Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133007 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 24 mei 2006, 10:43:58
Ooit wel eens van een holding struktuur gehoord......  ;) :)

Kom je weer aan.

Als iemand zegt "ik ga naar Albert Hijn", verbeter je hem dan ook? "Je bedoelt natuurlijk dat je naar Ahold Holding gaat"

Het is net zo flauw om iemand te verbeteren -want daar begon het mee- als hij het over van Amerongen heeft met "dat is al lang geen van Amerongen meer maar  Logicx.

Ik ga naar Vendex en daarna naar Brenninkmijer. En ik doe mijn boodschappen altijd bij Laurus...

Henk


Target77

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 24 mei 2006, 13:21:47
Even om een stop op dat gezever van Amerongen te doen:

Naam: Eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen B.V.
Vestigingsadres: Boulevard Heuvelink 2 -B
Vestigingsplaats: 6828KP Arnhem
Internetadres: http://www.amerongenberging.nl
KvK-nummer: 09049900 
Soort inschrijving: Rechtspersoon

Staat bij KVK als Eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen B.V., dus is het ook Eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen B.V.  en geen Logicx

Tevens staat onder hetzelfe kvk nummer ook de handelsnaam: Logicx Van Amerongen geregistreerd....dus.... ;)

Quote van website van Logicx:
Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen, de efficiëntie te verhogen en in te spelen op de veranderende klantbehoeften, is Logicx overgegaan tot de overname van een aantal bergingsbedrijven. Daarmee is een uniek netwerk van ca. 20 locaties ontstaan.

Logicx Van Amerongen:
Boulevard Heuvelink 2b-4    Schoudermantel 15 Hal F 
6828 KP Arnhem    3981 AE Bunnik 
arnhem@logicx.nl    bunnik@logicx.nl 

 ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #82 Gepost op: 1 juni 2006, 15:30:48
ik heb gelijk  ::)


Target77

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 1 juni 2006, 19:08:08


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #84 Gepost op: 1 juni 2006, 23:06:50
Integendeel  ;)

Gelijk spel.

Van Amerongen is Logicx en andersom. Iedereen die het van Amerongen wil noemen mag dat, want zo staan ze nog steeds op internet én bij de KVK.

Wie het Logicx wil noemen mag dat ook, want dat is de "koper" van van Amerongen.

En we gaan elkaar niet meer wijsneuzerig zitten te verbeteren, want dat puntenhalen is alleen maar kinderachtig.

En een wezenlijkere vraag mbt de inhoud is nu: is iedereen voorbij rijden op een vluchtstrook voorrang nemen?
En zo ja klopt dan de stelling "bergingsvoertuigen mogen soms/vaak/in bepaalde gevallen voorrang nemen op andere weggebruikers"?
 
Henk


Karim

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 1 juni 2006, 23:12:32

En een wezenlijkere vraag mbt de inhoud is nu: is iedereen voorbij rijden op een vluchtstrook voorrang nemen?


Ik denk 't niet, maar pin me d'r niet op vast.

Volgens het theorieboek is "voorrang verlenen" : Het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.

Dan zou je kunnen zeggen, een berger over de vluchtstrook laten rijden valt daaronder, maar als jij op de rechterbaan rijdt, en ik haal jou via de linkerbaan is, dan laat jij mij ook "ongehinderd mijn weg vervolgen", en dat valt ook niet onder voorrang verlenen, dus ik denk niet dat over de vluchtstrook rijden onder voorrang verlenen staat.

Overigens heb ik er totaal geen moeite mee als 'n berger dat doet, hoe eerder die wrakken van de weg zijn, hoe sneller die file weer verdwijnt, maar goed, dat is weer 'n ander discussie punt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 2 juni 2006, 01:00:56
Ik denk 't niet, maar pin me d'r niet op vast.

Volgens het theorieboek is "voorrang verlenen" : Het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.

Dan zou je kunnen zeggen, een berger over de vluchtstrook laten rijden valt daaronder, maar als jij op de rechterbaan rijdt, en ik haal jou via de linkerbaan is, dan laat jij mij ook "ongehinderd mijn weg vervolgen", en dat valt ook niet onder voorrang verlenen, dus ik denk niet dat over de vluchtstrook rijden onder voorrang verlenen staat.

Overigens heb ik er totaal geen moeite mee als 'n berger dat doet, hoe eerder die wrakken van de weg zijn, hoe sneller die file weer verdwijnt, maar goed, dat is weer 'n ander discussie punt.

mmm, ja daar valt wat voor te zeggen. Hoewel, als ik naar de linker baan wil vanaf de rechter moet ik het inhalende verkeer voorrang verlenen.
Aan de andere kant rijdt de berger daar waar ik niet mag komen.

Henk


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #87 Gepost op: 7 juni 2006, 19:22:14
Om de stelling van Henk te beantwoorden, moeten we kijken naar de relevante wetgeving. De wettelijke definitie van 'voorrang' is al voorbij gekomen, dus behoeft niet meer te worden herhaald. Wel relevant is dan het begrip 'vluchtstrook' en wat de wet daarover zegt:

Citaat van: RVV 1990 artikel 1 lid ak
vluchthaven of vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
Citaat van: RVV 1990 artikel 43 lid 3
Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.

Gebruik maken van de vluchtstrook heeft dus niks te maken met voorrang. De tweede stelling heeft dan ook niets te maken met het gebruik van de vluchtstrook, maar dus meer met klassieke voorrangsvraagstukken als wie heeft voorrang bij verkeerslichten, kruisingen, etcetera in het geval van hulpdiensten die aan komen rijden. Ook hier is de wet heel duidelijk in door voorrangsvoertuigen aan te wijzen, wat deze mogen en tevens te bepalen hoe bestuurders daar mee om moeten gaan:

Citaat van: RVV 1990 artikel 1 lid an
voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Citaat van: RVV 1990 artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.
Citaat van: RVV 1990 artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
Citaat van: RVV 1990 artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

De volgende vraag die dan naar voren komt, is of de bergingsdienst valt onder de categorie voorrangsvoertuigen. De "door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten" worden bij naam genoemd in de Regeling Optische- en Geluidssignalen, artikel 1, lid 2. Deze lijst is vrij omvangrijk dus daarom wil ik die hier niet quoten, maar er wordt in deze lijst géén bergingsbedrijf genoemd. Met andere woorden, er is geen berger die bij de categorie voorrangsvoertuigen hoort.
Een berger mag dus géén voorrang nemen op andere voertuigen. Dat we toch bergers op de vluchtstrook kunnen zien, heeft te maken met een andere bepaling in de wet. Omdat gebruik maken van de vluchtstrook geen voorrang is, heeft de wetgever besloten om een mogelijkheid tot ontheffing in te stellen, net zoals voor veel andere feiten die normaal gesproken onder de overtredingen vallen (bv. parkeren, maximumsnelheid, enz.):

Citaat van: RVV 1990 artikel 87
Door het bevoegd gezag kan ontheffing worden verleend van de artikelen 3, eerste lid, 4, 5, eerste en tweede lid, 6, eerste, tweede en derde lid, 8, 10, 23, eerste lid, 24, 25, 26, 42, 43, 46, 53, 61b, alsmede artikel 62 voor zover het betreft de verkeerstekens C1, C2, C4, C6 tot en met C21, D2, D4 tot en met D7, E1 tot en met E3, F7 en de verkeerstekens genoemd in de artikelen 73, 76, 77, 78, 81 en 98.

In het kader van Incident Management op het Rijkswegennet (en in sommige gevallen inmiddels ook op het onderliggende wegennet) is aan gecontracteerde bergers een ontheffing verleend om bij file de vluchtstrook te gebruiken. Dit omdat IM uiteraard een beperkt effect zou hebben als ook de berger maar aan moet sluiten in de file. Ik heb eens gehoord dat er in sommige gevallen ook ontheffing is verstrekt om de maximumsnelheid (beperkt) te overschrijden of ergens met ontheffing te parkeren (centrale uitvalsbasis), maar dit kan ik niet met zekerheid stellen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #88 Gepost op: 9 juni 2006, 02:00:49
in de regelgeving bestaat nog steeds ''voertuig ten dienste van'' hoewel niet iedereen daarmee gelukkig is, in dit geval kan ieder voertuig door OVD (HOVD en anderen) en/of politie worden aangewezen als voertuig ten dienste van, dus ook het bergings voertuig.

er zijn ook gemeenten die haakarm voertuigen voor hun dagelijkse taken gebruiken, maar ingeval van incident voor brandweer of ambulance gebruikt kunnen worden, zijn vaak ook standaard uitgevoerd met blauwe lampen, hebben alleen niet de rode kleur en BIZA striping.
hebben overigens al eens voorbeelden op dit forum gestaan.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 16 juni 2006, 13:51:21
Ach,ik denk dat de bergingsbedrijven eerst maar eens moeten leren zich fatsoenlijk te gedragen.Gisteravond reed ik op de A1 richting Amsterdam,wordt ik ingehaald door een bergingsvoertuig geladen met een dure auto.Er was hier daar wat filevorming,meneer de chauffeur vondt het dan nodig om met de oranje zwaailichten aan over de vluchtstrook te rijden.Zolang er nog dit soort rare zaken gebeuren,gedragen bergingsbedrijven zich maar net zoals iedere andere weggebruiker