie geen strafbare feiten in het filmpje.

Voor in mijn boek............

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #393 Gepost op: 26 januari 2012, 20:05:19

Als de brandweerwagen zou willen passeren zou hij er sowieso korter opzitten. Nu zit daar een grote ruimte tussen, en zijn de snelheden redelijk gelijk. We kunnen dus conluderen dat de brandweervoertuigen de berger op sleeptouw mee nemen, en dan kan het bergingsvoertuig er beter tussenin rijden. Zo weten de overige weggebruikers zeker dat hij naar hetzelfde incident moet.

Maar waarom moeten er altijd "gezond verstand" uitzonderingen zijn?    Ik word daar wat naar van...........  
Er is altijd wel een (eigen) reden waarom "iemand"  van de regels "mag" afwijken.

Als ik eens aangehouden word voor een overtreding heb ik al een boek vol  met opmerkingen  waaronder deze: "ik deed het met mijn portie gezonde verstand, dan mag het...."      

Wat is je punt nu eigenlijk? Heb je uberhaupt al eens meegereden op een hulpverleningsvoertuig wat met prio ergens naar toe moest? Het zou je blik op zaken enorm verruimen, dan zou je zien wat hulpverleners mee maken als zij met prio1 ergens naar toe moeten.
Nu wordt er op een zeer nette wijze een berger mee genomen door 2 brandweervoertuigen, wat is daar het probleem van? Die berger zorgt er namelijk ook voor dat men sneller weer door kan rijden. Zou jij daar rijden met je auto kun je ook weer sneller door, of vindt je het geen probleem om een half uurtje langer moet wachten?

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #394 Gepost op: 26 januari 2012, 20:05:44
Voor in mijn boek............
Misschien is het voor jou een idee om je te registreren bij FOK of geenstijl.  98uiye
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #395 Gepost op: 26 januari 2012, 20:25:59
Misschien is het voor jou een idee om je te registreren bij FOK of geenstijl.  98uiye

Hoezo omdat ik een andere mening heb?     En pas het niet in het straatje?
Ik heb nergens gelezen dat ik mee moet huilen met de wolven   kan je het me aanwijzen?
Okee specieel voor jouw ga ik mee huilen: sorry,   nee , ik kan het niet...............  maar misschien wil / kan je het me leren.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #396 Gepost op: 26 januari 2012, 20:34:29
Wat is je punt nu eigenlijk? Heb je uberhaupt al eens meegereden op een hulpverleningsvoertuig wat met prio ergens naar toe moest? Het zou je blik op zaken enorm verruimen, dan zou je zien wat hulpverleners mee maken als zij met prio1 ergens naar toe moeten.
Nu wordt er op een zeer nette wijze een berger mee genomen door 2 brandweervoertuigen, wat is daar het probleem van? Die berger zorgt er namelijk ook voor dat men sneller weer door kan rijden. Zou jij daar rijden met je auto kun je ook weer sneller door, of vindt je het geen probleem om een half uurtje langer moet wachten?

Het punt is (Nogmaals) dat er overtredingen worden gemaakt.    Ja ik heb wel eens meegereden,  dus mijn blik is verruimd.     Zelfs een onherkenbare wagen     gaaf man........

Het probleem is dat er overtredingen worden gemaakt                     ik heb geen probleem met een half uurtje langer wachten....

Begrijp je wel dat de gemiddelde verkeersdeelnemer niet meer weet wat de regels nu precies zijn?   En dat het allemaal erg verwarrend is.......?

Ambulance / brandweer met alleen blauw,  bergers met oranje die doen alsof een voorrangsvoertuig zijn.  Ik krijg regelmatig vragen hoe het precies zit en ik kan alleen de wet uitleggen............. en in de wet staat:  weet je ik ga het niet nogmaals uitleggen........

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #397 Gepost op: 26 januari 2012, 20:41:33
Ook ik vind dat wat de berger doet niet kan/mag. Hij hoort gewoon aan de kant te gaan voor het tweede brandweer voertuig. Als dit een personenvoertuig was zou iedereen er schande van spreken. Een berger is geen voorrangsvoertuig en moet zich dus ook als zo danig gedragen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #398 Gepost op: 26 januari 2012, 20:49:36
Ik wordt zo ziek van al die regeltjes hé...sorry ik moet het ff kwijt  98uiye

Nee ik ga niet beweren dat bergers maar blauw/blauw en sirenes moeten gaan gebruiken.

Ja, ik snap het als een berger of ANWB-er over de vluchtstrook met orandje knippers aan voorbijrijdt. Ik ga er dan voor het gemak vanuit dat ze er voor gaan zorgen dat ik sneller uit die file kom.

Ja ik maak me ook wel eens breed (lees met 2 wielen op de vluchtstrook) als er gewoon (vracht)verkeer over de vluchtstrook rijdt. Die moeten gewoon net als ik braaf wachten tot het verkeer weer door kan rijden.

Simpel toch. 998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #399 Gepost op: 26 januari 2012, 20:56:42
Gelukkig is er niets gebeurd, anders hadden zowel de chauffeurs van de brandweer als de chauffeurs van de bergingswagen iets (strafrechtelijks) uit te leggen  ::)

Dat het op een autosnelweg (lees vluchtstrook) gebeurd, daar heb ik geen moeite mee. Dat je als berger tussen twee spoedvoertuigen in gaat rijden en je als een voorrangsvoertuig door het verkeer gaat bewegen (meeliftend op de OGS van de brandweer), daar heb ik wél moeite mee.

En als het een spoedklus was (waarbij er met spoed een berger nodig was), dan politiemotoren er voor als begeleiding.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !