Ongelofelijk zeg; je bent in ieder geval het voorbeeld voor bureaucratisch Nederland. Het is in andere discussies al vaker gezegd: het is niet aan jou -of anderen die op dat moment niet in een spoedvoertuig zitten- om te oordelen wat zij wel en niet mogen. Daar worden de betreffende personen door hun leidinggevenden op aangesproken.
Spoedvoertuig? Een berger met amberlampen is géén spoedvoertuig. Maar een gewone verkeersdeelnemer.
De enige "spoedvoertuigen" zijn voorrangsvoertuigen en wat voorrangsvoertuigen zijn staat in de wet omschreven en dat wordt niet in de praktijk besloten (wat er dus nu gebeurt) Hoe kan men weten dat een voertuig met amber verlichting een "voorrangsvoertuig" is ...... er rijden allerlei voertuigen met amber verlichting zijn deze "voorrangsvoertuigen"? En hoe moet men zien of het een berger is bijv. als het donker is of via de spiegels......
Waarom is het bureauctratisch om de wet te volgen? (mompelt: voor in mijn "boekje" )
Dus de politie en de rechters kunnen een andere baan gaan zoeken aangezien de leidingevende de betreffende personen aanspreken wat zij wel of niet mogen .........
Regeltjes, regeltjes, regeltjes: voor kantoortijgers moet dat heerlijk zijn; in de praktijk zijn in veel gevallen andere oplossingen beter of soms noodzakelijk. Maarja, gelukkig liggen er nog niet zoveel onderzoeken die onderschrijven dat de afstand tussen werkvloer en bestuur enorm is
De regeltjes zijn niet alleen voor de kantoortijgers prettig maar ook voor de weggebruikers..... De regeltje zijn afspraken die gemaakt zijn zodat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt......en wat hij/zij van de andere weggebruikers kan verwachten......
Het is niet aan "de man van de praktijk" om éénzijdig deze afspraken naar goeddunken te veranderen omdat het hem/haar beter uitkomt, hoe kan de andere weggebruiker weten dat deze zijn "veranderd" cq noodzakelijk zijn?
Ik ben het met je eens dat de afstand tussen werkvloer en bestuur enorm zijn maar dat is niet op te lossen door "eigen regels" te maken, te gebruiken en door te drammen. Maar door argumenten te gebruiken richting bijv. de minister.
Ik vind dat moppersmurf sterke punten heeft voor 'onze minister" om de berger aan te wijzen om er een voorrangsvoertuig van te maken.
Puntjes van mopper:
- Volgens mij is het zo vastgelegd dat de IM kraan moet binnen 20 minuten ter plaatse moet zijn na ontvangst IM opdracht anders volgen strafmaatregelen in de vorm van boetes (= verplichting op gelegd door een rijksdienst/ in een contract met een rijksdienst)
- Dus mag de IM kraan daartoe de ruimte in de wet gebruiken om die contractuele vastgelegde tijd te halen
- Dus mag de IM kraan de regels overschrijden als de de tijdsdruk te hoog wordt (over de vluchtstrook rijden/ rood kruis negeren/ rood licht rijden etc) om aan de IM tijdsrichtlijn te voldoen
Of het allemaal mag is twijfelachtig maar ik vind het raar dat het eea wordt vastgelegt en dat deze "het" met amber moet doen.