Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133045 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #430 Gepost op: 28 januari 2012, 11:02:56
Dat er ter plekke geimproviseert moet worden: daar heb ik beeld bij,  maar dat hoeft niet op weg er na toe.    

Is dat zo? Hoeft er op weg naar een incident niet geimproviseert te worden. Voor de goede orde, voor veel brandweermensen begint het incident op het moment dat de pieper gaat en zij van huis of werk moeten komen. Dan begint al het improviseren, vaak voor de gene die dan thuis of op het werk achterblijven. Wat jullie zien is alleen maar wat er gebeurt ten tijde dat die hulpverleningsvoertuigen rijden.
En dan sluit ik me graag aan bij Mathijs en Moppersmurf, met een gezond boeren verstand kom je erg ver en moet je de regels zien als leidraad.
Tijdens mij opleiding werdt mij direct verteld, jullie leren allemaal regels hoe jullie je werk moeten uitvoeren. In de praktijk heb je er niets aan om exact via die regels te werken, dan kun jeje werk simpelweg niet uitvoeren. Die regels worden dan je leidraad waarlangs een hulpverlener kan werken, en om VEILIG zijn werk te kunnen doen.

Dus, het geen waar deze hele discussie om begonnen is niets meer dan improvisatiewerk, en samenloop van omstandigheden. Er zal geen enkele agent het in zijn hoofd halen om voor dit soort zaken verbaliserend op te treden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #431 Gepost op: 28 januari 2012, 13:22:45
Ik ga er even van uit dat je bedoelt begeleiding met OGS:
Omdat de politie is bevoegt is het (overige) verkeer aanwijzingen te geven (die opgevolgd dienen te worden.)
(...)
Kijk. Nu hebben we elkaar. U gaat er dus vanuit dat een begeleiding gepaard moet gaan het geven van aanwijzingen aan het overige wegverkeer. U heeft dan gelijk voor wat betreft de verkeerstechnische begeleidingen door de politie, waarbij de escorte specifiek bedoeld is om de colonne rijdend te houden. Er is echter nergens vastgelegd dat een brandweerauto niet een andere auto mag voorgaan "als gids". Er worden immers geen aanwijzingen gegeven aan het overige verkeer en dat is ook niet nodig. In feite is dat dus niets anders dan een opvallende politieauto die 100 meter voor een ambulance gaat uitrijden.

Ik begrijp dat u stelt regels = regels. Maar in Nederland kennen wij nog altijd het beginsel dat alles mag, tenzij het verboden is. Het is niet zo dat alles verboden is, tenzij het toegestaan is. Wettelijk gezien zijn er geen beperkingen voor de brandweer om voor een ander voertuig uit te rijden onder het motto "begeleiding", zolang zij daarbij geen aanwijzingen geven aan het overige verkeer. En dat gebeurt in het filmpje dus ook niet.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #432 Gepost op: 28 januari 2012, 17:27:54
Maar waarom moeten er altijd "gezond verstand" uitzonderingen zijn?    Ik word daar wat naar van...........  
Er is altijd wel een (eigen) reden waarom "iemand"  van de regels "mag" afwijken.

Als ik eens aangehouden word voor een overtreding heb ik al een boek vol  met opmerkingen  waaronder deze: "ik deed het met mijn portie gezonde verstand, dan mag het...."      

  

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt als je niet met een portie gezond verstand werkt, dan is verkeer gauw een chaos, men noemt dat verkeersinzicht.

Vb Trekker + oplegger komt van rechts uit een smalle straat zonder geregelde voorrang personenauto komt van links vrachtauto wil linksaf auto stopt netjes om voorrang te verlenen, alleen de vrachtwagenchauffeur ziet dat om de bocht te halen hij met de wielen van de oplegger over de personenauto zou moeten, wat denk je dat de vrachtautochauffeur doet ?:
a Hij neemt de voorrang, zoals het volgens de regels hoort, en rijd over de personenauto heen.
b De auto's blijven staan aangezien, volgens de regels, niemand mag gaan rijden
c De vrachtwagenchauffeur wenkt de bestuurder van de personenauto dat deze voor mag gaan en zorgt er zo voor dat de situatie zich zo snel mogelijk oplost.

Als je zo denkt als jou, denk ik dat je op antwoord a of b uitkomt want regel is regel.
Het antwoord is c omdat het verkeersinzicht van de chauffeur zegt dat de verkeersregels niet werken.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #433 Gepost op: 28 januari 2012, 17:58:37
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt

Het zal je verbazen..............  wil je het anders laten invorderen?  

  Ik vind je voorbeelden totaal wat anders dan een berger die doet alsof die een OGS voertuig is.........  dat is namelijk appels met peren vergelijken....

Maar aangezien je mij denkt te kennen en al denkt te weten wat ik zou antwoorden waarom stel je dan de vraag?  

Nogmaals ik heb gewoon een mening over oa dat filmpje en  als jij die mening niet deelt   PRIMA   maar ga niet doen alsof je voor me kan denken  en   accepteer eens een andere mening  of kom met betere argumenten.  Maar niet met persoonlijke sneren....

Zoals je elders gelezen zou kunnen hebben ben ik heel zachtjes aan voorstander aan het worden voor OGS voor bergers.....................


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #434 Gepost op: 28 januari 2012, 20:12:58
Het zal je verbazen..............  wil je het anders laten invorderen?  

  Ik vind je voorbeelden totaal wat anders dan een berger die doet alsof die een OGS voertuig is.........  dat is namelijk appels met peren vergelijken....

Maar aangezien je mij denkt te kennen en al denkt te weten wat ik zou antwoorden waarom stel je dan de vraag?  

Nogmaals ik heb gewoon een mening over oa dat filmpje en  als jij die mening niet deelt   PRIMA   maar ga niet doen alsof je voor me kan denken  en   accepteer eens een andere mening  of kom met betere argumenten.  Maar niet met persoonlijke sneren....


Zoals je elders gelezen zou kunnen hebben ben ik heel zachtjes aan voorstander aan het worden voor OGS voor bergers.....................

De berger op het filmpje doet het volgens mij goed, aangezien hij het 2e brandweervoertuig minder hindert door tot mee te rijden in het geheel totdat er een goede gelegenheid is om deze op een veilige te laten passeren.

Door het tegemoet komende verkeer is een andere manier zoals vaart minderen, stilstaan om te laten voorgaan hinderen van de hulpdienst.
Als ik het filmpje bekijk rijden de brandweervoertuigen ± 80 km/u dus gewone snelheid dan mag je, nee moet je, gewoon mee doorrijden in plaats van allerlei capriolen uit gaan halen om het 2e maar voor te laten gaan, verkeers inzicht.
Het meerijden met amber is misschien niet zo handig.
Afgezien daarvan doet de berger het gewoon goed, en beter als veel automobilisten welke, met alle goede bedoeningen van betrokkenen, op de meest rare manieren en plaatsen, voorrang gaan proberen te verlenen waardoor er ongewenste en soms zelfs levensgevaarlijk situatie's ontstaan.
Dan liever zo als onverwachte en rare moves.
Regels zijn er om nageleefd te worden, alleen regels zwart wit naleven is soms gevaarlijker, als niet naleven.
Regels zijn een leidraad hoe je je moet gedragen in het verkeer maar om verkeer veilig en rijdbaar te houden is gezond verstand en verkeersinzicht veel belangrijker.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #435 Gepost op: 28 januari 2012, 20:20:43
De berger op het filmpje doet het volgens mij goed, aangezien hij het 2e brandweervoertuig minder hindert door tot mee te rijden in het geheel totdat er een goede gelegenheid is om deze op een veilige te laten passeren.

Door het tegemoet komende verkeer is een andere manier zoals vaart minderen, stilstaan om te laten voorgaan hinderen van de hulpdienst.
Als ik het filmpje bekijk rijden de brandweervoertuigen ± 80 km/u dus gewone snelheid dan mag je, nee moet je, gewoon mee doorrijden in plaats van allerlei capriolen uit gaan halen om het 2e maar voor te laten gaan, verkeers inzicht.
Dus eigenlijk doet dat bakwagentje wat voorbij rijdt het helemaal verkeerd? Die had ook geen ruimte moeten maken maar inhalend voor de brandweer uitrijden ???

Dat er geen plaats is om ruimte te maken is dus bewezen onzin, maar omdat het nu een berger met gele lampjes is die ook onderweg naar het ongeval is moet het maar kunnen. Prima als je dat vindt, maar dat dit de enige oplossing is, is gewoon niet waar.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #436 Gepost op: 28 januari 2012, 23:45:40
Dus eigenlijk doet dat bakwagentje wat voorbij rijdt het helemaal verkeerd? Die had ook geen ruimte moeten maken maar inhalend voor de brandweer uitrijden ???

Dat er geen plaats is om ruimte te maken is dus bewezen onzin, maar omdat het nu een berger met gele lampjes is die ook onderweg naar het ongeval is moet het maar kunnen. Prima als je dat vindt, maar dat dit de enige oplossing is, is gewoon niet waar.

Nee, want daar was ruimte maarja, verkeersinzicht is best wel moeilijk!  
Zeker voor mensen welke regel is regel als leidraad nemen.
Dat is ook het grote verschil volgens de regeltjes rijden of met inzicht, inzicht krijg je door veel achter het stuur te zitten en kun je niet  helemaal in regeltjes vatten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #437 Gepost op: 29 januari 2012, 00:09:38
Het zal je verbazen..............  wil je het anders laten invorderen?  


Ik heb zelf ongeveer dezelfde rijbewijzen als jij, zoals je in de PM, aangaf alleen ook voor LZV en mij is geleerd bij al mijn rijbewijzen dat GBV (gezond boeren verstand) het belangrijkst is samen met verkeersinzicht het komt er op neer dat de verkeersregels een leidraad is waar je je zoveel mogelijk aan moet houden.
Alleen zegt het GBV mij waarom zou de berger zich de mogelijkheid laten ontnemen om op tijd, gesteld door de opdrachtgever, door het meeteliften met de brandweer waarbij de berger geen snelheidsovertreding maakt en gebruik maakt van het pad wat door de brandweer gemaakt door de eerste TS.
Het eigenlijke probleem is dat de berger wel een tijdsdruk heeft maar dat de overheid er niet het geld of de middelen er voor wil vrijmaken.

Want het is toch van de zotte dat een politieauto wel met OGS naar een aanrijding materieel mag uit rukken omdat het een gevaarlijke situatie betreft, en de berger welke misschien 5 minuten eerder de gevaarlijke situatie kan oplossen niet.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #438 Gepost op: 29 januari 2012, 09:47:59
De berger op het filmpje doet het volgens mij goed,
Dat is jouw mening  en die mag je van mij hebben ondanks dat die anders is.........


Afgezien daarvan doet de berger het gewoon goed, en beter als veel automobilisten welke, met alle goede bedoeningen van betrokkenen, op de meest rare manieren en plaatsen, voorrang gaan proberen te verlenen waardoor er ongewenste en soms zelfs levensgevaarlijk situatie's ontstaan.
Dan liever zo als onverwachte en rare moves.

Het is best grappig want in een ander topic wordt aangegeven dat mensen te weinig met OGS in aanraking komen, wat verwacht je dan ook?
Ook wordt aangegeven dat Prio 1 voertuigen vaak bewust zonder OGS (oa omdat het z'n "herrie" geeft)  , hoe kan de gemiddelde automobilist hiermee leren omgaan:   er werd aangegeven dat er is te weinig aandacht is tijdens de rijles   op de vraag hoe de instructeur dit beter kan behandelen werd niet gereageerd.  Het wordt vaak alleen theoretisch behandeld.    
Het is heel simpel: als PRIO 1 voertuigen altijd met OGS aan rijden dan:  
-krijgen de mensen meer ervaring er mee waardoor zij minder rare moves  gaan uithalen
-kan het beter tijdens de rij-opleiding ingespeeld worden door de rij-instructeurs                  

Waarom worden mensen dan bekeurt die een ambulance voor laten gaan en dan er vervolgens er achter aan gaan rijden?  Daar is dan ook niets verkeerd aan......  toch?  
Ook als je voor de ambulance (zonder te hinderen) blijft rijden wordt "de burger" bekeurt      maar deze berger krijgt alleen maar veren....
krom en met twee maten meten

Regels zijn een leidraad hoe je je moet gedragen in het verkeer maar om verkeer veilig en rijdbaar te houden is gezond verstand en verkeersinzicht veel belangrijker.

Voor in mijn boekje.........(boekje is al aardig gevuld met dit soort uitspraken)    

Maar ik ben benieuwd wat de agenten van deze uitspraak vinden  dat "regels eigenlijk een leidraad zijn......." (voor de burgers, ik weet wel dat de meeste het voor zichzelf ook vinden)  

De verkeersregels als leidraad zien maar de verkeersregels los laten als het veilig en rijbaar is. O(kee)
Dus ik mag door rood licht rijden als er voor de rest niemand op het kruispunt aanwezig is.......want het is veilig en het enige verkeer (ik) blijf rijden....  als ik dat doe dan heb ik verkeersinzicht en gezond verstand.......en zal ik hier niet op bekeurd worden.... ik doe wel even zwart/wit en stop...dan maar geen verkeersinzicht en gezond verstand volgens jou.......    

De politie die op de wegen staan te flitsen waarom nog?   Want de meeste rijden "netjes" te hard  maar krijgen toch een boete omdat men zich niet aan de regels houd...............heel zwart / wit van de politie  >:D.......    niet roepen het is opdracht van boven af want de politie-agent mag toch naar eigen inzicht boetes uitschrijven en met een beetje te hard rijden komt de veiligheid niet in het geding  (dat las ik in een ander topic.......)  En er is toch geen boete guotum meer.    


Ik hou maar over op .     Want de mensen hier vinden regeltjes overbodig, niet voor hen, te veel enz enz    
Het verbaast me echt, zeker van mensen die andere kunnen bekeuren


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #439 Gepost op: 29 januari 2012, 10:08:21
Rood licht is rood licht, geen GBV voor nodig. Is het frustrerend midden in de nacht staan wachten op een leeg kruispunt? JA!

Een auto die bewust voor of achter een ambu blijft hangen (vreemd dat dat nooit gebeurd bij politie voertuigen), heeft waarschijnlijk niets te zoeken op de bestemming van de ambu. Vaak gaat het ook nog gepaard met bumperkleven, wat extra gevaar opleverd.

Op de snelweg geld gewoon een maximum snelheid, als je je daar aan houdt met je GBV, leverd het ook geen bekeuringen op. Als je al wél te hard rijdt, zorg dan dat je het kan verantwoorden. Leverd vaak nog steeds een boete op, maar soms ook begrip.

GBV, soms zwart/wit, soms een beetje grijs  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV