Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133592 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #440 Gepost op: 30 januari 2012, 22:04:14
Als men nu is tijdens rijopleiding aan leerlingen uitleggen wat een berger is,dan zou de wereld een stuk eenvoudiger zijn.

En over dat filmpje,ben ik nu de enige die ziet dat de voorste brandweer auto niet uitloopt en de achterste niet inloopt! Dus de branweer wil er niet voorbij.

Ik zou bijna zeggen dat ik god op mijn blote knieen dank als ik brandweer,ambulance op politie voor me krijg om me door de pokke spitsstrook heen te helpen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #441 Gepost op: 30 januari 2012, 22:07:50
En over dat filmpje,ben ik nu de enige die ziet dat de voorste brandweer auto niet uitloopt en de achterste niet inloopt! Dus de branweer wil er niet voorbij.

Ik zou bijna zeggen dat ik god op mijn blote knieen dank als ik brandweer,ambulance op politie voor me krijg om me door de pokke spitsstrook heen te helpen!
::)

Als de brandweerwagen zou willen passeren zou hij er sowieso korter opzitten. Nu zit daar een grote ruimte tussen, en zijn de snelheden redelijk gelijk. We kunnen dus conluderen dat de brandweervoertuigen de berger op sleeptouw mee nemen, en dan kan het bergingsvoertuig er beter tussenin rijden.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #442 Gepost op: 30 januari 2012, 23:10:14
Ik blijf het herhalen, een berger heeft alleen voordeel aan spoed begeleiding of OGS als er geen gewonden zijn en het voertuig gewoon rap van de weg moet. Zodra er gewonden zijn, technisch onderzoek moet komen oid dan heeft het geen enkele meerwaarde om een bergingsvoertuig al die tijd naast je te hebben.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #443 Gepost op: 31 januari 2012, 08:22:46
Ik blijf het herhalen, een berger heeft alleen voordeel aan spoed begeleiding of OGS als er geen gewonden zijn en het voertuig gewoon rap van de weg moet. Zodra er gewonden zijn, technisch onderzoek moet komen oid dan heeft het geen enkele meerwaarde om een bergingsvoertuig al die tijd naast je te hebben.
Ben ik niet helemaal met je eens. De berger kan zich indien nodig al bezig houden met het beperken van milieuschade (lekkage!), kleinschalige opruimwerkzaamheden, etc. Iedere minuut die gewonnen wordt los van de sowieso benodigde tijd voor slachtofferhulp is met de huidige files een welkome winst.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #444 Gepost op: 31 januari 2012, 13:02:52
Ben ik niet helemaal met je eens. De berger kan zich indien nodig al bezig houden met het beperken van milieuschade (lekkage!), kleinschalige opruimwerkzaamheden, etc. Iedere minuut die gewonnen wordt los van de sowieso benodigde tijd voor slachtofferhulp is met de huidige files een welkome winst.

Ik moet me er even iets bij voorstellen. Het is vrijdag 16.30. Op de A1 staat iemand met pech, twee banen afgekruist. Op de A10, de A9 en op de A1 stroopt het verkeer op. Er is een mogelijkheid voor de opgeroepen ICM berger om de zaak snel op te lossen, maar dan moet ie wel even een stukje over een fietspad.

Dan is er een agent die daar post tegen sluipverkeer ofzo. Die houdt de berger die het fietspad op wil rijden staande. Dirigeert hem terug, achteruit de weg op.

"Komt u maar even aan deze kant staan, daar staan we veilig. U snapt zeker wel waarom we u aan de kant zetten? Dat kan nartuurlijk niet. Mag ik uw rij- en kenteken bewijs? Komt u maar even hier in onze auto zitten, dan kunt u de beelden zelf even bekijken, dan schrijft mijn collega ondertussen even een PV uit.."

Begrijp ik het zo goed, zou het zo kunnen gaan?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #445 Gepost op: 31 januari 2012, 21:48:26
@Henk: volgens mij staat er inderdaad precies zo'n voorbeeld ergens in dit topic, in geuren en kleuren uit de doeken gedaan door één van de takelaars van het forum. In dat geval betrof het volgens mij zelfs een aangewezen calamiteitenroute, waar de IM-hulpdiensten (dus ook de berger) een ontheffing voor hebben. En tóch wordt de sleper tegengehouden en rondgestuurd.

In de situatie die u schetst is het nut van de berger zonder meer duidelijk: pechgeval dus direct aan het werk als de berger ter plaatse komt. De vraag is of dit ook zou moeten gelden voor letselongevallen, voertuigbrand en dergelijke. In principe klopt het dat de berger dan niet aan het werk kan met het takelen van het voertuig, maar hij kan al wel wat randzaken doen. Dat in het kader van de discussie of een berger "op sleeptouw" genomen mag worden door een brandweerauto.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #446 Gepost op: 31 januari 2012, 21:54:49
Dat klopt,dat gebeurde in Amsterdam Zuidoost. Zelfs meerder malen.

Gelukkig treffen wij het verder wel met de politie rond de snelwegen van Amsterdam,Almere en het Gooi. Doen er niet moeilijk over als wij ruimte vragen door middel van de luchthoorn of de busbaan pakken b.v.

Vind het wel frapant dat ik net PM krijg met uitleg wat een berger is en dat wij mensen van de weg drukken. Weet niet precies wat Kusje is of doet ,dat hij erelid is door veel postings zegt mij niet zoveel. Heb hem desondanks uitgenodigt om is een keer mee te rijden,weet hij is hoe het er echt aan toe gaat.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #447 Gepost op: 31 januari 2012, 23:56:45
Dat klopt,dat gebeurde in Amsterdam Zuidoost. Zelfs meerder malen.

Gelukkig treffen wij het verder wel met de politie rond de snelwegen van Amsterdam,Almere en het Gooi. Doen er niet moeilijk over als wij ruimte vragen door middel van de luchthoorn of de busbaan pakken b.v.

Vind het wel frapant dat ik net PM krijg met uitleg wat een berger is en dat wij mensen van de weg drukken. Weet niet precies wat Kusje is of doet ,dat hij erelid is door veel postings zegt mij niet zoveel. Heb hem desondanks uitgenodigt om is een keer mee te rijden,weet hij is hoe het er echt aan toe gaat.

Volgens mij is Kusje geen hij, maar een zij en is ze rij-instructeur  998765

Staat die uitnodiging ook open voor anderen  ;D
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #448 Gepost op: 1 februari 2012, 00:27:55
Ik moet me er even iets bij voorstellen. Het is vrijdag 16.30. Op de A1 staat iemand met pech, twee banen afgekruist. Op de A10, de A9 en op de A1 stroopt het verkeer op. Er is een mogelijkheid voor de opgeroepen ICM berger om de zaak snel op te lossen, maar dan moet ie wel even een stukje over een fietspad.

Dan is er een agent die daar post tegen sluipverkeer ofzo. Die houdt de berger die het fietspad op wil rijden staande. Dirigeert hem terug, achteruit de weg op.

"Komt u maar even aan deze kant staan, daar staan we veilig. U snapt zeker wel waarom we u aan de kant zetten? Dat kan nartuurlijk niet. Mag ik uw rij- en kenteken bewijs? Komt u maar even hier in onze auto zitten, dan kunt u de beelden zelf even bekijken, dan schrijft mijn collega ondertussen even een PV uit.."

Begrijp ik het zo goed, zou het zo kunnen gaan?

Even simpel en vooraf medegedeeld: ik kan niet oordelen over het hoe/ wat en waarom en aan een verwijzing van "staat hier ergens op het forum"heb ik ook weinig. Maar ik denk dat de bergers op en rond de rijkswegen van Amsterdam geen enkel probleem hebben met "OGS" rijden. Binnen de bebouwde kom zal dat zeker anders zijn, maar ik denk dat daarin ook wel een verschil te verklaren is: waarom spoed, er zijn zat alternatieve routes!
Dus klagen over een wijkteamdiender die een IM kraan niet over een fietspad wil zien rijden, daar heb ik beelden bij. Lijkt mij ook niet echt een goeie keuze, zeker niet als je het meerdere malen doet. Maar goed dat kan een op onjuiste informatie gebaseerde conclusie mijner zijds zijn.

Ik moet wel zeggen, dat het zeer afhankelijk is van de Berger die inzet pleegt. Er zijn zeer professionele bergers die hen uiterste best doen om het werk zo snel mogelijk en zo professioneel mogelijk te verrichten. Maar ook hier zullen het de slechten zijn die het voor de goeden verpesten.....

Ik denk dat elke mede-forum-dinges wel zijn of haar ergernis heeft en wil laten zien hoe het er bij hem/ haar aan toe gaat. Ook ik erger mij af en toe aan rood/ geel en blauw met een groen tintje aan al die goed bedoelde inzet van rood/geel en blauw met een groen tintje. Maar ik erger mij vooral aan al die <piep> bestuurders die burger heten en die 16 miljoen keer erger zijn. Dus laten we elkaar niet afvallen en het leven zuur proberen te maken maar vooral die <piep> bestuurders in de burgertruttenschuddenbakjes en leasebakken nou eens proberen duidelijk te maken dat wij voor hen aan het werk zijn. Want zonder al die <piep> bestuurders was er geen kilometer file in ons kikkerlandje, en hadden wij van de blauwe kant gewoon boeven kunnen vangen!

Aldus moppersmurf
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #449 Gepost op: 1 februari 2012, 00:35:24
Volgens mij is Kusje geen hij, maar een zij en is ze rij-instructeur  998765

Instructrice.