Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 132661 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #60 Gepost op: 28 december 2005, 20:40:14
Nee Logicx van Amerongen
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 28 december 2005, 20:50:39
ANWB is geen gegunde berger ANWB en Logicx is beide 1 bedrijf

als "anwb en Logicx is beide 1 bedrijf" wat jij daarmee dan bedoelen?

Henk


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #62 Gepost op: 28 december 2005, 21:03:52
Logicx is onderdeel van de ANWB. Logicx heeft al diverse bergers overgenomen zoals Kusters Eindhoven/den Bosch  Arie van Eyk Woerden van Amerongen Arnhem/Ede/Bunnik/Westervoort/Dieren   de Vries Assen    van Ameele Oestgeest    Brugel Zevenbergen/Roosendaal  Hoogwout Berging BV   Direcks Berging (Zuid-Limburg) en Auto Huvers (Rotterdam). Al deze bedrijven zijn nu van Logicx Mobiliteit
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 28 december 2005, 21:15:41
Logicx is onderdeel van de ANWB. Logicx heeft al diverse bergers overgenomen zoals Kusters Eindhoven/den Bosch  Arie van Eyk Woerden van Amerongen Arnhem/Ede/Bunnik/Westervoort/Dieren   de Vries Assen    van Ameele Oestgeest    Brugel Zevenbergen/Roosendaal  Hoogwout Berging BV   Direcks Berging (Zuid-Limburg) en Auto Huvers (Rotterdam). Al deze bedrijven zijn nu van Logicx Mobiliteit

Vandaar mijn opmerking dat je net zo goed van Amerongen ANWB zou kunnen noemen als Logicx. Wat een consortium, op laatst is van enige concurrentie geen sprake meer.

Hen


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #64 Gepost op: 28 december 2005, 21:33:54
Vandaar mijn opmerking dat je net zo goed van Amerongen ANWB zou kunnen noemen als Logicx. Wat een consortium, op laatst is van enige concurrentie geen sprake meer.

Hen

ANWB is de reparaite gebeuren Logicx is Vervangend vervoer, doortransporten, en bergingen. Wat mij wel opvalt is dat alle logicx bedrijven alleen tussen 8 en 18 uur de pech gevallen ophalen en de rest laten ze door andere bergers ophalen die het nog "willen" doen en dat wordt ook steeds minder. Op uitzonderingen nagelaten uiteraard.
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 30 december 2005, 10:02:47
Uit de reacties van ATEGO proef ik een beetje dat de politie en de berger uitmaken wie mijn wrak afsleept mijn ervaring is echter dat IK de degene ben die bepaald welke berger de restanten van MIJN voertuig weg sleept.
Hier in de omgeving zit een berger (erkend) die ik absoluut niet aan mijn wrak laat zitten zelfs niet wanneer het in 20 stukken is geknipt de politie EN de door de politie gebelde berger hebben dan alleen nog een adviserende (lees overhalende) rol om mijn wrak wel door de bestelde berger te laten afvoeren maar kunnen mijn niet dwingen (daar zijn natuurlijk wel uitzonderingen op) Eens heb ik een auto uit friesland laten afvoeren door een berger waarbij ik
1. ruim een week moest wachten voor de beschadigde wagen in NH was
2. de berger de wagen alleen wilde afzetten bij een door hem gekozen adres
3. de wagen met MEER schade op het adres werd afgeleverd en de berger niets wilde vergoeden (gelukkig was ik in bezit van foto's dat de wagen net geladen was)
4. ik nog een verbale strijd heb moeten voeren op het adres waar de wagen afgezet was om mijn wagen mee te nemen

Dus de eerst volgende keer dat mijn wagen in het rayon van een van de betreffende bergers schade oploopt waardoor deze moet worden afgesleept dan bepaal IK door wie dat gaat gebeuren en niet de politie of de door de politie aangewezen berger
Alleen in het kader van IM op de snelweg heb je niets te vertellen,na een ongeval belt de politie de door IM gegunde berger op.Die gaat rijden,en die zal afslepen.Alles in het kader om de weg zo snel mogelijk vrij te krijgen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 30 december 2005, 10:44:50
Alleen in het kader van IM op de snelweg heb je niets te vertellen,na een ongeval belt de politie de door IM gegunde berger op.Die gaat rijden,en die zal afslepen.Alles in het kader om de weg zo snel mogelijk vrij te krijgen

klopt. Tot op de parkeerplaats. Daar kan altijd nog een andere berger 'm overnemen als je de eerste niet vertrouwd. Toch is "we regelen even een takeltje voor U" niet altijd nodig, in veel gevallen kun je dat zelf ook en het kost je toch niets.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 30 december 2005, 12:26:51
klopt. Tot op de parkeerplaats. Daar kan altijd nog een andere berger 'm overnemen als je de eerste niet vertrouwd. Toch is "we regelen even een takeltje voor U" niet altijd nodig, in veel gevallen kun je dat zelf ook en het kost je toch niets.

Henk
Zoals je het nu schets klopt dat ja ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #68 Gepost op: 1 januari 2006, 01:30:04
Omdat er alom getwijfeld wordt aan de wettelijke grondslag van het voorrang nemen door bergers, hierbij in het kort deze wettelijke basis.

Op Rijkswegen is het afslepen van zowel personenvoertuigen als vrachtwagens (géén achtergelaten voertuigen!) in het kader van IM wettelijk geregeld in de Landelijke PersonenautoRegeling (LPR) en de Landelijke VrachtwagenRegeling (LVR) (Deze twee regelingen mag u er even bijpakken, desgewenst). Daarbij zijn vaste bergingsdiensten gecontracteerd door de VerzekeraarsHulpdienst (VHD). De melding die bij de politiemeldkamer binnenkomt wordt DIRECT doorgemeld aan het centraal meldpunt incidenten (personenauto's) of het centraal meldpunt vrachtauto(bergingen) (CMI / CMV), als onderdeel van VHD, en aan de Rijkswaterstaat, voor zover RWS niet de detectie heeft gedaan (via verkeerscentrale). Op dit moment is het zo dat de politiemeldkamer de melding doorgeeft aan CMI/CMV, het plan is om in de nabije toekomst RWS zelf CMI/CMV te laten bellen. Bij vrachtwagens is het tevens voorgeschreven dat een STI deskundige advies komt geven, hoewel dit ook op het punt staat te worden gewijzigd.

De gecontracteerde berger heeft daarbij ontheffing van een aantal verkeersregels voor het aanrijden op IM ongevallen, onder andere het aanrijden over de vluchtstrook bij file, een en ander met inachtneming van de verkeersveiligheid - dus zowel het ongeoorloofd negeren van verkeersregels (ik noem roodlicht-negatie) of het zetten van gevaar (bijv. met 100 km/u over de vluchtstrook langs een file racen) is strafbaar. Dit is het gevolg van de gestelde norm voor de aanrijdtijd van bergers van 20 minuten tussen tijdstip melden en tijdstip ter plaatse.
Daarbij zijn ook de IM richtlijnen in het Rood-Blauwe Boekje (deels afgeleid van de Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij incidenten op auto(snel)wegen) van toepassing, die Atego een heel aantal posts terug al even met een praktijkvoorbeeld demonstreerde. Van mijn kant een compliment voor de aanpak, het voorbeeld is precies volgens het boekje (overigens weet ik niet of je over een aanstelling verkeersregelaar beschikt, het vrijmaken van de veiligheidszone betreft verkeersregelende taken, als het fout gaat zonder certificaat ben je de sigaar - maar praktisch gezien uitstekend werk). Misschien onnodig te vermelden dat gebruik van het oranje zwaailicht door een berger (en door ieder ander - ook blauw) is geregeld in de Regeling Optische en Geluidssignalen (plus RVV1990).

Het belangrijkste punt is echter, dat het te bergen voertuig (ervan uitgaande dat deze niet zelf meer kan rijden - anders is sprake van een vergeefse rit), wordt afgesleept naar de EERSTVOLGENDE veilige locatie. Dat is bijvoorbeeld een aangewezen depot of de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Binnen de berging/IM bekend als de eerste berging. De tweede berging (vervoer naar eindlocatie) gebeurt door een door de eigenaar van het voertuig aan te wijzen berger. Precies zoals Henk en Hendrik in een één-tweetje naar voren deden komen.

ACHTERGELATEN voertuigen, al dan niet verkeersgevaarlijk, kunnen op basis van de Wet beheer Rijkswaterstaatwerken worden afgesleept. Dit is in principe analoog aan de berging via LPR/LVR, met het verschil dat de berger nu de gehele berging uitvoert, omdat er immers geen betrokkenen zijn om de tweede berging te regelen.

Laat ik voor de Rijkswegen besluiten dat IM dermate goed verankerd is dat er nauwelijks twijfel kan bestaan. Desgewenst kunt u ook de Beleidsregels Incident Management Rijkswaterstaat er bij pakken. Deze regeling is in principe de basis voor alle genoemde regelingen.

Her en der wordt IM ook toegepast op het onderliggende wegennet (OWN). Dit is bijvoorbeeld het geval in de provincie Zuid-Holland. Ook hier gelden dan de LPR/LVR. Dus ook op het OWN wordt de eerste berging in het kader van IM gedaan door een vaste berger (met eventueel ontheffing). IM op het OWN bevindt zich echter nog in een fase waarin nog een aantal zaken nader gedefinieerd en vastgelegd moeten worden, zoals een evaluatie van IM in de regio Westland (Z-H) heeft uitgewezen.

Ten slotte nog even een opmerking over de in mijn ogen zinloze post-wisseling over de bergingsdienst Logicx van Amerongen. Technisch gezien mag deze berger eigendom zijn van Logicx, in de praktijk wordt nog altijd gepraat over "Van Amerongen", dat zal naar ik aanneem voor iedere deelnemer aan dit topic toch duidelijk zijn (zeker gezien de aanwezige praktijkervaring). De naam is dan ook, zoals Atego uiteindelijk stelde, Logicx van Amerongen. De foto die onder deze link verstopt zit zal dat illustreren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #69 Gepost op: 1 januari 2006, 01:42:43
Vandaar mijn opmerking dat je net zo goed van Amerongen ANWB zou kunnen noemen als Logicx. Wat een consortium, op laatst is van enige concurrentie geen sprake meer.

Hen
Alle contracten met bergers zijn goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), dit is zelfs een voorwaarde voor IM. Een van de punten die aangetoond moeten worden is dan ook dat de wegvakken waarvoor een berger wordt gecontracteerd van een voldoende economisch belang is. Hiervoor komen netwerkanalyses in het kader van Gebiedsgericht Benutten bijvoorbeeld van pas. Voor de Rijkswegen is dit allemaal in orde.

De enige concurrentie die je eventueel nog hebt, is welke berger de tweede berging mag/gaat doen. En dat is vaak óf dezelfde berger, of een berger die uit de buurt van het slachtoffer komt, zoals Itdoka al even liet doorschemeren. En of dit dan nog wel concurrentie is....

Het is in elk geval beter dan dat je als slachtoffer bij het ongeval staat te kijken en er komen drie verschillende bergingsbedrijven naar het ongeval toe scheuren (want dat krijg je dan), omdat er geldt "wie het eerst komt, wie het eerst maalt".... ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill