Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133013 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 16 juni 2006, 16:52:11
Heb je naam en nummer van deze berger genoteerd, kontakt gezocht en je beklag gedaan? Of vind je het prettiger om generaliserend tegenover alle bergingsbedrijven je observatie van die éne inhalende berger hier te spuien omdat jij het rot vond dat je in de file stond?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #91 Gepost op: 17 juni 2006, 15:57:36
Heb je naam en nummer van deze berger genoteerd, kontakt gezocht en je beklag gedaan? Of vind je het prettiger om generaliserend tegenover alle bergingsbedrijven je observatie van die éne inhalende berger hier te spuien omdat jij het rot vond dat je in de file stond?

Och,ik vondt het geen punt om in de file te staan.De tijd die daarmee verloren ging,daar betaald een ieder aan mee doormiddel van belastinggeld,dus jij ook  ::)
Ik maak me niet druk om even in een file staan,dat heb ik erg lang geleden al afgeleerd.Schiet ik niets mee op,is slecht voor je gezondheid.
Verder ben ik in m,n werk als hulpverlener zoveel malen in contact geweest,met diverse bergingsbedrijven.Dat ik erg goed weet dat de meeste bergingsbedrijven keurig werk leveren,en dat zij ook niet zitten te wachten op dit soort situaties


ltdoka

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 18 juni 2006, 10:55:49
Ergens heeeeeeeeel in het begin van deze topic heb ik aangegeven dat er een bergings centrale in Amsterdam zit wiens chauffeurs daar ook erg goed in zijn (misschien waren) maar dat de heren van het team ring Amsterdam die net zo makkelijk een geelbriefje ter waarde van 200 euro geven als elke andere chauffeur die de vluchtstrook misbruikt. En dat is bij de Coentunnel regelmatig het geval. Gewoon een ABC verhaaltje daar.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #93 Gepost op: 21 december 2006, 12:15:23
Even een stukje uitleg dan maar over de voormalige Eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen BV;

Deze is overgenomen door Logicx Mobiliteit in Apeldoorn en is tot 1 januari 2007 van naam veranderd in Logicx van Amerongen.
Vanaf deze datum zullen alle naambordjes van de Logicx bergers worden gewijzigd in: Logicx Berging.

De voorrangsregels die golden voor de voertuigen van de EAWS zijn enigszins gewijzigd. Er zijn geen voorrangsvoertuigen meer in beheer bij het bedrijf; deze zijn overgegaan naar een ander nieuw bedrijf dat door de ex-eigenaar H. van Amerongen is opgezet; van Amerongen Facilitair BV (http://www.vanamerongenfacilitair.nl/)

De bergingsvoertuigen die met optisch- en geluidssignaal waren uitgerust zijn al ruim 3 jaar voorzien van oranje flitsers.

Er zijn nog een klein aantal voertuigen uitgerust met optisch- en geluidssignaal;
  • De bus van Duikteam Regio Gelderland Midden; voorzien van brandweerstriping en bestickering en wordt ingezet in aansturing door Hulpverlening Gelderland Midden en GHOR.
  • De zware bergingsvoertuigen hebben eveneens nog optisch- en geluidssignaal; deze staan in het convenant met Hulpverlening Gelderland Midden en GHOR alsmede de nodige calamiteitenplannen. Deze voertuigen zijn hier oa mee uitgerust omdat zij STANDAARD mee uitrijden naar waterongevallen e.d.. Het gebeurd gemiddeld 1 a 2 keer per jaar dat hier daadwerkelijk ook gebruik van gemaakt wordt; veelal om een op het dak belande auto met inzittende snel op het droge te kunnen zetten.

Tot slot het verhaaltje over rode lichten; daar hoort een berger niet doorheen te rijden (tenzij ze zelf om werk verlegen zitten) en het verhaaltje vluchtstrook-rijden;
IM-bergers die door de Stichting IMN (http://www.stichingimn.nl) voor een regio gecontracteerd zijn hebben automatisch een ontheffing op het moment dat zij niet bij een ongeval op een IM locatie kunnen komen ZONDER hiervan gebruik te kunnen maken. Uiteraard moet er dus eerst een IM Melding zijn afgegeven door het CMI (Centraal Meldpunt Incidenten). Ter verduidelijking; een gemiddelde IM melding geeft de volgende informatie aan een berger: Snelweg, Hectometer, Rijbaan (Li/Re) en Meldingsnummer. De berger weet alleen wat hij kan verwachten als er door de melder aan het CMI is doorgegeven wat er staat; maar ook dat is vaak onder voorbehoud. Een IM Melding heeft dus altijd prioriteit!

Los hiervan zijn er ook nog bergers die in diverse steden individuele afspraken heeft gemaakt over het gebruik van busbanen, centrumgebieden en fietspaden; zoals ook hulpverleningsdiensten deze vaak hebben.

Veel nuttige informatie over IM kunt u verder nog vinden op http://www.incidentmanagement.nl/


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #94 Gepost op: 4 januari 2007, 20:29:43
Mooi en duidelijk verhaal ;)


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #95 Gepost op: 24 februari 2008, 12:55:58
En om uit te vinden wie er wel mag bergen op een IM-weg en wie niet:

http://www.ongevallen.net.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #96 Gepost op: 24 februari 2008, 14:30:11
En om uit te vinden wie er wel mag bergen op een IM-weg en wie niet:

http://www.ongevallen.net.



Dat is weer veel te kort door de bocht. Ik mag elke berger laten komen, naar waar ik maar wil. Zelfs de ANWB mag mij wegslepen.

Ik kan zelfs kiezen uit de ANWB, Peugot assistance, en Achmea.

Je bedoelt:

Als er op een een IM weg een berging moet plaats vinden ten gevolge van een ongeval en de auto moet direct worden weggesleept op last van de IM manager omdat hij bv een belemmering vormt voor het overig verkeer dan zal de berging van de snelweg plaats moeten vinden door de aangewezen IM berger.

Zelfs dan kan ik mij nog laten slepen naar de dichstbijzijnde parkeerplaats en mij verder laten slepen door mijn vrienden bij Dorrestijn.

Dus het ligt iets genuanceerder als de IM berger zou willen.


Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #97 Gepost op: 24 februari 2008, 14:44:59
Dat is weer veel te kort door de bocht. Ik mag elke berger laten komen, naar waar ik maar wil. Zelfs de ANWB mag mij wegslepen.

Ik kan zelfs kiezen uit de ANWB, Peugot assistance, en Achmea.

Je bedoelt:

Als er op een een IM weg een berging moet plaats vinden ten gevolge van een ongeval en de auto moet direct worden weggesleept op last van de IM manager omdat hij bv een belemmering vormt voor het overig verkeer dan zal de berging van de snelweg plaats moeten vinden door de aangewezen IM berger.

Zelfs dan kan ik mij nog laten slepen naar de dichstbijzijnde parkeerplaats en mij verder laten slepen door mijn vrienden bij Dorrestijn.

Dus het ligt iets genuanceerder als de IM berger zou willen.


Henk
Neen Henk.Als IM goed wordt uitgevoert,wordt de berger al gebelt tijdens het aanrijden van de hulpdiensten.En is de berger al terplaatse als de hulpdiensten nog bezig zijn het ongeval af te wikkelen,en zal de terplaatse zijnde berger gewoon gaan bergen.Ongeacht of jij een andere berger wilt hebben.
Dit alles is ontwikkeld om de snelweg zo snel mogelijk weer vrij te hebben.
Zodra je van de snelweg af bent,kun je eventueel besluiten de auto neer te laten zetten,en dan door iemand anders te laten verslepen.Zal weinig gebeuren,aangezien de auto toch in de takels hangt.
De discussies wie er wel of niet mag gaan afslepen zijn daarmee verleden tijd.Jij hebt in dit geval geluk,want de A27 is werkterrein van je vrienden van Dorrestein ;D


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #98 Gepost op: 29 februari 2008, 10:16:16
De nuance ligt bij schade, pech op ongevaarlijke locatie en pech op gevaarlijke locatie.

Bij schade mag uitsluitend de IM-berger de berging verrichten;
Bij pech op ongevaarlijke locatie mag de pechhulporganisatie zelf de berging (laten) verrichten mits het ingezette voertuig aan de richtlijnen voldoet voor werken op deze wegen;
Bij pech op een gevaarlijke locatie is het dringende advies om het IM op te starten teneinde het voertuig te verplaatsen naar een veilige locatie alwaar de oproepen pechhulpdienst de taken kan overnemen.

Meer informatie hierover is hier te vinden: PDF DOCUMENT


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #99 Gepost op: 5 april 2010, 21:15:12
rijkelijk laat met mijn bijdrage aan deze discussie, maar op zich is het heel simpel: De wegbeheerder bepaalt wie er mag bergen en verder niemand anders.
In het kader van IM is het St. IM die dit regelt voor de IM wegen.
Feitelijk moeten deze bergers aan heel veel eisen voldoen, beetje vreemd dat iedereen dan zomaar zou mogen bergen, zelfs zonder enig diploma, no?

Goed, belangrijkste voor mij is altijd nog: zo veilig en snel mogelijk het desbetreffende voertuig van de weg hebben. (uiteraard alleen bij bijv. pech).
In het kader van een CMI melding: altijd en alleen de IM berger.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg