Even een stukje uitleg dan maar over de voormalige Eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen BV;
Deze is overgenomen door Logicx Mobiliteit in Apeldoorn en is tot 1 januari 2007 van naam veranderd in Logicx van Amerongen.
Vanaf deze datum zullen alle naambordjes van de Logicx bergers worden gewijzigd in: Logicx Berging.
De voorrangsregels die golden voor de voertuigen van de EAWS zijn enigszins gewijzigd. Er zijn geen voorrangsvoertuigen meer in beheer bij het bedrijf; deze zijn overgegaan naar een ander nieuw bedrijf dat door de ex-eigenaar H. van Amerongen is opgezet; van Amerongen Facilitair BV (
http://www.vanamerongenfacilitair.nl/)
De bergingsvoertuigen die met optisch- en geluidssignaal waren uitgerust zijn al ruim 3 jaar voorzien van oranje flitsers.
Er zijn nog een klein aantal voertuigen uitgerust met optisch- en geluidssignaal;
- De bus van Duikteam Regio Gelderland Midden; voorzien van brandweerstriping en bestickering en wordt ingezet in aansturing door Hulpverlening Gelderland Midden en GHOR.
- De zware bergingsvoertuigen hebben eveneens nog optisch- en geluidssignaal; deze staan in het convenant met Hulpverlening Gelderland Midden en GHOR alsmede de nodige calamiteitenplannen. Deze voertuigen zijn hier oa mee uitgerust omdat zij STANDAARD mee uitrijden naar waterongevallen e.d.. Het gebeurd gemiddeld 1 a 2 keer per jaar dat hier daadwerkelijk ook gebruik van gemaakt wordt; veelal om een op het dak belande auto met inzittende snel op het droge te kunnen zetten.
Tot slot het verhaaltje over rode lichten; daar hoort een berger niet doorheen te rijden (tenzij ze zelf om werk verlegen zitten) en het verhaaltje vluchtstrook-rijden;
IM-bergers die door de Stichting IMN (
http://www.stichingimn.nl) voor een regio gecontracteerd zijn hebben automatisch een ontheffing op het moment dat zij niet bij een ongeval op een IM locatie kunnen komen ZONDER hiervan gebruik te kunnen maken. Uiteraard moet er dus eerst een IM Melding zijn afgegeven door het CMI (Centraal Meldpunt Incidenten). Ter verduidelijking; een gemiddelde IM melding geeft de volgende informatie aan een berger: Snelweg, Hectometer, Rijbaan (Li/Re) en Meldingsnummer. De berger weet alleen wat hij kan verwachten als er door de melder aan het CMI is doorgegeven wat er staat; maar ook dat is vaak onder voorbehoud. Een IM Melding heeft dus altijd prioriteit!
Los hiervan zijn er ook nog bergers die in diverse steden individuele afspraken heeft gemaakt over het gebruik van busbanen, centrumgebieden en fietspaden; zoals ook hulpverleningsdiensten deze vaak hebben.
Veel nuttige informatie over IM kunt u verder nog vinden op
http://www.incidentmanagement.nl/