Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132631 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 21 december 2005, 14:33:10
Zoals je al zegt is het terecht gegeven dus zal hij geen opdracht hebben gehad voor die aanrijding

Verkeerde conclusie. Terecht blijkt uit dat een berger formeel zelfs geen ontheffing heeft om zonder begeleiding over de vluchtstrook naar een aanrijding te rijden, maar de praktijk is dat hij/zij daar geen bekeuring voor krijgt.

Als ik naar mijn klant ga en ik sta voor de deur en niemand kan er door is er niets aan de hand as ik met mijn bestelbus ben.

Ga ik met de peronenauto en doe ik het zelfde, dezelfde spullen op dezelfde plek uit de kofferbak halend, wordt ik gesommeerd de weg vrij te maken en ergens anders (een eind verderop bv) te stoppen. Heb je ook nog iets van TGP post op je auto ofzo zou je kunnen denken dat je kennelijk boven de wet staat. Niets is minder waar trouwens, voor vrachtwagens en personenauto's geldt dezelfde wet voor laden en lossen, tenzij apart dmv een bord aangegeven.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 21 december 2005, 17:09:22
Henk,
een berger mag alleen maar over de vluchtstrook van een snelweg als daar een ongeval is geweest.En dan alleen maar omdat hij daar de opdracht voor heeft om op dat betreffende stuk snelweg de berging te doen.Voor alle andere klussen mag hij geen gebruik maken van de vluchtstrook,en dient hij zich te gedragen als elk ander voertuig.Zelfs als wij onderweg zijn naar wedstrijden ofzo,en we komen in een file terecht mogen wij geen gebruik maken van de vluchtstrook.Dus die bon is gewoon terecht


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #22 Gepost op: 21 december 2005, 17:45:26
Zo dacht ik ook Peter maar volgens henk is dat niet zo
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 21 december 2005, 18:02:52
Zo dacht ik ook Peter maar volgens henk is dat niet zo

De vraag is dus, van wie mag hij dat. Rechters rijden niet in auto's om iemand te bekeuren, dus als de politie niet optreed mag het van de politie en krijg je geen bon. Het voorbeeld van de berger die wel een bekeuring kreeg die voor kwam en veroordeeld werd toont aan dat het slechts gedogen is wat de politie doet en geen wettelijke basis heeft.

Als ik de indruk heb gewekt dat deze kennis, (nu werkzaam bij Mercedes, dan weten sommige mensen over wie ik het heb) met een bergingsauto over de vluchtstrook van de A27 ging naar een aanrijdsel om te kijken zal ik deze fout nu direkt rechtzetten, hij ging bergen. Nee, ook niet uit zich zelf, hij had opdracht. En ook de collega's van deze agent konden het bekeurend optreden ook niet waarderen, maar konden er niets tegen doen. Ik weet niet of er hoger beroep aan getekend is, en ik weet ook niet op grond waarvan dat zou kunnen, maar misschien weten jullie dat. Branche richtlijnen dien overeenkomstig - en nooit strijdig te zijn- met de wet, maar dat wisten we al.

Henk


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #24 Gepost op: 21 december 2005, 18:16:22
Ho henk je praat nu weer over bergen en tussen bergen en bergen zit ook weer een verschil. Als er een file op de a27 staat en hij moet een auto met pech bergen ja dan mag hij niet over de vluchtstrook. Maar ik kom nog wel eens bij dorrestein dus ik zal het verhaal eens gaan horen daar hoe het nu exact was.
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 21 december 2005, 19:30:45
De vraag is dus, van wie mag hij dat. Rechters rijden niet in auto's om iemand te bekeuren, dus als de politie niet optreed mag het van de politie en krijg je geen bon. Het voorbeeld van de berger die wel een bekeuring kreeg die voor kwam en veroordeeld werd toont aan dat het slechts gedogen is wat de politie doet en geen wettelijke basis heeft.

Als ik de indruk heb gewekt dat deze kennis, (nu werkzaam bij Mercedes, dan weten sommige mensen over wie ik het heb) met een bergingsauto over de vluchtstrook van de A27 ging naar een aanrijdsel om te kijken zal ik deze fout nu direkt rechtzetten, hij ging bergen. Nee, ook niet uit zich zelf, hij had opdracht. En ook de collega's van deze agent konden het bekeurend optreden ook niet waarderen, maar konden er niets tegen doen. Ik weet niet of er hoger beroep aan getekend is, en ik weet ook niet op grond waarvan dat zou kunnen, maar misschien weten jullie dat. Branche richtlijnen dien overeenkomstig - en nooit strijdig te zijn- met de wet, maar dat wisten we al.

Henk
Ik zet hele grote vraagtekens bij dit verhaal,Ik ben nu zelf al diverse malen bij een ongeval op de A27 geweest,en daar kwam in een later stadium de berger over de vluchtstrook naar het ongeval.En dat kan ook niet anders,we hebben nog steeds te maken met incident managment,en daar maakt de berger ook deel van uit.Aangezien IM er is om de weg weer zo snel mogelijk weer vrij te krijgen.Dus zal die berger wel over de vluchtstrook moeten,om een wrak op te halen.

Maar tot nog toe is de berger altijd hier over de vluchtstrook gereden,en is daar nog nooit tegenop getreden.Dus nogmaals ik heb grote vraagtekens bij je verhaal Henk

Ho henk je praat nu weer over bergen en tussen bergen en bergen zit ook weer een verschil. Als er een file op de a27 staat en hij moet een auto met pech bergen ja dan mag hij niet over de vluchtstrook. Maar ik kom nog wel eens bij dorrestein dus ik zal het verhaal eens gaan horen daar hoe het nu exact was.

Tja,ik ben nu eigenlijk ook erg nieuwschierig naar de ware toedracht :-\


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #26 Gepost op: 21 december 2005, 19:50:07
Peter ik zal er eens navraag doen want net als jij denkt klopt er iets niet in het verhaal van Henk. Bij ICM heb je zelfs als berger de bevoegdheid om boven de toegestane snelheid op de snelweg te rijden. Langs de file moet je uiteraard wel met gepaste snelheid van max 50km/u. Maandag was het zelfs zo dat ik met de bergingswagen als eerste TP was. Auto stond op de linker rijbaan dus vooraf al opde linker baan gaan rijden en daar het verkeer gaan afremmen. 100 meter voor het wrak auto geparkeerd volgens de procedure. Er waren geen gewonden dus toen nog eens met mijn rode lampje achter de wagen op een afstand van 40 meter al het verkeer naar rechts gedirigeert. Toen de politie TP was namen zij dat over en ben ik met bergen begonnen. De weg was toen met 10 weer vrij en zijn wij met het wrak naar de parkeerplaats vertrokken voor de afhandeling. Al met al heeft het verkeer er 30 minuten last gehad van enige stremming
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 21 december 2005, 20:03:17
Peter ik zal er eens navraag doen want net als jij denkt klopt er iets niet in het verhaal van Henk. Bij ICM heb je zelfs als berger de bevoegdheid om boven de toegestane snelheid op de snelweg te rijden. Langs de file moet je uiteraard wel met gepaste snelheid van max 50km/u. Maandag was het zelfs zo dat ik met de bergingswagen als eerste TP was. Auto stond op de linker rijbaan dus vooraf al opde linker baan gaan rijden en daar het verkeer gaan afremmen. 100 meter voor het wrak auto geparkeerd volgens de procedure. Er waren geen gewonden dus toen nog eens met mijn rode lampje achter de wagen op een afstand van 40 meter al het verkeer naar rechts gedirigeert. Toen de politie TP was namen zij dat over en ben ik met bergen begonnen. De weg was toen met 10 weer vrij en zijn wij met het wrak naar de parkeerplaats vertrokken voor de afhandeling. Al met al heeft het verkeer er 30 minuten last gehad van enige stremming

netjes gewerkt weer  8) ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 21 december 2005, 21:38:34
Ik ben de laatste die vindt dat een berger niet langs de file mag om auto's weg te slepen die in de weg liggen, maar ik heb alleen maar wazige verhalen gehoord over de wettelijke basis voor het rijden over de vluchtstrook ed. Niemand weet er kennelijk het fijne van, maar roept "het moet dus het mag", en dat is wat mager.

Ik ben geïnteresseerd in de uitleg van de wettelijke basis onder de bijzondere status.

Henk


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #29 Gepost op: 21 december 2005, 22:17:11
Ik ben de laatste die vindt dat een berger niet langs de file mag om auto's weg te slepen die in de weg liggen, maar ik heb alleen maar wazige verhalen gehoord over de wettelijke basis voor het rijden over de vluchtstrook ed. Niemand weet er kennelijk het fijne van, maar roept "het moet dus het mag", en dat is wat mager.

Ik ben geïnteresseerd in de uitleg van de wettelijke basis onder de bijzondere status.

Henk

 

Ga eens zoeken op www.wetboekonline.nl en zoek daar je antwoord op
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl