Voorrang nemen door bergingsvoertuigen

Auteur Topic: Voorrang nemen door bergingsvoertuigen  (gelezen 133619 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 31 juli 2011, 14:42:52


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #121 Gepost op: 31 juli 2011, 15:47:48
misschien wordt het tijd dat bergers ook als officiële hulpverling worden gezien zonder ons staat de nederlander nog langer in de file  8)
File en levensbedreigende situaties zijn nog al een verschil hè ;)
Lifting heeft wel gelijk: zonder Incident Management en het gelijktijdig alarmeren van een berger duurt een incident of ongeval langer. In diezelfde tijd moet de automobilist dus afwachten (langzaam rijden of stilstaan) of omrijden. In beide gevallen neemt de reistijd van de weggebruiker toe ten opzichte van de normale situatie. Voor de vele duizenden weggebruikers per dag is dat dus een enorm verlies aan reistijd, en dus aan economisch potentieel. Lifting noemt nergens dat hij hulp wil verlenen om het verlies aan levens te voorkomen; wel wil hij hulp verlenen om het verlies aan reistijd te voorkomen.

Is dat bewezen?

Volgens dit artikel is het nog altijd geen hard feit
Wat uit het artikel niet echt duidelijk wordt, is welke ongevallen wel of niet worden meegenomen in de verschillende onderzoeken. Zijn dat bijvoorbeeld alleen ongevallen die in de "eigen" file gebeuren, of ook op wegen die als sluiproute worden gebruikt? En praat men over ongevalsrisico of over daadwerkelijke ongevallen? Als er verschillende onderzoeken met een verschillend doel en opzet zijn uitgevoerd, is het niet gek dat het SWOV geen bewijs kan vinden.
Verkeerskundig Nederland gaat er over het algemeen vanuit dat een file ertoe leidt dat er een verhoogd ongevalsrisico is in de staart van de file, en dat er ook een verhoogd ongevalsrisico is op omliggende wegen die dan als uitwijkroute worden gebruikt. Als voorbeeld: een file op de ring Amsterdam kan er ook toe leiden dat er meer verkeer over de Amsterdamse binnenwegen gaat, waardoor oversteken voor voetgangers moeilijker wordt en de kans op een ongeval daardoor toeneemt. Dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk meer ongevallen gebeuren, maar het is wel een oorzaak voor een hoger gevoel van verkeersonveiligheid ("ik kan bijna niet oversteken, ik voel me niet echt veilig nu").
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #122 Gepost op: 31 juli 2011, 15:52:49
wel wil hij hulp verlenen om het verlies aan reistijd te voorkomen.
Dat snapte ik wel hoor...
Maar hij wil daar een voorrangsvoertuig voor worden. En dat is wat mij betreft alleen voorbehouden aan diensten die levensreddende handelingen uitvoeren.

Hmm, nu ik het teruglees zegt hij dat niet  e050 Officiële hulpdienst prima, voorrangsvoertuig: nee.


lifting

  • berger/kraanmachinst
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #123 Gepost op: 31 juli 2011, 20:15:14
in sommige vallen kan een berger ook hulp verlenen ik ken bergings bedrijven die een telekraan hebben en de hulpdiensten helpen bergings bedrijven worden ook wel eens er bij geroepen voor auto met kraan en volgens mijn doen we het samen om elkaar te helpen


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #124 Gepost op: 31 juli 2011, 23:09:15
Dat snapte ik wel hoor...
Maar hij wil daar een voorrangsvoertuig voor worden. En dat is wat mij betreft alleen voorbehouden aan diensten die levensreddende handelingen uitvoeren.

Hmm, nu ik het teruglees zegt hij dat niet  e050 Officiële hulpdienst prima, voorrangsvoertuig: nee.

te kort door de bocht. Deze discussie wordt altijd bekeken door de ogen van wat wij gewend zijn. Soms zijn er radicale veranderingen nodig. Hoe dat aangepakt wordt is weer iets anders.
Waarom mag die politieauto wel met OGS naar een pechgeval op rijstrook 1 (van de 2 of 3 )???
Omdat het levensgevaarlijk is? letterlijk?

Okay, denk dat veel mensen het hiermee wel eens zijn. Goed vervolg vraag: Wie doet dat nu denken jullie?
De politie? ?  ?  Nou, bijna niet meer dus. Dat zijn de weginspecteurs (op de Rijkswegen dan), ZONDER OGS en/of de berger ZONDER OGS.
M.i. is er geen grote taakverschuiving gekomen, maar eerder een verschuiving in de verantwoordelijkheden en de bevoegd- en mogelijkheden zijn daarbij achtergebleven/vergeten.
Is dat stilstaande voertuig op rst.1 ineens niet levensgevaarlijk meer? of dat ongeval "met blikschade", waar na aankomst toch nog regelmatig een ambu heen moet komen?

Dit zijn toch zaken waarbij iedereen zich serieus zou moeten afvragen, of dit wel de juiste weg is.  :(
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #125 Gepost op: 31 juli 2011, 23:39:47
Als ik bij als eerste bij een Im aankom en het blijkt onwelwording,dan kan ik ook levensreddend zijn.Ik kan reanimeren,ik kan een een AED bedienen,stabiele zijligging,enz.
Collega's van mij hebben dat al is moeten toepassen,of bij iemand achter in de auto om een hoofd vast te houden. De gemoederen te bedaren doen wij ook vaak. Mensen achter de vangrail krijgen en beveiligen is ook een hoofdtaak.

Zeker nu wij standby staan in de spits op de A10 neemt dat risico toe. Dus ik denk dat ook wij levensreddend zijn,immers elke auto met pech eerder weg en dat kan zelfs elke seconde telt zijn,kan net dat moedertje met baby redden. Je kon laatst zien op de A2 met die twee politievoertuigen wat er kan gebeuren.

Maar hier zijn de bergers al lang mee bezig,maar misschien dat het ooit waarheid word. In Belgie heb ik al een Depanage 2000 met sirenes over de vluchtstrook zien en horen rijden!


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #126 Gepost op: 1 augustus 2011, 00:51:42
Als ik bij als eerste bij een Im aankom en het blijkt onwelwording,dan kan ik ook levensreddend zijn.Ik kan reanimeren,ik kan een een AED bedienen,stabiele zijligging,enz.
Collega's van mij hebben dat al is moeten toepassen,of bij iemand achter in de auto om een hoofd vast te houden. De gemoederen te bedaren doen wij ook vaak. Mensen achter de vangrail krijgen en beveiligen is ook een hoofdtaak.

Zeker nu wij standby staan in de spits op de A10 neemt dat risico toe. Dus ik denk dat ook wij levensreddend zijn,immers elke auto met pech eerder weg en dat kan zelfs elke seconde telt zijn,kan net dat moedertje met baby redden. Je kon laatst zien op de A2 met die twee politievoertuigen wat er kan gebeuren.

Maar hier zijn de bergers al lang mee bezig,maar misschien dat het ooit waarheid word. In Belgie heb ik al een Depanage 2000 met sirenes over de vluchtstrook zien en horen rijden!
Dus we moeten iedereen met een reanimatie+aed+ehv diploma maar een blauwe pit geven, want zij kunnen immers mensen ranmieren, mensen tot bedaren brengen, achter een vangrail krijgen... Sorry maar een ieder heeft kans om levensreddend te moeten handelen, we moeten wel reëel blijven en het totaal plaatje blijven bekijken. Een berger met OGS heeft voor mij vrij weinig meerwaarde, de berger komt zoals het er in mijn regio aan toe gaat 9 op de 10X als een van de laatste voertuigen aan als de levensreddende handelingen al voorbij zijn dusja...
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #127 Gepost op: 1 augustus 2011, 01:44:22
Dit lijkt erg op een andere discussie die al jaren lang regelmatig oplaait: mogen vrijwillige brandweermensen die bij een prio1 alarmering vanaf huis naar bv de post of kazerne rijden om het eerste uitrukvoertuig te bemannen wel of geen voorrang nemen?

Deze mensen rijden als eerst verantwoordelijke hulpverleners naar een levensbedreigende situatie, immers het brandweervoertuig kan niet eerder gaan rijden dan voordat zij zijn ingestapt.

Het lijkt mij dat zolang het voorrang nemen voor deze mensen niet is toegestaan, het voor bergers al helemaal uit den boze is om dit te doen.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #128 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:04:12
Ik denk dat het inderdaad regio gebonden is hoe vaak een berger als laatste aankomt,vaker komt het voor dat de IM berger te laat gebeld wordt,of soms helemaal vergeten wordt te bellen. Echt waar,is al een paar keer voorgekomen en heel vaak minuten na een melding.

Maar als wij niet zo belangrijk zijn voor IM om er snel te zijn en de economie te redden,want daar draait alles om,wat heeft IM dan voor zin? Alleen wij zijn diegene die er weer voor kunnen zorgen dat de weg vrij komt.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #129 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:33:34
Mijn ervaring met bergers in de regio A-A is dat we met 2 bergers "moeten" samenwerken. De een is Vrolijk en de andere Bergnet. Mijn ervaring is dat een van de 2 altijd op tijd is en de vtgn altijd goed en netje verzorgd hebben. De andere vraag ik mij altijd weer af hoe het in godsnaam mogeljk is dat ze weer de europeesche aanbesteding hebben kunnen winnen. Daar zijn al heel wat klachtenbriefjes/melding er voor uitgegaan.

De eerste is soms, zeker bij een IM-incident heel snel terplaatse. Dit is im mijn ogen een zeer professioneel bedrijf.

@ Bergnet67
Gefeliciteerd man met je verjaardag. O0